• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הרמת מכסה סיר החמין בשבת

לביא

Well-known member
השאלה נובעת בעיקר ממה שאמר הראשל״צ לפני מספר שיעורים (די רבים) בו הוא אמר כי אסור להרים את מכסה הסיר בשבת ואז להחזירו שהרי הרמתו והחזרתו גורם לבישול. ולכאורה לדידי מובן שמדובר בסיר חמין שהולך ומתבשל בשבת שהרי אם מבושל הוא פשיטא דשרי שהרי אין בישול אחר בישול (ולאו דווקא חמין אלא כל סיר שלא מבושל והונח לפני שבת). אך גם בסיר חמין לכאורה חידוש הוא, אינני יודע איך זה ברוב בתי ישראל החרדים לדבר ה׳, אך ידוע לי כי תמיד מבשלים את החמין שעתיים-שלוש לפחות לפני שבת, אחרת החמין לא יהיה מבושל ו״כבד״ שיתחייב האדם מי(ט)ה בשבת, ודרך כלל בישול בשר הוא בשיעור כזה לפחות של 2-4 שעות, א״כ באמצע הלילה (שׁעה 1 נגיד) שהוא מבושל בסטנדרט של בישול רגיל יהיה מותר על פניו משום שאין בישול אחר בישול, או שנגיד כיוון שהחפץ והכוונה הוא שיעמוד כל הלילה ויהיה מבושל כדרך חמין? והרי סופסוף מבושל הוא ואפילו עוף שכבר מבושל מע״ש ואח״כ הניחו, ונימא שהתרכך יותר בעת שהייתו על הפלטה, אנו לא נגיד בזה שיש בישול אחר בישול דסופסוף מבושל הוא בדיוק כמו בקפה וסוכר, דמאי שנא. אולי מצד שמצטמק ויפה לו, אך עדיין אשמח לתשובה רשמית כי נפ״מ גדולה היא.
עריכה: אני מדבר על פלאטה כמובן ולא על גז דיהיה יותר אסור דדמי למבשל.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,

בודאי דברי מרן הראש"ל שליט"א איירי באינו מבושל כל צרכו, וכפי שביארתם לנכון,
אבל אם מבושל כל צרכו, אף שכוונתו שישהה כל הלילה, והוא מצטמק ויפה לו, אין בו משום זירוז בישול, ולא משום בישול אחר בישול, ומותר בהחלט לפתוח המכסה ולהחזירו לכתחילה, מאחר שכבר נתבשל כל צרכו.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון