• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

השיעור השבועי

ישראל

Well-known member
לכבוד רבני המכון,
אשמח לדעת למה התכוין מרן שליט"א באומרו בשיעור אחרון במילים אלו: "ואני אומר שהיום אפילו בחורי ישיבות יכולים בהרבה דברים לסמוך על ההכשר של הרבנות (הראשית)" (אני לא מדבר בכללות על מסעדות וכדו'). עכל"ק..
על מה היתה כוונתו שליט"א, האם על מיני מתיקה, או שמא גם מוצרי דגים וחלב, ואו שמא גם מוצרי עופות ולמעלה בקודש מוצרי בשר.
אשמח לתשובה מפורטת, אבל אבקשה טוב ממ'ך, כי הנני רוצה תשובה בזה אך ורק למי שיודע בזה מכלי ראשון ממרן שליט"א אחר שאמר דברים אלו.
תודה ושכמ"ה.
 
שלום וברכה
הנה דוגמא לכך

בס"ד, ‏ד' טבת תשע"ו

לכבוד
היקר והנעלה, כש"ת ה"ה אהרן כהן נ"י,

שלום וברכה,

למענה למכתבו בדבר ההכשרים הנני להשיב,

בענין היתר המכירה, הנה אנו נמצאים אחר החנוכה בשנה השמינית, וכמעט כל הירקות הם כבר מהשנה השמינית, ואין בהם איסור ספיחין ואיסור שביעית חוץ משום ובצל, ולכן אף ציבור האברכים ובני התורה יכולים לקנות כל הירקות ללא חשש של פירות שביעית חוץ משום ובצל.

בעופות אין הרבה שאלות מסובכות, והידורים, ולכן אפשר לסמוך כמעט על כל ההכשרים של כל בד"ץ או רבנות מוכרת, שהרי בכל המשחטות המוכרות שוחטין ובודקין ומולחין כדין. והעמד דבר על חזקתו, אלא אם כן איתרע חזקתיה.

אולם לגבי בשר בהמות, יש לבדוק הדק היטב ולברר על הכשר המהודר ביותר, כי בבשר ישנן בעיות של סירכות, וישנם חילוקי דעות בין מרן הש"ע לרמ"א, ולכן תשאלו חכם הבקי בדברים האלה ויגיד לכם איזה הכשר טוב יותר, ומהודר יותר. ואשריו של כל מי שמהדר בדברים אלה.

בברכת התורה,


יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול​
 
שוב נכנסתי בקודש פנימה אל מרן הראש"ל פוסק הדור רבינו יצחק יוסף שליט"א
וכה היו דבריו, במיני מתיקה, וכן בחלבי וכן בדגים, וכן בעופות - מותר לאכול לכתחלה "גם לבני תורה ואברכים" הכשר של הרבנות הראשית לישראל "אפילו לא מהדרין". בבשר לא.
והני מילי בקניית מוצרים, אמנם במסעדות לא דיבר הכתוב.... עכת"ד.
 
ב"ה
נשאלתי באופן פרטי ע"י אחד מהלומדים הנכבדים כאן בזה"ל:

אחד חברי הפורום כתב ששאל את הרב שליט"א וכה ענה לו 'במיני מתיקה, וכן בחלבי וכן בדגים, וכן בעופות - מותר לאכול לכתחלה "גם לבני תורה ואברכים" הכשר של הרבנות הראשית לישראל "אפילו לא מהדרין'.

האם אין עניין שבן תורה יקנה מוצרים מהדרין? האם לכתחילה זה כפשוטו שאל תהיה פתי ואין הבדל ביניהם ולכן תקנה רגיל ולא מהדרין? הרי מצינו שיש כמה חומרות שנוהגים במהדרין, בפרט בעופות, ואע"פ שעד אחד נאמן וכו', בן תורה לא אמור להדר בענייני כשרות לקנות מהדרין?
עד כאן

והנני להשיב הנלע"ד בס"ד:
יש לכתחילה, יש בדיעבד, ויש הנהגה הראויה לבני תורה. לכתחילה ודיעבד הם עניינים הלכתיים, הנהגה הראויה לבן תורה הוא ענין הנהגתי, הנובע ממכלול שיקולים נוספים, מהם חומרות ראויות בהלכה, (אף שמן הדין מותר לכתחילה סו"ס יש צדדים בעלי משקל לצד החומרא וראוי לצאת ידי כולם כמה שאפשר), מהם לראות את הנולד בהשלכות המעותדות לצאת מההיתר, וכן עוד שיקולים שונים התלויים בשיקול הדעת לפי המציאות והדור.
מה שנראה בדעת מרן שליט"א בזה, שבא ליידע את הציבור על שינוי מהותי שנעשה במערכת הכשרות של הרבנות לטובה ולברכה בשני מישורים. האחד, שאם עד לפני כמה שנים פעמים הכשר הרבנות היה רק בדיעבד, במוצרים או במקומות מסויימים, היום בדרך כלל הוא לכתחילה מבחינה הלכתית, ואינו היתר של דיעבד. והשני, שאם עד לפני כמה שנים ההיסמכות על מערך הכשרות של הרבנות היתה בכללותה אינה רצויה מצד ההנהגה של בן תורה, אף במוצרים או במקומות שהתבררו כמותרים לכתחילה לכשלעצמם, מחמת שסו"ס מערך הכשרות לא היה מספיק "מוחזק" כבעל אחריות ויכולת לאכוף כל מה שדרוש עבור כשרות מהודרת לכתחילה, משא"כ לאחרונה השתכללה המערכת והוחזקה יותר ויותר כבעלת אחריות ויכולת אכיפה למוצרים מהודרים לכתחילה אף עבור בני תורה, כך שאין סיבה להימנע במוצרים ומקומות שאכן ידוע שהם לכתחילה.

ואוסיף מה שסיפר לי חסיד אחד שהיה משתתף בשיעורים שלי לפני כמה שנים, שהוא עצמו שוחט כעשר שנים, ואביו שוחט עשרות שנים מהדור הקודם, וסיפר לי בשיעור בנוכחות כולם, שאביו העיד בפניו כמה פעמים, (וכן עוד שוחטים ותיקים) בזה הלשון: תדע לך, שהכשרות הכי מהודרת של העופות מלפני כשלושים שנה, שרק עליהם היו סומכים הרבנים הגדולים והמחמירים ביותר, לא היתה יכולה להגיע בשום אופן גם אם היו רוצים ומתאמצים, אפילו רק מבחינה טכנית, לרמת הכשרות הסטנדרטית של עופות רבנות שיש היום בשטח, במעשים שבכל יום, בלי מאמץ מיוחד והשעה מיוחדת, מחמת כל הנגישות, המרחב, איכות הכלים וכדומה, הקיימים כיום. עד כאן.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון