יש להעיר על דבריו כמה הערות כדלהלן:
א. מה שאמר שרבינו האר''י ז''ל קבע שזה יום שמחת רשב''י, לענ''ד אינו מדוייק, כי המהרח''ו שם כתב את המעשה שהיה עם רבי אברהם הלוי שרשב''י הקפיד עליו ואמר לאר''י למה הוא אמר נחם ביום "שמחתינו" ולא אמר ביום "שמחתי",
לגבי מה שכתב בשער הכוונות (דף פז ריש עמוד ב) העיד הרב הגאון רבי אברהם הלוי, כי בשנה הנזכרת הלך גם הוא שם, והיה נוהג לומר בכל יום בברכת "תשכון" נחם ה' אלהינו את אבלי ציון, וכו', וגם בהיותו שם אמר "נחם" וכו'. ואחר שגמר העמידה, אמר לו מורי ז"ל כי ראה בהקיץ את רשב"י ע"ה עומד על קברו, ואמר לו: "אמור אל האיש הזה אברהם הלוי, כי למה אומר "נחם"
ביום שמחתנו, והנה לכן הוא יהיה בנחמה בקרוב". ולא יצא חודש ימים עד שמת לו בן אחד, וקיבל עליו תנחומין. ע"כ.
ולכאורה חשבתי להביא מדברים אלו ראיה, כי אין זה יום ל"ג בעומר יום פטירת רשב"י, אלא יום שמחתו יחד עם החברים אשר למדו תורה באותו היום ונסמכו על ידי רבי עקיבא, כמו שהובא משם רבינו האר"י בשער הכוונות (פסח, דרוש יב) ובפרי עץ חיים (ספירת העומר פרק ז), וכ"כ בספר משנת חסידים (אייר סיון דף קז.) ובספר ארחות צדיקים (עמ' עג). ובספר זכר דוד (מאמר ג עמ' רמד). והוב"ד כ"ז במאור ישראל דרושים למרן גאון עוזנו (עמ' קסא). [ולכאורה דברים אלו הינם יותר מוצקים ממה שכתב כת"ר על אודות שמחת החלאקה, כי יום שמחתנו הרי זה רומז על שמחה כללית, והיא מבוססת בספרים כפי שציינתי].
וראיתי כי בספר תורה בציון (עמ' קפט) כתב הגאון ר' בן ציון מוצפי שליט"א, "שמור אביו ז"ל דקדק בלשון שער הכוונות שכתב "ביום שמחתנו", לשון רבים ולא אמר שמחתי, דהיינו יום שמחה משותפת לכל חמשת החברים שהם הנזכרים שם ורבי שמעון בתוכם, ולכן זהו יום שמחתם שבו נסמכו ונעשו חכמים לכל דבר, ולא יום פטירתו כלל". עכ"ל. וברוך שכיוונתי לדעת גדולים.
ובפשטות אפשר לומר שכונתו ליום שמחת התספורת שעשה האר''י לבנו וקיים מצות הנחת הפאות ועשה שם יום משתה [כמבואר שם],
לגבי עשיית חלאקה בציון הצדיק. כתב המהרח"ו בשער הכוונות (דף פז.) וזו לשון קודשו: אני ראיתי למורי ז"ל שהלך לשם פעם אחת ביום ל"ג לעומר הוא וכל אנשי ביתו וישב שם שלשה ימים ראשונים של השבוע השישי וזה היה בפעם הראשונה שבא ממצרים, אבל אין אני יודע אם אז היה בקי ויודע בחכמה הזו הנפלאה שהשיג אח"כ. והה"ר יונתן שאגי"ש העיד לי שבשנה האחת קודם שהלכתי אני אצלו ללמוד עם מורי ז"ל שהוליך את בנו הקטן שם עם כל אנשי ביתו ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע ועשה שם יום משתה ושמחה וכו'. וכתבתי כל זה להורות כי יש שורש במנהג הזה הנזכר. עכ"ל.
ומלבד דברי המהרח"ו הנ"ל נראה להטעים עוד סברא מדוע נהגו לעשות החלאקה דוקא בקבר הרשב"י במירון, ואפשר שהוא משום איזה נשים עקרות שהיו פוקדות הציון של רשב"י זיע"א ונודרות שאם יזכו לפרי בטן מצות הנחת הפאות הראשונה יעשנו שם בציונו של התנא הלאהי שבזכות תפילתו זכו לפרי בטן, וכ"כ בספר טעמי המנהגים (הערת עמ' רסג) וזו לשונו: בעינינו ראינו, שהרבה חשוכי בנים שנדרו נדר, שהוולד להם בן יקראו את בנם הנולד "שמעון" על שם הרשב"י, או שנדרו שיעשו את התגלחת הראשונה של הילד במירון, ומיד נושעו בבנים בזכות התנא האלהי רשב"י. עכ"ל.
יום הילולת רשב"י וסילוק הדינים
והגאון ר' דוד שפרבר בשו"ת אפרקסתא דעניא (סימון קסא) הטעים שני טעמים מדוע נכון להמתין עם התגלחת עד יום ל"ג בעומר דוקא, וזו לשונו: שמחת התגלחת איכא נמי למישמע מדברי מדרש דקאמר "קדש הלולים" שמהלל להקב"ה, ואתי שפיר נמי למימר דהוא הטעם דמעכבין עד ל"ג בעומר, דהוא יום הלולא דרשב"י. ויש לומר עוד טעם שייכות גזיזת השערות דוקא בל"ג בעומר, עי' בספר הכוונות, דבל"ג בעומר הוא זמן סילוק והמתקת הדינים, ע"ש. והשעורת הם מסטרא דדינא, לכן גוזזין השערות בו ביום ורחמים גוברים, עכ"ל. ודבריו תואמים לדברי השמועה שהביאו, שמסירים הקליפות הנרמזות בשיער קודם שיתחיל ללמוד את התורה, שמתחילים ללמד את הילד הקטן אותיות התורה, כפי שכתב הגאון ר' יקותיאל יהודה הלברשטם בשו"ת דברי יציב (ליקוטים והשמטות, סימן צז אות ג).
האם תבקש יהי רצון שיהא כרבי שמעון
והנה איתא במכות (יז:) "דילידא אימיה כר' שמעון תיליד". פירש"י, כל שאמו יולדת תבקש רחמים יהי רצון שיהא כרבי שמעון. והנה בשו"ת אפרקסתא דעניא הנ"ל (קונטרס תגלחת הקטנים) כתב, שמכאן יש מקור למנהג שמוליכין התינוק לקברו של רבי שמעון במירון, ושם עושים לו תגלחת ומשאירים לו פאות בראש, כי כיון דאמר רבא שכל אם תתפלל יהי רצון שיהיה בנה כמו רבי שמעון, לכן מעלין אותו לקברו של רבי שמעון דוקא שתתקבל תפלותיה שיהיה בנה כמו רבי שמעון. ע"ש.
והנה נשאל הרדב"ז ח"ב (סימן תרח) במי שנדר לגלח את בנו במקום שמואל הנביא ובא ומצא שכבר נלקח ביד העכו"ם בעונות ואין ישראל יכול להכנס שם מה תקנה יש לו וגם הקהל והחכמים החמירו שלא יעלה לשם שום יהודי. וכתב בתשובתו, כבר נהגו בכל הגלילות לחשוב זה נדר גמור והטעם לפי שהיו רגילין להביא נדרים ונדבות ונותנים משקל השיער לצורך המקום להדליק עליו שעוה ושמן ולשאר צרכיו גם יש בנדבות חלק לעניים ולצורכי צבור ומכל זה העלו שהוא נדר גמור ואין ראוי להקל בו. עכ"ל. עין רואה שאכן היה מנהג קדום לספר את הקטנים על קבר של צדיק, ולאו דוקא של רשב"י במירון. וכן הבין בשו"ת ויצבור יוסף ח"א (סי' נד) שאין הרח לומר שדוקא במירון אצל הרשב"י יש להשאיר הפיאות לילד, אלא העיקר שיהיה במקום קדוש, וכתב שם שהיו נוהגים לעשות כן בקבר שמעון הצדיק בירושלים. וכ"כ בספר משעות משה (עמ' קיא) שביום ל"ג בעומר היו עושים החלאקה על קבר שמעון הצדיק בירושלים. וכן היה מנהג מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א, שהיה עושה כן לנכדיו בשנים עברו, תגלחתם הראשונה בציון שמעון הצדיק
תמיהת הרב משפטי צדק גרמיזאן
והנה הגאון רבי שמואל גרמיזאן בשו"ת משפטי צדק (סימן עד) כתב, ואני לא ידעתי מה שורש מצוה יש להסתפר על קברי הצדיקים, והלא אפילו הביקור בבית הקברות להשתטח על קברי הצדיקים, איני יודע מה מצוה יש בדבר, ואמנם הבית יוסף אורח חיים (סוף סימן תקסח) הביא בשם מהרי"ל בתשובה (סימן קיח), אודות אשה שנדרה ללכת לבית הקברות וכו', אך גם הוא לא פירש מה מצוה יש בזה. לולא שכתב מהרח"ו שיש עיקר בביקור על קברי הצדיקים, אבל להסתפר לא שמענו. ע"כ.
והנה מלבד העובדה שהמהרח"ו כן דיבר על תספורת על קבר צדיק, וכמו שהעתקנו את לשונו לעיל (תחילת המאמר, מנהג עשיית החלאקה בציון הרשב"י). עוד עולה כן מדברי הרדב"ז הנ"ל.
ראיה לגילוח הילדים הקטנים
ויש להביא ראיה למנהג זה, לגלח תספורת הילדים הקטנים, מדברי האגודה (נזיר סימן יא) וזו לשונו: פרש ר"י במספריים כעין תער אסור בראש ומשום הכי
כשמגלחים התינוקות יניח הצדעים. עכ"ל. והובאו דבריו בבית חדש (יורה דעה סימן קפא). וכן תמצא בשיטה מקובצת על מסכת נדרים (ל:) וז"ל: הרא"ם ז"ל כתב שמותר בקטנים, שרגילות הוא שהקטנים מגולחים ואין שחרות ראשם ניכר ולא דמו לקרחין שהם נעשו כבר שחורי הראש
אבל קטנים כשנולדים אין להם שיער וכשמגדיל רגילות הנשים לגלחן תדיר כל זמן שהם קטנים ואינם בושים ללכת מגולחין. עד כאן.
שהיית התספורת לחול המועד
והגאון רבי אברהם הלוי בשו"ת גנת ורדים (קונטרס גן המלך סימן סב) כתב, שמותר להשהות תספורת ראשונה שעושים לקטן בשמחה ושירים, לעשותה בחול המועד, ואף על פי שאסור להסתפר במועד, מותר לגלח הקטן אפילו על ידי אומן ישראל, וכמו שפסק מרן בשלחן ערוך (סימן תקלא סעיף ו) שמותר לגלח הקטן בחול המועד. ע"כ. וכן הסכים בשו"ת דבר משה חלק א (חלק אורח חיים סימן מה). ע"ש. והגאון רבי יונה נבון בשו"ת נחפה בכסף חלק ב (דף ז' ע"ג) כתב, שכן נתפשט המנהג בעה"ק ירושלים להרבות שמחה בתופים ובמחולות בתספורת הראשונה של הקטן, בשביל חיבוב מצוה של הנחת פאות הראש, ועושים זאת על ידי ספר אומן ישראל בחול המועד. ויש למנהג זה על מה לסמוך. ע"ש. וכן כתב הגאון הראשון לציון רבי מיוחס בכר שמואל בספר מזבח אדמה (דף ז ע"ד). ע"ש. וכן כתב הגאון רבי יוסף מולכו בספר שלחן גבוה (סימן תקלא ס"ק יג), שהמנהג בירושלים לעשות כן בשמחה וגילה בימי חול המועד בבית הכנסת. ע"ש. וכ"כ בשו"ת ערוגת הבושם (סימן רי) וחתם כי מנהג ישראל תורה הוא. וע"ע בשדי חמד (אסיפת דינים, מערכת חול המועד אות ה). ובשו"ת מהר"ם מבריסק ח"ב (סימן צח-ט) ובשו"ת שבט הקהתי ח"ו (סימן רנט). ובשו"ת ויען יוסף ח"ב (או"ח סימן שיד). ובשו"ת קרית חנה דוד ח"א (חיו"ד סימן א). ובספר אבן ספיר ח"ב (עמ' מז). ובספר נטעי גבריאל (תגלחת, פרק ח אות ד). ובספר טעמי המנהגים (דף רסו אות ה ואילך). ובשו"ת מאור יהושע (סימן ב). ובספר ישראל והזמנים (סימן יז).
ומה שי''א שהוא יום פטירתו הוא רק השערה ללא שום מקור, וידוע שהחת''ס סתר השערה זו כי יום הפטירה הוא יום תענית ולא יום שמחה כמבואר בשו''ע.
הגאון רבי יהונתן אייבשיץ בספר יערות דבש (חלק ב דרוש יא) כתב, שיום פטירת רשב"י הוא בל"ג בעומר, ובזה פריש הפסוק, בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלא ופלא, ואבדה חכמת חכמיו וכו'. ולכאורה מה זו מדה כנגד מדה. אבל הענין הוא כי מצינו שפעמים הקב"ה מקבל התפלה, ופעמים על ידי מלאך. ואם התפילה מכל הלב, הקב"ה מקבלה, כי קרוב ה' לנשברי לב, וכל לבבות דורש ה'. אבל המתפלל בלי לב אין הקב"ה מקבלה, רק מלאכי השרת שאינם יודעים מה בלבו של אדם הם מקבלים.
וידוע כי במיתת צדיקים מלאכי השרת רוצים במות הצדיק, ויום ל"ג בעומר הוא הילולא דרשב"י, כי מת אז, והיה למעלה הילולא, הנערה באה אל המלך, וראוי לכל איש הירא וחרד לשום אל לבו יום ההוא לשוב בתשובה, כי זכות רשב"י מסייעת להבא ליטהר, על כל פנים מלאכי השרת רוצים במיתת הצדיק, כמבואר בגמרא בכתובות (קד.) אראלים ומצוקים תפסו בארון הקודש. עכ"ל.
ובספר המנהגים (ענייני הילולא דרשב"י) כתב בשם השל"ה הקדוש, שרשב"י נפטר בל"ג בעומר. וכ"כ החיי אדם (סי' קלא אות יא) שיום ל"ג בעומר הוא יום הילולא של רשב"י. וכ"כ בעל הבני יששכר (מאמרי חודש אייר מאמר ג אות ב). וכ"כ בעל מנחת אלעזר בספר שער יששכר (מאמרי חודש תשרי ליום ג דסוכות). ובשדי חמד (חלק ו מערכת ארץ ישראל סי' א).
ולגבי מה שכתבת על החתם סופר, בספרו תורת משה על התורה (ספר ויקרא, הספד הרוגי הרש) כתב, שהוא מביע פליאה מדוע עושים חגיגה ביום הילולת צדיק, ובפרט רבי שמעון. וגם בדרשות ח"ב (עמ' שצ) כתב גם כן, להביע פליאה על יום פטירת רבי שמעון, מדוע עושים זאת יום שמחה, ויום בכי הספד ותענית. ויותר מכל כתב בשו"ת (ח"ב יו"ד סי' רלג ד"ה: אמנם ידעתי) וזו לשונו:
אמנם ידעתי כי שמעתי שעכשיו אכשיר דרי וממרחק יבואו ידרושו את ה' בעה"ק צפת ביום ל"ג בעומר בהלולא דרשב"י ז"ל. ואם כי כל כוונתם לשם שמים, שכרם רב בלי ספק. על דרך ודיגולו ודליקו נרות עלי אהבה כמ"ש תוס' (ר"פ אין מעמידין). אבל מטעם זה בעצמו
הייתי אני מן הפרושים כבן דרותאי
שלא אצטרך להיות יושב שם ומשנה מנהגם בפניהם ושלא ארצה להתחבר עמהם בזה. ועוד האריך בזה. ע"ש.
וכמו כן החזיק אחר דברים אלו הגאון ר' יוסף שאול נתנזון, בשו"ת שואל ומשיב חלק ה (יוסיף דעת סימן לט).
והשלישי החותם את גאוני העולם, הגאון ר' יוסף חזן בחקרי לב (מהדורא בתרא, חלק יורה דעה סימן יא). שכתב, נראה לי המנהג ששמעתי דבעיר הקודש צפת ת"ו שמדליקים דברים יקרים ששוים שלש מאות או חמש מאות אריות בהלולא דרשב"י ז"ל שכורכין אותם בשמן ומדליקין, ואיני מוצא בזה צד היתר דנראה דאיכא איסור בל תשחית דרבנן, ואיני מאמין שהראשונים נהגו כן אם לא שנשתרבב המנהג מחדש דפאילו בשמחת בית השואבה לא היה מדליקי ןכי אם מבלאי מכנסי הכהנים ומהמניהם, ואי משום דשורפין על המלכים, אין זה כי אם במלכים ובעת מיתה, וגם מבואר שם דאין שורפין אלא מטתם וכלי תשמישן, אבל שאר דברים לא הותר, ועם שידעתי גדולת רשב"י ז"ל בשמים ממעל ועל הארץ, ומי אני לדבר בדבר הנוגע קצת לכבודו ז"ל, אך ידעתי כי לא לפניו חנף יבא, ולבי אומר לי דאין רצונו בכך. עכ"ל.
וכל זה הוא חיזוק גדול לדעתו של מרן זיע''א שאמר לא לעזוב את הלימוד כדי ללכת למירון כידוע. ובפרט שבשנים האחרונות הדבר הפך להיות כאלילות. ולכן לא מצאנו שגדולי ישראל היו עולים למירון כדוגמת: מרן, הגריש''א, האדמו''ר מצאנז, הגראי''ל שטיינמן, הגרח''ק ועוד.
מה שכתבת על מרן, אינו מדויק. והן אמת כי היה באילוץ כביכול של מרן, כנודע על הכף החיים שבא בחלום ואמר שרשב"י מחכה לו. על כל פנים רואים שכן היה, אך ודאי כדברי כת"ר שהדבר כביכול הפך לאלילות. ומאוד צריך להיזהר בזה.