נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
יש להעיר על דבריו כמה הערות כדלהלן:
א. מה שאמר שרבינו האר''י ז''ל קבע שזה יום שמחת רשב''י, לענ''ד אינו מדוייק, כי המהרח''ו שם כתב את המעשה שהיה עם רבי אברהם הלוי שרשב''י הקפיד עליו ואמר לאר''י למה הוא אמר נחם ביום "שמחתינו" ולא אמר ביום "שמחתי",
ובפשטות אפשר לומר שכונתו ליום שמחת התספורת שעשה האר''י לבנו וקיים מצות הנחת הפאות ועשה שם יום משתה [כמבואר שם],
הגאון רבי יהונתן אייבשיץ בספר יערות דבש (חלק ב דרוש יא) כתב, שיום פטירת רשב"י הוא בל"ג בעומר, ובזה פריש הפסוק, בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני, לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלא ופלא, ואבדה חכמת חכמיו וכו'. ולכאורה מה זו מדה כנגד מדה. אבל הענין הוא כי מצינו שפעמים הקב"ה מקבל התפלה, ופעמים על ידי מלאך. ואם התפילה מכל הלב, הקב"ה מקבלה, כי קרוב ה' לנשברי לב, וכל לבבות דורש ה'. אבל המתפלל בלי לב אין הקב"ה מקבלה, רק מלאכי השרת שאינם יודעים מה בלבו של אדם הם מקבלים.ומה שי''א שהוא יום פטירתו הוא רק השערה ללא שום מקור, וידוע שהחת''ס סתר השערה זו כי יום הפטירה הוא יום תענית ולא יום שמחה כמבואר בשו''ע.
מה שכתבת על מרן, אינו מדויק. והן אמת כי היה באילוץ כביכול של מרן, כנודע על הכף החיים שבא בחלום ואמר שרשב"י מחכה לו. על כל פנים רואים שכן היה, אך ודאי כדברי כת"ר שהדבר כביכול הפך לאלילות. ומאוד צריך להיזהר בזה.וכל זה הוא חיזוק גדול לדעתו של מרן זיע''א שאמר לא לעזוב את הלימוד כדי ללכת למירון כידוע. ובפרט שבשנים האחרונות הדבר הפך להיות כאלילות. ולכן לא מצאנו שגדולי ישראל היו עולים למירון כדוגמת: מרן, הגריש''א, האדמו''ר מצאנז, הגראי''ל שטיינמן, הגרח''ק ועוד.
המקור של הרמ''א הוא ממהרי''ל [דיני הימים שבין פסח לשבועות אות ז] ושם כתוב שהטעם הוא משום שאז פסקו מלמות, אך כל זה לטעמו שמתו לב יום ולכן עושים יום לג יום שמחה, אך לדידן הספרדים אין זה מספיק כי אנו נוהגים אבלות עד לד. ומ''מ אין שם שום זכר להילולת רשב''י.כבר ברמ"א מובא לא לומר תחנון
ולכאורה חשבתי להביא מדברים אלו ראיה, כי אין זה יום ל"ג בעומר יום פטירת רשב"י, אלא יום שמחתו יחד עם החברים אשר למדו תורה באותו היום ונסמכו על ידי רבי עקיבא, כמו שהובא משם רבינו האר"י בשער הכוונות (פסח, דרוש יב)
כל מה שמובא שם היא השערה של מהרח''ו, כי האר''י לא גילה שום דבר בענין זה. וכן כל מה שמובא באחרונים שזה יום פטירתו הם רק השערות ללא שום קבלה או מסורת אלא רק הטעמת המנהג שנהגו. ועיין בתשובת הרב מוצפי שליט''א שהביא שלפני כשבע מאות שנה לא היה כלל מנהג כזה והביא לזה ראיות ועדויות כיעו''ש, ולכן אין לנו שום קבלה על ענין יום זה וקשרו לרשב''י. ועיין במאמר המצורף שכתבתי השערה אחרת [אולי קצת מצחיקה אך יכול להיות שהיא גם אמיתית].הגאון רבי יהונתן אייבשיץ בספר יערות דבש (חלק ב דרוש יא) כתב, שיום פטירת רשב"י
אמת לאמתהכל מה שמובא שם היא השערה של מהרח''ו, כי האר''י לא גילה שום דבר בענין זה. וכן כל מה שמובא באחרונים שזה יום פטירתו הם רק השערות ללא שום קבלה או מסורת אלא רק הטעמת המנהג שנהגו. ועיין בתשובת הרב מוצפי שליט''א שהביא שלפני כשבע מאות שנה לא היה כלל מנהג כזה והביא לזה ראיות ועדויות כיעו''ש, ולכן אין לנו שום קבלה על ענין יום זה וקשרו לרשב''י. ועיין במאמר המצורף שכתבתי השערה אחרת [אולי קצת מצחיקה אך יכול להיות שהיא גם אמיתית].
לגבי שאר הדברים שכתבת אם הבנתי נכון לא באו לסתור דברינו.
המגן אברהם (סימן תצג ס"ק ג): ומרבים בו קצת שמחה. וכתו' בכוונות שגדול אחד היה רגיל לומר נחם בכל יום ואמרו גם בל"ג ונענש. ע"כ. משמע שבגלל שאמר ביום ל"ג בעומר שהוא יום שמחת רשב"י נענש. ולא בגלל שאמר נחם במירון.ובפשטות אפשר לומר שכונתו ליום שמחת התספורת שעשה האר''י לבנו וקיים מצות הנחת הפאות ועשה שם יום משתה
ר' אברהם מן ההר מסכת יבמות דף סב עמוד ב: וכולן מתו. ובמדרש מפסח ועד ל"ג בעומר. ומפני זה נהגו שאין נושאין נשים מפסח עד ל"ג בעומר.לגבי פרוס עצרת יש לדעת שבכל נוסחאות בגמ' כתוב עד עצרת [עיין באתר הכי גרסינן] וכך גם גירסת הראשונים, ומה גם שלשון 'פרוס' מצאנו שהוא לשון סמיכות וא''כ אינו סותר כלל את הגירסא עד עצרת דהכל חד הוא. עיין בסוף המאמר המצורף כאן אם מחמת כן יש להחמיר בענין התספורת עד עצרת.
מה שכתבתי למעלה היה מהזיכרון, כי הסתמכתי על המאמר שהעלתי ושם נאמר דיוק זה משם החיד''א והוא נכון ואמיתי, ע''ש.המגן אברהם (סימן תצג ס"ק ג): ומרבים בו קצת שמחה. וכתו' בכוונות שגדול אחד היה רגיל לומר נחם בכל יום ואמרו גם בל"ג ונענש. ע"כ. משמע שבגלל שאמר ביום ל"ג בעומר שהוא יום שמחת רשב"י נענש. ולא בגלל שאמר נחם במירון.
לא כתבת להשיב על מש''כ במאמר שהבאתי לעיל, חדא, דכל המקור שיש הוא מספר ישן נושן וודאי שאי אפשר להעדיף גירסא זו על פני גירסת כל הגאונים והראשונים והכת''י הישנים, ותו, שגם אם נגרוס פרוס עצרת יש לפרשו סמוך לעצרת, והבאנו לכך ראיות, וודאי שעדיף לפרש כן מלאפושי פלוגתא בין הגירסאות, ובפרט שהמנהג בבל בזמן הגאונים היה עד עצרת וזה מנהג יותר חזק וברור מהמנהג עד ל''ג שהוא מאוחר יותר.מכל הנ"ל נראה ברור שיש למנהגינו סימוכין דקשוט
לא מצאתי מה אתה מדברושם נאמר דיוק זה משם החיד''א והוא נכון ואמיתי
זאת אומרת שכל הראשונים שיכתבו מנהג ל"ג בעומר אתה תבטל דבריהם כאילו הייתה חד מן הקדמוניםשן נושן וודאי שאי אפשר להעדיף גירסא זו על פני גירסת כל הגאונים והראשונים והכת''י הישנים
התכוונתי לזה [סוף עמ' 2]: "גם יתכן לומר שאין ענין לעשות הילולא לרשב''י אלא רק במירון ומעין מש''כ החיד''א בברכ''י [סי' תצג] דהקפידא שהיה על רבי אברהם הלוי הוא משום שאמר נחם על הציון של רשב''י, והראיה שלא נענש מקודם כשאמר בשנים שעברו".לא מצאתי מה אתה מדבר
אפשר בפשטות לומר שמכיון שהאר''י עשה את השמחה במירון נמצא שגם רשב''י הוא חלק מהשמחה. ובכל אופן אם היה ענין שמחה מדין היום היה לרשב''י להשאיר ע''ז צואה לפני פטירתו ולא לגלות דבר זה בדרך אגב במעשה של רבי אברהם הלוי. וגם רבינו האר''י לא אמר שיש ענין מיוחד ביום זה גם אחרי המעשה הזה, ומה גם שיתכן שיש לרשב''י שמחה בכל יום שעולים לקברו ושמחים ולאו דוקא בל''ג בעומר, כך שסיבה לשמחה לא מצאנו, ציווי מרשב''י או מהאר''י גם לא מצאנו, אך מעשה תמוה שמתפרש בכמה אופנים כן מצאנו, ובשביל זה לעשות מסירות נפש, לא נראה שצריך.כששני אנשים אומרים שמחתינו מתכוונים שיש לשניהם שמחה, כל אחד בנפרד, אך אדם שיש לו שמחה אישית אינו מן הראוי שאדם זר יקרא לזה שמחתינו, שהוא לא מקושר לאותה שמחה
גם למהרחו זה לא היה ברור הוא רק לימד זכות על המנהג ע''פ מעשה זה, כל שלומר 'פשוט וברור' אינו מדוייק.פשוט וברור ללא שום ספק שאין זה הפשט הנכון, אלא כמו הכוונה הרגילה והפשוטה שכולם מבינים
ממש כך, ראינו לאיזה סיכון נכנסו אנשים בתקופת הקורונה כדי להגיע לשם, ואין הכונה סיכון מחמת הקורונה אלא מחמת הרשויות, וכל זה למה, כי מאמינים כ''כ בצדיק שאם לא יהיו אצלו בראש השנה התפילות לא יעלו ולא יתקבלו ר''ל, וכל זה הוא בחסידות ברסלב שנוהגים לא לשנות מהשו''ע כידוע וגם אין להם אדמורו''ת כמו בשאר חסידויות, ואעפ''כ הגיעו לכך. ומי שמתבונן בעין חדה יראה את האלילות שיש סביב האדמו''ר, שאסור לחלוק עליו גם אם אומר דברים תמוהים או נגד ההלכה. גם יש כעין אמונה באדמו''ר שהוא אף פעם לא יכול לטעות [ובזה יש לו מעלה יותר ממשה רבינו שהתורה מעידה עליו שטעה ונעלמה ממנו הלכה], ולצערינו ההנהגה הזו התחילה להתפשט רבות בקרב הספרדים, וע''ז הערנו כמה פעמים כאן בפורום לא לעשות ממרן זצ''ל ג''כ אליל.ואותם דברים אפשר לומר על היחס לרבי נחמן מברסלב,
עיינתי שם, אך לא הבנתי היאך נסתרים דברי, שהרי כל מה שהביא מרבותינו האחרונים זה רק השערות שהרי גם המהרח''ו לא ידע מה מקור המנהג ומאין התחיל, ורק משום שרבינו האר''י היה שם בל''ג בעומר כתב ליישב מנהגם של ישראל, אך לא כתב שקיבל כן מהאר''י וכדו'. וזה ברור.ראה בתשובה של ה"ה קורסיה ששלח כאן, עיינתי בזה והוסיף לי פרטים שלא ידעתי, ומה גם שכך נראה פשטות הזוהר בסוף האדרא זוטא שזה יום פטירתו
ז"ל מרן הברכי יוסף (סימן תצג ס"ק ד) "כתב הרב מג"א (ס"ק ג) משם כתבי האר"י זצ"ל דגדול אחד אמר נחם ונענש. והשיגו בספר יד אהרן, דלא נענש אלא מפני שמחת רשב"י, וכו' ע"ש. ולק"מ דיום ל"ג לעומר הוא יום שמחת רשב"י. וכן משמע שם בספר הכונות שסידר מהר"ש ויטאל (דף פ"ז ע"א). וגם כתבו דפטירת רשב"י היה יום ל"ג לעומר והוא יומא דהלולא דיליה. אך עם כל זה עדיין אפשר דהקפידא היה שהיה שם על ציון רשב"י. והראיה, שלא נענש מקודם, כשאמר בשנים שעברו. ומ"מ יפה כתב הרב מג"א, דמזה נלמוד דעכ"פ הוא יום שמחה, והגם שלא יהיה עונש, ראוי לשמוח." מזה נראה בדיוק להיפך מדבריךמעין מש''כ החיד''א בברכ''י [סי' תצג] דהקפידא שהיה על רבי אברהם הלוי הוא משום שאמר נחם על הציון של רשב''י, והראיה שלא נענש מקודם כשאמר בשנים שעברו
זה שמעשה האר''י היה בל''ג בעומר לא הכחשתי כי זו עובדה שהעיד עליה המהרח''ו, רק לגבי פירוש המעשה [היינו סיבת השמחה] כתבנו פירוש אחר [אני חושב שזה מותר] שמתקבל על הדעת.אלא כפי שהבינו כמה אחרונים, מהסיפור של האר"י (שאתה מנסה כל הזמן להחליש אותו בקול ענות חלושה)
זו רק השערה ופירוש, אבל אין בזוהר שום ראיה שנפטר בל''ג בעומר, וזה ברור. כל מה שהאחרונים ניסו לומר שרשב''י נפטר בל''ג בעומר הוא כדי ליישב את מנהג ההילולא שלא ידוע מקורה, אבל זולת זה לא היו אומרים כן, כי אין שום ראיה לכך. ולגבי מנהג ההילולא כתב הרב מוצפי שהוא מנהג שהתחיל באמצע ההיסטוריה ולא מזמן פטירת רשב''י, ועל זה הבאנו חיזוק מהילולת רבי מאיר בעל הנס ששם ברור שזה לא יום פטירתו, ואעפ''כ עושים הילולא עד היום, למרות שאין שום קשר בין היום הזה לרמב''ה, וא''כ לא נפלאת היא לומר כן גם לגבי ל''ג בעומר.ומהאדרא כפי שהסיק הכה"ח שידיו לו רב בזוהר ובקבלה - הא (יום שניסמכו בו התנאים) והא (יום פטירתו ורצה שישמחו בו) איתא
לא הכחשתי מה שכתוב באחרונים, רק כתבתי שכל דברי האחרונים נאמרו מתוך השערה, ולכולם מקור אחד, והוא המעשה התמוה שהיה עם האר''י, וע''ז כתבנו לפרש אחרת כמו שהאחרונים עצמם פירשו אחרת כל אחד לפי השערתו, אבל דבר אחד ברור בלי מחלוקת שאין לאף אחד מקור מוסמך לשמחת ל''ג בעומר, אלא הכל בנוי על השערות ופירושים מכח המנהג, ואילולי המנהג לא היו אומרים כן.מזה נראה בדיוק להיפך מדבריך
בירחון האוצר האחרון [אייר תשפ"ב] היה מאמר של הרב שמואל פרץ שבו הביא ממקורות קדומים שבארץ ישראל [בזמן התנאים והאמוראים והגאונים] יום י"ח באייר היה יום תענית ואבל ולא יום שמחה. וא"כ ודאי שיום זה שנהפך ליום שמחה אינו עיקרו של יום, אלא שהאחרונים לא ידעו מהנ"ל.דבר אחד ברור בלי מחלוקת שאין לאף אחד מקור מוסמך לשמחת ל''ג בעומר