• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הפלגה בספינה בשבת לצורך מצווה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
כתוב בשו"ע סי' רמ"ח סעיף א': "מותר להפליג בספינה אפילו בערב שבת אם הולך לדבר מצווה".
ובסעיף ב' כתב שהטעם שאין מפליגין הוא משום עונג שבת. [והעוסק במצווה פטור מן המצווה ולכן אם הולך לדבר מצווה - מותר]
ולפי המבואר בראשונים ובאחרונים (וכן באחרוני דורנו) משמע שהוא הדין גם בהולך למצווה דרבנן.
והיה קשה לי, הרי קיי"ל שעונג שבת הוא מדאורייתא (וכדברי הרמב"ן והתרגום יב"ע והיראים והפרמ"ג והרשב"א בדעת הרמב"ם ועוד) וכן נפסק בתחילת חזו"ע שבת א', וא"כ היה צריך להיות שגם ההולך לצורך מצווה, אם היא מצווה דרבנן יהיה אסור לו ללכת, שכן מתבטל מעונג שבת דאורייתא, ומדוע לא חילקו?

[אגב שהגעתי עד הנה, אשמח לדעת אם יש מי שיש בידו תשובה לתמיהתו של המשנ"ב בשעה"צ שם ס"ק א', שהרי השו"ע והרמב"ם פסקו במקום אחר הלכה כרשב"ג כשחולק על רבי (חו"מ סי' ר"צ סעיף ט"ז), ומדוע פה פסקו הלכה כרבי שצריך לפסוק עמו ע"מ לשבות, וחלקו בזה על הטור? וסיים בצ"ע. ואשמח מי שיודיעני מה תשובה אנו משיבים ע"כ]
 
נערך לאחרונה:
יש דעות שגם העוסק במצווה דרבנן פטור ממצווה דאורייתא, (כן כתב בשדי חמד ח"ד וכן משמע במג"א סי' ע"ב ס"ק ד' [והפמ"ג שם חלק עליו]. והערוך לנר בסוכה כ"ה וכן בקובץ שיעורים ח"ב סי' ל"ב הסתפק בזה), ולפי"ז אתי שפיר, שאם התחיל במצווה ואפי' מצווה דרבנן קודם שבת, שיהיה פטור ממצוות עונג שבת אף לסוברים שהיא מדאורייתא.
ואמנם עדיין צ"ע לפי הסוברים שהעוסק במצווה דרבנן חייב במצווה דאורייתא.
ואולי מכיוון שבמקרה הנ"ל סו"ס הוא לא ביטל מצווה דאורייתא להדיא, אלא שהביא עצמו לידי מצב שיצטרך לבטל המצווה דאורייתא, ואמנם כעת אין עליו חיוב מצווה דאורייתא, והוא כן יכול לקיים מצווה דרבנן, ואולי בכה"ג לא אמרו לו שלא יקיים עתה את המצווה דרבנן משום שאח"כ לא תוכל לקיים את המצווה (שהיא ספק) דאורייתא (ו"מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה").
 
נערך לאחרונה:
עלה בדעתי לפרש ע"פ מש"כ בחזו"ע שבת א' עמ' קי"ז וז"ל:
"וראיתי להרב ציץ אליעזר ח"א (סי' ר"א אות ד') שכתב, שלדעת הרמב"ם אסור להפליג בשבת אפילו ע"י קנין שביתה בספינה מע"ש, שהרי טעמו של הרמב"ם שאין מפליגין, משום מצות עונג שבת, והמפליג לדבר מצווה הרי הוא עוסק במצוה ופטור מן המצוה. אבל המפליג בשבת עצמה, אחר שכבר חל עליו קיום מצות עונג שבת, אדרבה הרי הוא בכלל עוסק במצוה של עונג שבת, ופטור ממצוה אחרת שעוסק בה. ע"כ.
וליתא, שהרי מרן בש"ע (סי' רמ"ח סעיף ב') כתב הטעם כהרי"ף והרמב"ם שהוא משום מצות עונג שבת, ובכל זאת כתב בסעיף ג' שכל היכא דמותר להפליג בע"ש (וזה כולל כשיוצא לדבר מצוה, שהותר אף בע"ש), מותר להפליג אפילו בשבת כשקנה שביתה בספינה בע"ש. אע"פ שחלה עליו כבר המצוה של עונג שבת. והכא נמי י"ל לדעת הרמב"ם. וכנראה שביום הראשון של ההפלגה בים אינו ברור כלל שיתחיל במיחושים והקאות, עד שיחזיק בדרך זמן ממושך, ואין ספק עונג שבת מוציא מידי ודאי של המצוה שהולך לעשותה". עכ"ל.

והנה לכאורה לפי דבריו (ומה שהביא בשם הציץ אליעזר) היה אפשר ליישב ולחלק שכל זמן שעדיין לא נתחייב במצוות עונג שבת, עדיין יכול להתחיל במצווה אחרת, שכן עדיין אין עליו חיוב לקיים מצוות עונג שבת. [מכיון שאמר שדווקא בשבת עצמה שכבר חל עליו חיוב עונג שבת, אז אסור לו להפליג משום שמבטל המצוות עונג שבת. ומשמע מהכי שמערב שבת יהיה מותר].
אולם מרן זצ"ל דחה סברא זו משום שרואים שאפי' בשבת יכול להפליג בספינה.
וכתב טעם אחר, משום שיתכן שביום הראשון עדיין לא יבוא לביטול העונג שבת, וממילא הוי ספק ביטול מצוות עונג שבת, ולא ידחה משום הוודאי מצווה שיש לו עצה.
ואמנם בשאלתנו הנ"ל שיוצא לדבר מצווה הוא אפילו ג' ימים קודם השבת, ולא שייך הסברא שהביא הרב "שביום הראשון של ההפלגה בים אינו ברור כלל שיתחיל במיחושים והקאות, עד שיחזיק בדרך זמן ממושך", אולם מ"מ אולי אפשר לומר ע"פ עיקר הסברא, שאעפ"כ הרי זה ספק ביטול עונג שבת, שכן יתכן שגם אחר כמה יום אחד או יומיים לא יחוש כלל בצער, וממילא עדיין הוי ספק ביטול מצוות עונג שבת, ולא יוציא הספק מידי הוודאי מצווה שיש לו לקיים עתה בערב שבת. (ואפש"ל שמה שאמר הטעם שביום אחד לא ברור שיתחיל מיחושים, משום שעסקינן בלצאת בשבת עצמה, ורצה לצרף מחשבה זו, אבל יתכן שאה"נ וגם אחר יום-יומיים לא יבוא לידי מיחושים כלל). ודו"ק.
 
חזור
חלק עליון