ואזכה לחדש
Active member
דועים דב' ריב"ל בשבת קיט: דאריב"ל כל העונה יהש"ר בכל כוחו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה,
ונשאלת השאלה מדוע דוקא עניית יהש"ר קורעת גזר דינו של אדם ולא שאר דברים כגון ת"ת ושאר מצוות?
ונר' לומר עפ"י משל, דהא הדבר דומה למלך שהגיע לעיר מסוימת ועשו לו הכבוד הראוי לו.
אבל לפתע... נזרק ללא כוונה אבן קטנה אל המלך ודנו את אותו אחד לזר דין מוות כדבעי.
והנה קמו כל אנשי העיר ואמרו למלך שאדם שזרק את האבן הוא צעק הכי חזק יחי המלך, וארגן את כל אנשי העיר לעשות כבוד רב למלך, ובעיקר הוא עשה יותר ממה שנצרך...
אמר המלך: א"כ אני מוותר לו כיוון שהוא הכי הרבה אוהב אותי ומה שעשה בטוח שללא כוונה עשה....
גם אנו עושים הרבה זריקות אבנים כלפי הקב"ה אבל כאשר נצעק בקול ובכוונה "יחי המלך" [יהש"ר] ממילא המלך מזכינו בדין.
ונשאלת השאלה מדוע דוקא עניית יהש"ר קורעת גזר דינו של אדם ולא שאר דברים כגון ת"ת ושאר מצוות?
ונר' לומר עפ"י משל, דהא הדבר דומה למלך שהגיע לעיר מסוימת ועשו לו הכבוד הראוי לו.
אבל לפתע... נזרק ללא כוונה אבן קטנה אל המלך ודנו את אותו אחד לזר דין מוות כדבעי.
והנה קמו כל אנשי העיר ואמרו למלך שאדם שזרק את האבן הוא צעק הכי חזק יחי המלך, וארגן את כל אנשי העיר לעשות כבוד רב למלך, ובעיקר הוא עשה יותר ממה שנצרך...
אמר המלך: א"כ אני מוותר לו כיוון שהוא הכי הרבה אוהב אותי ומה שעשה בטוח שללא כוונה עשה....
גם אנו עושים הרבה זריקות אבנים כלפי הקב"ה אבל כאשר נצעק בקול ובכוונה "יחי המלך" [יהש"ר] ממילא המלך מזכינו בדין.