avraham2580
New member
שלום לחברי הפורום.
לגבי הקמת מצבה בחנוכה מרן זי"ע הביא בחזו"ע חנוכה עמ' יב' דעות באחרונים האם להקים מצבה בזמנים אלו מצד ההספד ובכי שבאים ע"י כיתוב שעל המצבה וסיים בדברי הרב דבר יהושע שכתב שמעיקר הדין שרי אך יש להמנע לפי המקובלים. ובתשובה שם כתב הרב דבר יהושע שבזמנים שלא מספידים בהם הנפש לא נמצאת שם ממילא אם יקים כסא ומושב עפ"י האר"י ז"ל ביום השביעי רוח הטומאה תשרה שם.
אך קשה בחזו"ע אבלות עמוד תנג' תנד' התיר וזירז לעשות המצבה בחול המועד עפ"י דברי הרב ירך יעקב סימן מד'. וגם בחול המועד הנפש לא נמצאת והיה מקום לחוש לדברי המקובלים כמש"כ הרב דבר יהושע. ולא ראיתי מי שעורר בזה חוץ מספר אבלות וטעמיה לרב בניזרי עמוד 165 בהערה וכתב מדנפשיה שמוכח שהרב חזר בו מדבריו בחזו"ע חנוכה מדהתיר בחוה"מ להקים המצבה. וכתב שאם יעשו יציקת בטון בלבד יש להתיר לכל הדעות כיון שאין כיתוב וקבלני המצבות עושים זאת והמשפחה לא עולים.אך קשה לדברי המקובלים הנ"ל אין חילוק דתליא מילתא בכסא ומושב לנפש.
אשמח למי שיש בידו יישוב נכון
בברכת התורה
לגבי הקמת מצבה בחנוכה מרן זי"ע הביא בחזו"ע חנוכה עמ' יב' דעות באחרונים האם להקים מצבה בזמנים אלו מצד ההספד ובכי שבאים ע"י כיתוב שעל המצבה וסיים בדברי הרב דבר יהושע שכתב שמעיקר הדין שרי אך יש להמנע לפי המקובלים. ובתשובה שם כתב הרב דבר יהושע שבזמנים שלא מספידים בהם הנפש לא נמצאת שם ממילא אם יקים כסא ומושב עפ"י האר"י ז"ל ביום השביעי רוח הטומאה תשרה שם.
אך קשה בחזו"ע אבלות עמוד תנג' תנד' התיר וזירז לעשות המצבה בחול המועד עפ"י דברי הרב ירך יעקב סימן מד'. וגם בחול המועד הנפש לא נמצאת והיה מקום לחוש לדברי המקובלים כמש"כ הרב דבר יהושע. ולא ראיתי מי שעורר בזה חוץ מספר אבלות וטעמיה לרב בניזרי עמוד 165 בהערה וכתב מדנפשיה שמוכח שהרב חזר בו מדבריו בחזו"ע חנוכה מדהתיר בחוה"מ להקים המצבה. וכתב שאם יעשו יציקת בטון בלבד יש להתיר לכל הדעות כיון שאין כיתוב וקבלני המצבות עושים זאת והמשפחה לא עולים.אך קשה לדברי המקובלים הנ"ל אין חילוק דתליא מילתא בכסא ומושב לנפש.
אשמח למי שיש בידו יישוב נכון
בברכת התורה