• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

התפלל ערבית בפלג ונזכר שלא התפלל מנחה ואחר כך התפלל מנחה - מה הדין?

dvidcohen

Well-known member
מעשה היה באדם שהתפלל ערבית בפלג [השאלה רלוונטית גם אם זה היה בבין השמשות], ואחר נזכר שלא התפלל מנחה והתפלל מנחה - יצא? צריך ערבית נוספת? צריך מנחה נוספת - כתשלומין? או אולי צריך תפילה נוספת בערב בתנאי של ערבית / תשלומין למנחה? לא צריך לעשות כלום?
אני חושב שכיסיתי את כל האפשרויות....
אשמח לדעת אם מישהו ראה בזה דברים מפורשים, וכ"ש ממרן.
 
הקדים והתפלל תפילת ערבית מבעוד יום, ולא התפלל מנחה, רשאי להתפלל שמונה עשרה לאחר מכן לשם מנחה, שהרי אפילו אם נאמר שאינו רשאי להתפלל מנחה או ערבית, עדיין יש לומר שתפילה זו היא לשם תשלומי מנחה, ואינו נחשב כמזיד שאין לו תשלומין, וצריך להסמיך אותה לתפילת ערבית. מקורות: הלכה ברורה ח"ו, עמוד מ"ח. עיין כף החיים ס"ק כ"ט. עיין משנה ברורה ס' ק"ח ס"ק כ"א.
 
הקדים והתפלל תפילת ערבית מבעוד יום, ולא התפלל מנחה, רשאי להתפלל שמונה עשרה לאחר מכן לשם מנחה, שהרי אפילו אם נאמר שאינו רשאי להתפלל מנחה או ערבית, עדיין יש לומר שתפילה זו היא לשם תשלומי מנחה, ואינו נחשב כמזיד שאין לו תשלומין, וצריך להסמיך אותה לתפילת ערבית. מקורות: הלכה ברורה ח"ו, עמוד מ"ח. עיין כף החיים ס"ק כ"ט. עיין משנה ברורה ס' ק"ח ס"ק כ"א.
לכאורה אם כן אינו 'רשאי להתפלל לשם מנחה' - אלא רשאי להתפלל על תנאי נדבה!
 
חזור
חלק עליון