• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

העונה אמן יהש"ר בכל כוחו קורעין את גזר דינו, למה?

דועים דב' ריב"ל בשבת קיט: דאריב"ל כל העונה יהש"ר בכל כוחו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה,
ונשאלת השאלה מדוע דוקא עניית יהש"ר קורעת גזר דינו של אדם ולא שאר דברים כגון ת"ת ושאר מצוות?
ונר' לומר עפ"י משל, דהא הדבר דומה למלך שהגיע לעיר מסוימת ועשו לו הכבוד הראוי לו.
אבל לפתע... נזרק ללא כוונה אבן קטנה אל המלך ודנו את אותו אחד לזר דין מוות כדבעי.
והנה קמו כל אנשי העיר ואמרו למלך שאדם שזרק את האבן הוא צעק הכי חזק יחי המלך, וארגן את כל אנשי העיר לעשות כבוד רב למלך, ובעיקר הוא עשה יותר ממה שנצרך...
אמר המלך: א"כ אני מוותר לו כיוון שהוא הכי הרבה אוהב אותי ומה שעשה בטוח שללא כוונה עשה....
גם אנו עושים הרבה זריקות אבנים כלפי הקב"ה אבל כאשר נצעק בקול ובכוונה "יחי המלך" [יהש"ר] ממילא המלך מזכינו בדין.
 
דועים דב' ריב"ל בשבת קיט: דאריב"ל כל העונה יהש"ר בכל כוחו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה,
ונשאלת השאלה מדוע דוקא עניית יהש"ר קורעת גזר דינו של אדם ולא שאר דברים כגון ת"ת ושאר מצוות?
ונר' לומר עפ"י משל, דהא הדבר דומה למלך שהגיע לעיר מסוימת ועשו לו הכבוד הראוי לו.
אבל לפתע... נזרק ללא כוונה אבן קטנה אל המלך ודנו את אותו אחד לזר דין מוות כדבעי.
והנה קמו כל אנשי העיר ואמרו למלך שאדם שזרק את האבן הוא צעק הכי חזק יחי המלך, וארגן את כל אנשי העיר לעשות כבוד רב למלך, ובעיקר הוא עשה יותר ממה שנצרך...
אמר המלך: א"כ אני מוותר לו כיוון שהוא הכי הרבה אוהב אותי ומה שעשה בטוח שללא כוונה עשה....
גם אנו עושים הרבה זריקות אבנים כלפי הקב"ה אבל כאשר נצעק בקול ובכוונה "יחי המלך" [יהש"ר] ממילא המלך מזכינו בדין.
אכן פשט נפלא, וכבר זכור לי שמובא בספרים פשט זה. אולי המגיד מדובנא או הגר"א או מישהו אחר.
 
דועים דב' ריב"ל בשבת קיט: דאריב"ל כל העונה יהש"ר בכל כוחו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה,
ונשאלת השאלה מדוע דוקא עניית יהש"ר קורעת גזר דינו של אדם ולא שאר דברים כגון ת"ת ושאר מצוות?
ונר' לומר עפ"י משל, דהא הדבר דומה למלך שהגיע לעיר מסוימת ועשו לו הכבוד הראוי לו.
אבל לפתע... נזרק ללא כוונה אבן קטנה אל המלך ודנו את אותו אחד לזר דין מוות כדבעי.
והנה קמו כל אנשי העיר ואמרו למלך שאדם שזרק את האבן הוא צעק הכי חזק יחי המלך, וארגן את כל אנשי העיר לעשות כבוד רב למלך, ובעיקר הוא עשה יותר ממה שנצרך...
אמר המלך: א"כ אני מוותר לו כיוון שהוא הכי הרבה אוהב אותי ומה שעשה בטוח שללא כוונה עשה....
גם אנו עושים הרבה זריקות אבנים כלפי הקב"ה אבל כאשר נצעק בקול ובכוונה "יחי המלך" [יהש"ר] ממילא המלך מזכינו בדין.
לא הבנתי את החידוש שנוצר על ידי המשל, השאלה היתה מה מיוחד בעניית איש"ר, מה התשובה? שזה תרגום ל"יחי המלך" למה המשל לא יכול להיות על שאר מצוות כגון שעבדי המלך אמרו לו שכשצווה משהו אותו זורק אבן היה הראשון לקיים זאת בשיא ההתלהבות והמלך מוותר לו.
 
חזור
חלק עליון