• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

התיחסות לתלמידי חכמים

יער השדה

Active member
אני כותב בראש כל חוצות שאיני בא לזלזל אלא רק לערער,להרהר ולשאול שאלה שעולה לי מדי פעם.

בשנים האחרונות ב"ה 'צומחים' רבנים מוכשרים לרוב מי בניהם שבאמת ראוי לו התואר ומי שפחות.. כמה מהם מוכשרים עד למאוד או כך לפעמים נראה ונטען בפי העם. אציין את חלקם מבלי שמותם אלא רק את סגנונם - יש ת"ח בירושלים שמרבה בכל שיעור לומר גמרות וראשונים ע"פ הזיכרון ת"ח נוסף בעיר אלעד הידוע כעוסק בקבלה רובו ככולו ת"ח נוסף בבני ברק המכונה "הרב גוגל" והאחרון אשר גר בראשון לציון ויש המכנים אותו הינוקא. המשותף לחלקם בעיקר הראשונים שציינתי שהם מרבים לחלוק על מרן זצ"ל אם בגלוי ואם בהסתר, איני יודע מה גדול יותר רוב פרסומם או רוב חכמתם?

א. רציתי לדעת כיצד להתייחס לרבנים בעלי כישרון?
ב. כיצד יש להתייחס למחלוקת שלהם עם הרב עובדיה היות והם בעיקר הולכים לפי מר"ן הבא"ח ותורת הסוד.
ג. מה דעת הראשל"צ שליט"א על ת"ח מעין אלו (היות וראיתי לא פעם שת"ח מובהקים כמעט ומתבטלים בפני הת"ח האחרון הנזכר).

**אין בי להמעיט במי מהם, מאחר שאין בי כלום אלא רק לשאול**

תודה.
 
ב"ה
שלום וברכה,

א. לגופו של ענין!
ב. בדרך כלל לא מספיק עסקו בש"ס ופוסקים כראוי, ולא שמשו כ"צ "תלמידי חכמים אמיתיים". אולי יש יוצא מן הכלל, אבל נדיר, אם בכלל.
ג. תשאל לגופו של ענין, בזהירות יתירה.

כ"ז אני כותב כחותה על הגחלים לחשיבות הנושא,

אולם אוסיף בקיצור נמרץ ב' נקודות חשובות:

א. המדד העיקרי כמובן בכל כיוצא באלו הדברים, האם הוא מוכר אצל גדולי ישראל, האם חכמי ישראל תומכים בו.
אם מכירים בו כת"ח ובר סמכא, וכל שכן אם תומכים בו, ענדהו עטרה לראשך לכבד אותו בכבוד תלמידי חכמים, ופעמים אף לקבל ממנו עצה ותושיא, טובה וברכה. ואם לא ראינו שתומכים בו, וכ"ש אם אינם מכירים בו, כיון שלא יצא הספק מליבנו אם מימיו מן המקדש הם יוצאים, או שמקורו נחל אכזב, לכן אף שלא נדבר עליו ולא נסכים לשמוע עליו לשון הרע חלילה, מכל מקום ניקח צעד אחד אחורה וננקוט בשב ואל תעשה, להימנע מלקבל ממנו מזון לרוחנו, ודרך חיים. (ורק אם חלילה רואים בדבריו מכשול ברור לשומעי לקחו, וכגון שמדבר על תלמידי חכמים וכל שכן על גדולי ישראל, או שזורע שינאה ופירוד, וכל כיוצא בזה, שבאופנים אלו יש ליידע את הקרובים אלינו מהבעיתיות שמצויה אצל שומעי לקחו, אבל גם בזה, לא נסמוך על עצמנו, שלא חלילה ניכשל בביזוי ת"ח אם שגינו, אלא נתייעץ עם ת"ח בר סמכא בכל מקרה כזה לגופו).

ב. לגבי הגאון הגדול הצדיק הרב שלמה יהודה בארי (המכונה הינוקא), אין ספק שהוא מוכר ואף נתמך ע"י כמה וכמה מחכמי ישראל, מחמת גדלותו בתורה ובענווה, וחתירתו אחר כבוד מלכות ה' יתברך בעולם וכבוד חכמים, באופן יוצא מן הכלל. ואשרי הזוכה לקבל ממנו עצה ותושיא טובה וברכה, ודרך חיים תוכחות מוסר, וככלל לימדונו רבותינו, הידבק בת"ח ונמצא אתה דבק בשכינה הקדושה.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון