• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

הסולם או מתוק מדבש

איזה פירוש על הזוהר אתם יותר מעדיפים? "הסולם" או "מתוק מדבש".

  • "הסולם"

    קולות: 1 11.1%
  • "מתוק מדבש"

    קולות: 8 88.9%

  • סה"כ בוחרים
    9

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מבחינתי ההבדל העיקרי הוא ש"הסולם" מפרש קטע קטע, ו"מתוק מדבש" משפט משפט, ככה שאפשר יותר לעקוב אחרי המילים של הזוה"ק ולהבין איך הפירוש נכנס במילים.
מה אתם אומרים?
 
קיבלנו מרבותינו נ"ע שאין ללמוד בפירוש הסולם.
כוונתך לספרי הזוהר עם פירוש הסולם בהוצאת "ישיבת קול יהודה" שבחלק מההוצאות מוזכר "הרב ברג"? זה ההוצאה שאנחנו מכירים?
(כפי שכתב ע"ז הרב מוצפי כאן וכאן וכאן וכאן וכאן וכאן וכאן)
 
כוונתך לספרי הזוהר עם פירוש הסולם בהוצאת "ישיבת קול יהודה" שבחלק מההוצאות מוזכר "הרב ברג"? זה ההוצאה שאנחנו מכירים?
(כפי שכתב ע"ז הרב מוצפי כאן וכאן וכאן וכאן וכאן וכאן וכאן)
לא. בכלל לא קשור לברג. אלא מפני שבנה לעצמו שיטה חדשה שלא נמסרה מרבותינו נ"ע, כך שמעתי ממו"ר הגרב"צ זצ"ל
 
חב"ד | תורת חב"ד | בין קבלה לחסידות
 
- ישיבת כסא רחמים
עירוב פרשיות שנו כאן, ממתי שרגא ברג הוא חתנו של בעל הסולם?
הוא היה תלמיד גיסו (ברנדווין) של רבי יהודה אשלג בעל הסולם.
 
אקפוץ על המציאה ואשאל, מישהו למד בפירוש שעוז והדר הוציאו?
אומנם ראיתי בחק לישראל שלהם. אבל אני מאמין שיש יותר פירוט בזוהר שלהם בהוצאה נפרדת ולא כחלק מחק לישראל.
 
אסור ללמוד פירוש הסולם ולא ספרי הרב המחבר,
כן הורו גדולי ישראל של הדור הקודם,
והרוצה לדעת ילך לגדולים לשאול אותם,
ותן לחכם ויחכם.
יקירי היה הרבה דרכים בקבלה במשך כל הזמנים וכל חכם לפי השגתו אחז שקבלתו היא הנכונה, והם והם המחלוקות ביניהם בהבנת מרן האר"י, וכידוע שק"ק הספרדים בירושלים למדו ונקשרו בקשר אמיץ בדברי הרש"ש זלה"ה, אמנם האשכנזים אחזו אחרת ולמדו גם שא"ס כמו משנת חסידים וכו'.
ולמעשה מה שבאתי לומר שאע"פ שיש שאמרו שלא ללמוד בספריו זה משום שלהם היה דרך והשגה מסויימת, ורק הם יכלו להגיד את זה, ואנא ממך אל תכניס עצמך למקום להבת שלהבת ולפרסם ברבים שלא ללמוד בספריו כי ידוע שהוא היה גברא רבה וכבר ראש המקובלים בירושלים הרב השד"ה הסכים על ספריו בהסכמה שכתובה עד היום, לכן עדיף לנו הקטנים לא לדבר במחלוקות של חכמים וגדולי אר"ש.
מחילה צרם לי הדברים ואין כוונתי ח"ו אחרת.
 

ואידך זיל גמור
 

ואידך זיל גמור
(כפי שכתב ע"ז הרב מוצפי כאן וכאן וכאן וכאן וכאן וכאן וכאן)
 
יקירי היה הרבה דרכים בקבלה במשך כל הזמנים וכל חכם לפי השגתו אחז שקבלתו היא הנכונה, והם והם המחלוקות ביניהם בהבנת מרן האר"י, וכידוע שק"ק הספרדים בירושלים למדו ונקשרו בקשר אמיץ בדברי הרש"ש זלה"ה, אמנם האשכנזים אחזו אחרת ולמדו גם שא"ס כמו משנת חסידים וכו'.
ולמעשה מה שבאתי לומר שאע"פ שיש שאמרו שלא ללמוד בספריו זה משום שלהם היה דרך והשגה מסויימת, ורק הם יכלו להגיד את זה, ואנא ממך אל תכניס עצמך למקום להבת שלהבת ולפרסם ברבים שלא ללמוד בספריו כי ידוע שהוא היה גברא רבה וכבר ראש המקובלים בירושלים הרב השד"ה הסכים על ספריו בהסכמה שכתובה עד היום, לכן עדיף לנו הקטנים לא לדבר במחלוקות של חכמים וגדולי אר"ש.
מחילה צרם לי הדברים ואין כוונתי ח"ו אחרת.
יקירי כבודו כנראה לו יודע בדיוק מה מדובר,
דרכים בקבלה יש כמה אבל כאן זה דרך חדשה. כשהמבינים יגידו לך שלא ללמוד לא בגלל דרך שונה, זה לא סיבה לא ללמוד,
אלא שיש נקודות שיכולים לגבול בכפירה, וכבודו יעין היטב וישאל וידע במה מדובר.
מי אמר שהרב שד"ה הסכים עמו, הסכמה לא אומר כלום, ויכול שהיא מזויפת ויש על זה שמועות פשוט תברר.
בקיצור יש הרבה דברים שאני לא כותב כי אין בזה תועלת, ואני חושש מלשון הרע. אם זה היה לתועלת יהיה מותר לדבר יותר.
ודוק.
 

ואידך זיל גמור
כל המקורות הם להוצאת קול יהודה שהיו רפורמים (ואגב שימו לב שהרב כתב שגדולי ישראל פסקו שכן לגנוז אותם)
אבל הוא אמר שאסור ללמוד בפירוש שלו
מלבד מה שכתב שיש בקבלה דרך אחת
אבל בכל זאת לענ"ד מומלץ יותר מתוק מדבש כי כשמו כן הוא, מפשט הכל ומסביר מילה במילה עם הקדמות וכל אחד יכול ללמוד
 
יקירי כבודו כנראה לו יודע בדיוק מה מדובר,
דרכים בקבלה יש כמה אבל כאן זה דרך חדשה. כשהמבינים יגידו לך שלא ללמוד לא בגלל דרך שונה, זה לא סיבה לא ללמוד,
אלא שיש נקודות שיכולים לגבול בכפירה, וכבודו יעין היטב וישאל וידע במה מדובר.
מי אמר שהרב שד"ה הסכים עמו, הסכמה לא אומר כלום, ויכול שהיא מזויפת ויש על זה שמועות פשוט תברר.
בקיצור יש הרבה דברים שאני לא כותב כי אין בזה תועלת, ואני חושש מלשון הרע. אם זה היה לתועלת יהיה מותר לדבר יותר.
ודוק.
ואם ההסכמה היא אמיתית אתה עברת עכשיו עברה חמורה שאין רפואה למכתה, האם לא כדאי להזהר?
 
חזור
חלק עליון