• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

הקלטת שיחה שלא מדעת המדבר

אליהו חמוי

Active member

הקלטת שיחה שלא מדעת המדבר

שאלה: האם אדם רשאי להקליט שיחות טלפון וכיוצ''ב בלא ידיעת המדבר

תשובה: אף שהאיסור בזה מן הדין אינו ברור מ''מ מאחר ורוב בני האדם מקפידים על כך ודאי שאין הדבר ראוי ויש להתרחק מזה זולת במקום שמקליט בכדי להינצל מהונאה או נזק כגון שמקליט שיחת נציג שירות וכיוצ''ב[1]



[1] הנה בענין זה מצינו שעמדו רבים מרבותינו האחרונים ונודע מה שכתב בשו''ת משנה הלכות (ח''ז סי' רעג) לאסור בזה אפי' כשאינו עושה ע''מ לפרסם את ההקלטה ע''ש וע''ע בדבריו שם (בסי' קיד) שאדם יכול לאסור על אחרים שלא יצלמוהו ואף שאינו נחסר ממון מכך יש בדבר משום גזל וה''ה להכא ועי' במש''כ בס''ד בפינת ההלכה בענין צילום אדם שלא מדעתו שכך גם דעת הגר''י ליברמן בשו''ת משנת יוסף (ח''י סי' קפב) וע''ע בשו''ת תשובות והנהגות (ח''א סי' תתכט ד''ה אומנם) ודו''ק
גם נתבאר בפינת ההלכה שם שדעת כמה מרבותינו האחרונים שאין לחוש בדבר משום גזל מאחר ואיננו מחסרו ופוגע בממונו ומהם שו''ת שלמת חיים (חו''מ סי' מו) ושו''ת בצל החכמה (ח''ד סי' פה) ועוד
ועכ''פ אף אי נימא שאין בדבר איסור מצד גזל ודיני ממונות מ''מ אין הדבר ראוי להקליטו שלא מדעתו כמ''ש במשנה הלכות שם שבדרך כלל אדם מקפיד על כך וכיוצ''ב השיב הגר''ח קנייבסקי (הובא בספר לבנימין אמר עמ' קלד) לשאלה האם מותר להקליט שיחת טלפון בלי ידיעת המדבר והשיב שאין ראוי ע''ש גם בספר חוקי הכסף (להגר''א פרץ עמ' סה הע' 52) כתב שמסברא מותר לאדם להקליט או לצלם את חברו שלא ברשותו אלא שמאחר ויש לחוש שהדבר יגרום לו עוגמת נפש יש להימנע ע''ש וכך נקט הגר''י זילברשטיין בספרו חשוקי חמד (בב''מ כט:) וע''ע בשו''ת ושב ורפא (ח''ד חו''מ סי' נז).
אולם באופן שעושה בכדי להינצל מחשש נזק שיגרם לו שלא כדין ע''י המדבר כגון שמקליט שיחת נציג שירות וכל כיוצ''ב פשוט הדבר להתיר וכמו שכתב הגר''י זילברשטיין (שם) וכ''כ בספר מראות יחזקאל (עמ' תשכד הע' ג) להוכיח מדברי הראשונים שהעמידו בההיא דפרדיסא (ב''ב מ:) דמיירי דהכמין לו עדים אחרי הגדר (עי' ברשב''א בר''ן ובנמוקי יוסף שם) וכיוצ''ב מבואר בסנהדרין (כט:) ע''ש ומבואר דהיכא שחושש לנזק שיגרום לו חברו מותר לעשות פעולות שלא מדעתו וה''ה להכא וכיוצ''ב התיר החקקי לב (חיו''ד ח''א סי' מט בד''ה ומעתה וד''ב ומיהו) ע''ש ובירחון המעין (תמוז תשנ''ז) ע''ש ואכמ''ל
[א.ה ואגב בענין הקלטת דברי תורה מרבו בלא רשותו עי' בשו''ת אגר''מ (ח''ד סי' מג אות יט) ובחשוקי חמד (שם) ובשו''ת משנה הלכות (שם) ובשו''ת תשובות והנהגות (ח''א סי' תתכט)]
 
חזור
חלק עליון