• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השר משה ארבל מש"ס: "הציבור החרדי צריך להבין שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה"

ללא שם 3

Active member
שר הפנים משה ארבל הגיב על סוגיית חוק הגיוס בהסכת של תנועת "הרבעון הרביעי": "ההנהגה החרדית צריכה להיות אמיצה ולומר שאנשים שבוטל מעמדם (כתלמידי ישיבות) והם ברי גיוס - חייבים לשאת בנטל. אין בכלל שאלה"

עוד מדבריו של שר הפנים משה ארבל: "המציאות אחרי 7 באוקטובר היא שהציבור החרדי צריך להבין ולהפנים שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה. בשנה יש 1500 בני גיוס, הם חייבים להיות חלק מהנושאים בנטל. בנוסף אליהם יש לא מעט מוסדות שמוגדרים נוער נושר. כל המוסדות הללו - אין הצדקה בעולם שמי שבהגדרה תורתם לא אומנותם, לא יהיו חלק מהצבא".

זקן ראשי הישיבות וראש ישיבת פורת יוסף, הגאון הגדול מרן רבי משה צדקה שליט"א תוקף הבוקר בדברים קשים וחסרי תקדים את שר הפנים משה ארבל:
"זה ארבל הלך אחר חבר מרעיו, אסור לו להיות בש"ס, אסור לשמוע בקולו, לא בנושא הגיוס ולא בכל נושא דעלמא".
 
בושה : בשמאל מברכים על דברי משה ארבל

ליברמן הגיב וכתב: “אני מברך על דבריו החשובים של השר משה ארבל, שאמר שהאירועים בשבעה באוקטובר לימדו אותו כי הגיע הזמן לפתוח דף חדש בחברה החרדית, ובמיוחד בנושא הגיוס לצה”ל. למען נצח ישראל הפתרון היחיד הוא גיוס לכולם בגיל 18 – יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ׳רקסים”.

ח”כ שלי טל מירון מיש עתיד תמכה בו אף היא: “מאז ומתמיד אני מכבדת ומעריכה את השר משה ארבל. היום, כשהוא מגלה אומץ ומדבר בפומבי על חשבון נפש ושינוי הגישה הנדרש, אני מעריכה אותו במיוחד. אחיי החרדים, אני קוראת לכם. בואו נדבר. בואו ניצור שותפות אמת גם בשירות הצבאי. מדינת ישראל צריכה אתכם”

כזכור, בריאיון לפודקאסט של תנועת “הרבעון הרביעי”, שגיבשה מתווה גיוס חרדים לצה”ל, אמר השר אבל: “הציבור החרדי צריך לעשות חשבון נפש מעמיק ואמיתי. יש 1,500 חרדים בני גיוס בשנה – והם חייבים להיות חלק מהנושאים בנטל”.

ארבל הוסיף: “יש גם לא מעט מוסדות שמיועדים לנוער נושר. אין הצדקה לכך שמי שתורתו לא אומנותו – לא יהיה חלק מהצבא. ההנהגה החרדית צריכה להיות אמיצה. אחרי 7 באוקטובר – צריך להבין שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה”..
 
ש"ס בתגובה לדברי ארבל: נושא חוק הגיוס ומעמדם של בני הישיבות הק', מופקד אך ורק בידי מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה שליט"א ומנוהל ע"י יו"ר התנועה הרב אריה דרעי ונציגו למו"מ הרב אריאל אטיאס. נציגי התנועה הונחו שלא להתבטא בנושא כלל. עמדתה של ש"ס מוצגת אך ורק בכלים הרשמיים של תנועת ש"ס.
 
ש"ס בתגובה לדברי ארבל: נושא חוק הגיוס ומעמדם של בני הישיבות הק', מופקד אך ורק בידי מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה שליט"א ומנוהל ע"י יו"ר התנועה הרב אריה דרעי ונציגו למו"מ הרב אריאל אטיאס. נציגי התנועה הונחו שלא להתבטא בנושא כלל. עמדתה של ש"ס מוצגת אך ורק בכלים הרשמיים של תנועת ש"ס.
לא הבנתי מה זה התגובה הזאת הרי חברי רשימת ש"ס הם נציגי גדולי הדור וברגע שאחד מהם משמיע דעה באופן שיטתי שלא בהשקפה של גדולי הדור הוא הוציא את עצמו מחוץ למחנה וחייב לקבל מכתב פיטורים.
 
בושה לשר מתנועת ש"ס שכך אומר אחר מכתבם של רבותינו ראשי הישיבות שליט"א שנלך לבתי המאסר ולא לצבא וגם מי שלא לומד תורה. מחכים לתגובה חריפה מש"ס או חזרה מדברי השר ארבל
 
הנני (ראה רש"י בראשית כב) מתכוון וכותב לשם שמים וכל השאר בטל ומבוטל. ומיגו דזכי לנפשיה זכי נמי לאחריני (ב"מ ח.). תצלנה אוזניים משמוע... שומו שמים! עמלק כפשוטו וכמדרשו (ע' בכורות ה: תוס' קידושין לג: ירו' ר"ה פ"ג ה"ח) שמצנן לקדירה.
וכאן הבעיה יותר חמורה, שלא מרגישים "כזה" נורא, מהשתיקה הגדולה כאן. שעל דברים הרבה יותר קלים ופשוטים, כולם נכנסים נטולי רחמים (שהתעטרו בהם ישראל דייקא ע' ביצה לב: יבמות עט. ועוד) בחרבות שלופים ועל מי שפוגע בכיס הגשמי אין חשש להרוג אותו נפשית ואת כל משפחתו לדורי דורות (והרי הם ככלבים כחותמת הזוהר בתיקון ו דף כב. הידוע לכל בר בי רב שבחגיגה ה:). אך למי שהוא "ליברלי ונאור" (וגם יש לו "תואר" מלבלב של "מוהל" דגול... - "מים אחרונים ליצר הטוב") והוא מביע דעות שלחלק נוח בלב איתם, נו לא קרה כלום. - נפיץ כמה מילות הרגעה לאותם אלו שטיפת שכל עדיין לא נגרדה ממוחם השטוף בסיסמאות, וכך הכל יושתק... על מי מנוחות ינהלני...
ולכן התגובה מאד מאד לא יפה (בלשון המעטה). וגם התגובות מדאי מדאי מעודנות. ועוברות לסדר היום. שהנה, לגרש ח"כ שעוד לא נכנס בגלל ש"פעם" אמר את דעת התורה על שאשה שהולכת בפריצות תחזור בגלגול כלב ששלחו אותו בבושת פנים בלי למצמץ בחוצפה מלכותא בלא תגא (שבסנה' קה. וע' מכות י: יומא לח:) ונגד התורה בפרהסיא - יש לך בזיון יותר מזה להשי"ת? ופתאום כאן "אין בודקין מן המזבח ולמעלה" (קידושין עו. פסחים ג ע"ב) בשעה שאינם אלא בבחי' מרים בזעקת לוקוס לוקוס (שבשלהי סוכה נו:) ופלא על כל אלה שידם קלה על
המקלדת פה השכם והערב שעל ת"ח אין חרצובות ללשונם, ולא חושבים פעמיים (הגם שיש מעט הערות צודקות במקרים מסוימים ואף מפן וזווית אחרת מ"מ לא זה הדרך ולא זו העיר. לא זו הצורה ולא זו הגישה בביטול המעלות האחרות ומחיקת הרושם הטוב שבם. ועוד הרבה סיבות שאין כאן המקום) ופתאום כשראש הפעור שכזה מכריז בריש גלי בלי פוצה פה ומצפצף לחלן את כל בחורי ישראל וגדול המעשה ביהרג ואל יעבור יותר מן העושה. בעלי מחשבות אתם? (ע' סנה' יט.) וגו'. ובמקום שיש חילול ה', אין חולקים כבוד לרב (ברכות י"ט:) וכ"ש לא לעמי ארצות רשעים וחמורים שכאלה, ומי שלא מתבטא כך, סימן שאצלו היראת שמים רדודה חלשה... יותר נכון - אין בו טיפת לחלוחית וזיקת יר"ש!!! ועיוור וסומא בארובה אחרי כל מיני פוליטקאים שימכרו את כל עולם התורה, בשביל הכסא שלהם (למביני דבר בלבד!!! ולמחושבנים היטב בכל התהליכים!!! ולדוגמא קטנה ורנדומלית בעלמא ע' ערך קורונה שפתחו במזיד וביודעין בשעה שיכלו לשבת בכורסא בנחת שבועיים לפני עונת הרחצה, חופים מלאים מהמסד עד הטפחות, בחילולי שבת המוניים וזימה תועבה ופריצות לא יאומן כי יסופר ולא חלו ולא מרגישים כל' יומא כב:) שנהפכו לבעלי בתים וכחומר ביד היוצר לא חוששים ולא נרתעים לדבר לעיני כל ישראל נגד ה' ונגד משיחו (ע' שבת קי"ט:) ואין איש שם על לב. ואיש לא עומד לא לפניהם ולא בפניהם. ואיה תופסי התורה שאחראים על העדר? אלא ודאי אימסר עלמא בידא דטיפשאי (סנה' מ"ו:) ושום תירוץ לא מתקבל! מספיק עם השטיפות מוח. תפקחו עיניים ולא להיות נבהלים להשיב! ובפרט שצריך להתמודד על כל נקודה ונקודה ואם לא ה"ז עדות צועקת על שטות בערות וכסילות מאין דוגמתה, והופך עצמו ללעג וקלס בעיני כל דת"י גרידא) ולא ינפנפו לי בשום סיסמא כדרכי הטיפשים כסל למו, שלעולם לא יענו לגופו של ענין (ויש כאלה כאן שנכוו מהקלחת הזו ומסתמא עשו תשובה של ברכות יט.), אלא סחור סחור (אמרי' לחזירא... כלשון האוה"ח... הידועה). ועל אלה אני בוכיה.... עיני עיני יורדה מים... תראו כמה עלובה עיסה, שמהססים ולא מגנים. עד מתי פתים תאהבו פתי? ואם תכתוש את האויל וכו'. ועוד הכל בשם המוסריות!!! בוצע בירך ניאץ ה'. ואלה מחריבי קרתא אינהו (חגיגה ו. ירו' וע' סנה' מט.). וגם מי שנמצא בשאול... עליו להכיר מקומו! ולא לגרור אחריו. וכ"ש לא לעמוד במקום כזה. והשתיקה נחשבת מחיאת כפיים והסכמה חזקה ועזה (ע' מאירי סנה' מג. ורש"י סוכה כח. ויכלה הזמן והמה לא יכלו). למה? כי אם אותו פלוני היה מנסה לרצוח את כל הבחורי ישיבות האלה האם היו שותקים והתגובה אותה תגובה? ואחרי שברור לנו שהאמת ע"פ התורה שיהרג ואל יעבור, וגדול המחטיאו יותר מן ההורגו, נמצא שממש כמו המוכס שכל משפחתו מרחפת עליהם האשמה (שבועות לט.). וכד רגיז רעיא על ענא עביד וכו' (ב"ק נב.). ולא שמענו שום תשובה הלכתית ושום דרשה עיונית מכל מיני חכמים שכבודם במקומם מונח (כמו שכל כבודו של כל יהודי באשר הוא ובתנאי ההלכה בעמקותה ואמיתותה), אך עלינו לקבל כמי שכפאו שד (שבנדרים כ: ולא של שבת פח.) "גאונותם" וקדושתם ורוממותם בגלל שכל מיני איסתרא בלגינא (שבמציעא פה:) משחקים בהם כמריונטות ומשתיקים אותם לפי נטיית ליבם העקוב (שבירמיה יז, ט) ובלב נבון תנוח חכמה וכו' (משלי יד)... אפשר להאריך עוד טובא. אך ליבי לפומי לא גליא (סנה' צט.). הכואב ורוצה בתשובת כולנו ושמחת כל ישראל שיעשו תשובה ויתחברו לתוה"ק לקושטא דמילתא ויבוא בעל הכרם ויכלה הקוצים (שבמציעא פג: וע' סוכה נב.) ומלאה הארץ דעה את ה' וכו'. [כל כוונתי בהנ"ל על החפצא - בכל הדוגמאות, ולא על הגברא - בכל הדוגמאות, ודי לחכימא, ולמי שלא - אין מילותיי מופנות אליו כציווי שלמה המלך (במשלי כג, ט)].
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
זקן ראשי הישיבות וראש ישיבת פורת יוסף, הגאון הגדול מרן רבי משה צדקה שליט"א תוקף הבוקר בדברים קשים וחסרי תקדים את שר הפנים משה ארבל:
"זה ארבל הלך אחר חבר מרעיו, אסור לו להיות בש"ס, אסור לשמוע בקולו, לא בנושא הגיוס ולא בכל נושא דעלמא".
אשרי הדור שככה לו
אשרי הדור שאלו מנהיגו
 
השר ארבל או שיבהיר את דבריו ויסיגם או שיתפטר הציבור החרדי מספיק עזר לציבור אחרי השיבעה באוקטובר אין הצדקה לדברי השר ארבל בכך שהציבור החרדי לא יכול להמשיך ככה
אלא אם הוא התכוון למשהו מסויים
אבל בגדול אדרבה הסיפור של הגיוס לא מוצדק ולכן כל שיתוף פעולה אם שונאי הדת נותן להם כח
באופן האישי הוא מאוד מוערך
אבל אני אצטת
הבוקר הוא מחולל סערה נוספת כאשר בתקשורת הכללית התפרסם קטע מפודקאסט אליו התראיין ובו הוא אומר כי: "המציאות אחרי ה-7 באוקטובר היא מציאות שהציבור החרדי צריך להבין ולהפנים שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה. בשנה יש 1500 ברי גיוס, הם חייבים להיות חלק מהנושאים בנטל. בנוסף אליהם יש לא מעט מוסדות שמוגדרים נוער נושר. כל המוסדות הללו – אין הצדקה בעולם שמי שבהגדרה תורתם לא אומנותם, לא יהיו חלק מהצבא"
השר ארבל חזור בכך
בברכה בן תורה הנאמן לתורה
 
במחילה, נראה שזה ראיון ישן ודבריו הם חלק מהסבר ארוך טרם שנפסל החוק בבגץ וההקשר שלהם הוא אחרת, ועכשיו הציפו חלק מדבריו כדי לרכך את המעשה הבלתי נסלח של היועמשית שלא מאפשרת יצוג לממשלה, אל תפלו לבור שלהם, יש מצוה לדון כל אדם לכף זכות.
 
חזור
חלק עליון