• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הערות והארות במסכת עבודה זרה

רש"י עבודה זרה ח:

דיני קנסות - אונס ומפתה ושלשים של עבד שנתנה תורה קצבה אחת ליקר ולזולל ומאחר שלא ישבו בלשכת הגזית לא דנו ובטלו דיני קנסות דכתיב בתשלומי "כפל" שהוא קנס אשר ירשיעון אלהים דהיינו מומחין וסמוכין בשם רבי כדאמרינן בסנהדרין ומי שאינו סמוך אינו דן דיני קנסות

יש להעיר מדוע בתחילה הביא רש"י אונס ומפתה ושלשים של עבד ולא כתב כפל ולבסוף הביא כפל, הול"ל כפל בהדי אינך. וצ"ע בזה.
 
עבודה זרה ח.
רש״י ד״ה מעין כל ברכה וברכה - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת אם ״בעל תשובה״ הוא מאריך ״בהרוצה בתשובה״ וכן כולן
ראיתי בס״א שהעיר מדוע נקט רש״י הרוצה בתשובה ולא סלח לנו
ועוד יש להעיר דמשמע מרש״י דמיירי במי שכבר עשה תשובה ועדיין צריך להתפלל בהרוצה בתשובה ועיין בזה
 
עבודה זרה כד: מיתיבי ואת הפרות כו׳

הנה בכולן נקט לשון תא שמע וכאן לשון מיתיבי הלא דבר הוא. גם ק״ק מדוע נקט ראיה זו לבסוף.
 
ל.
שמואל לא שתי מיא מבי ארמלתא אמר לית לה אימתא דגברא ולא מיכסיא מיא אבל מבי ארמאה שתי נהי דאגילויא לא קפדי אמנקרותא מיהא קפדי

לכאורה קשה מדוע טעמא דאמנקרותא לא שייך בארמלתא, וקשה לומר שהנכרים מקפידים על נקיות יותר מישראל.
 
דף ל:
והתניא אבל משקהו לבהמת עצמו כי תניא ההיא לשונרא אי הכי דחבריה נמי דחבריה כחיש דידיה נמי כחיש ״הדר בריא״ דחבריה נמי ״הדר בריא״ זימנין דבעי לזבונא ומפסיד ליה מיניה

ק״ק דאע״ג דהדר בריא, מ״מ יש צער בע״ח וצ״ב
 
עבודה זרה לב:

רש"י ד"ה מה מת כו'
כדגמרינן בסנהדרין כו'

ק״ק מדוע ציין רש"י לסנהדרין, ממרחק תביא לחמו, הול"ל לעיל כט: וצ"ע
 
חזור
חלק עליון