אליהו שטיין
New member
שלום, אני אשכנזי, ובהיות שכמעט ולא מצינו אצלנו הרבה כמו הראשל"צ בגאונותו בתורה רציתי להתקרב אליו ולהשקות ממעיניו הנובעים. וברצותי לידע איפה יש למצוא אותו ולהתקרב אל כבוד תורתו. אנה מי שיש לו תשובה להודיע אותי (לפחות בפרטי).
כן בטוח, אני לומד בספריו ושו"ת יביע אומר כבר הרבה זמן, ויודע אני שהרבה מן הפסקים שלו הם הלכה ולא למעשה אצלי- בגלל שאני אשכנזי. אבל אין היום אצל אשכנזים ספר כמו ילקוט יוסף בכלל, עם כל הבקיאות שם. וכן אני מקפיד בכל שבוע לשמוע שיעורו השבועי במוצש"ק, מידי פעם אני ג"כ מופיע שם בביהכנ"ס, אבל כמעט ולא נותנים להגיש אל כבוד תורתו.לענ"ד ראשית יש להתקרב ע"י לימוד בספריו ושמיעת שיעוריו.
ב"ה יש לו את סדרת הספרים "ילקוט יוסף" וגם "עין יצחק" ו"שלחן המערכת" ו"שו"ת הראשון לציון", וזה חוץ מ"אגרת לבני תורה" ועוד.
כמו כן, בכל מוצ"ש משודר שיעורו מביהכנ"ס היזדים בתחנות הרדיו, בקווי התוכן ובאתרים השונים.
אין צורך מיד להתקרב אליו בפועל, שכן בכדי לקיים "מן הבאר ההיא ישקו העדרים" תוכל לעשות זאת גם בדרך הנ"ל, ומה ייתן לך ומה יוסיף לך כעת להתקרב בצורה אחרת.
אל תדאג, רוב חברי הפורום ותלמידיו לא קרובים אליו בפועל, אך מתקרבים ע"י לימוד ודיון בתורתו (ובתורת אביו - מרן זצ"ל), וכן ע"י שמיעת שיעוריו הקבועים והנמסרים מפעם לפעם.
כמו כן ניתן גם לשלוח לרב שאלות.
דעתי היא שכרגע די בזה. (עכ"פ, הרב מתפלל בביהכנ"ס "אור חביב" בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים, וניתן לראותו שם).
חשוב להדגיש: שאם כבודו אשכנזי מבטן ומלידה והוריו שמרו ושומרים תורה ומצוות, הרי שבענייני הלכה יש ללכת אחר "אל תיטוש תורת אמך" ולצאת ביד רמ"א, ואמנם מרן הראש"ל מזכיר בד"כ גם את דעת רבני האשכנזים לפסוק על פיהם למענם.
אין דבר כזה.שמגיעים אליו ממש ולא למזכירות
אגב יש לכם את 'פסקי תשובות' שמלקט הרבה דעות מבני אשכנז (וגם עדות המזרח) אומנם הוא כותב בתחילת הספר שלא הלכה למעשה.כן בטוח, אני לומד בספריו ושו"ת יביע אומר כבר הרבה זמן, ויודע אני שהרבה מן הפסקים שלו הם הלכה ולא למעשה אצלי- בגלל שאני אשכנזי. אבל אין היום אצל אשכנזים ספר כמו ילקוט יוסף בכלל, עם כל הבקיאות שם. וכן אני מקפיד בכל שבוע לשמוע שיעורו השבועי במוצש"ק, מידי פעם אני ג"כ מופיע שם בביהכנ"ס, אבל כמעט ולא נותנים להגיש אל כבוד תורתו.
ומ"מ מבואר בפוסקים שכדי להגיע להוראה צריכין ללמוד מרבי ממש ולא רק מספריו. ואיפה יש לכתוב לו שאלות? (שמגיעים אליו ממש ולא למזכירות)
והוא מרבה גם להביא מהילקוט יוסף.אגב יש לכם את 'פסקי תשובות' שמלקט הרבה דעות מבני אשכנז (וגם עדות המזרח) אומנם הוא כותב בתחילת הספר שלא הלכה למעשה.
כמדומני שכיום הסכמת הפוסקים ששימוש חכמים בדורות אלו זה הלימוד בספרים.ומ"מ מבואר בפוסקים שכדי להגיע להוראה צריכין ללמוד מרבי ממש ולא רק מספריו.
עיין הערה לעיל. ואבקש ממכם שתראה לי מראה מקום ששימוש חכמים היינו ע"י לימוד בספריהם.כמדומני שכיום הסכמת הפוסקים ששימוש חכמים בדורות אלו זה הלימוד בספרים.
כמו"כ לבני אשכנז יש כיום ספר פסקי תשובות נפלא ביותר וגם משנה ברורה הוצאת דרשו...
כמדומני שלעניין רבו המובהק, זה נחשב מי שרוב חכמתיו ותלמודו ממנו, ואפי' לא שמע מפיו אלא מתוך ספריו.עיין הערה לעיל. ואבקש ממכם שתראה לי מראה מקום ששימוש חכמים היינו ע"י לימוד בספריהם.
לגבי?...אני צריך מראה מקום...
מה שכתבו שרבו מובהק מקרי מי שהתלמיד לומד בספריו (אפילו בלי להיות מקושר אישי איתו)לגבי?...
כיון שכב' ציין שהוא מבני אשכנז ואינו הולך אחר פסקי מרן ז"ל וזיע"א אז זה מה שידוע לי, ומה יעזור לכב' הלכה למעשה בספרי הרב אם לא ינהג כך. (כמובן שללמוד ולהחכים בתורה זה חשוב מאוד)אז אגיב לזה.
א) פסקי תשובות כותב הלכות עם מראי מקומות בלי ציטוט מקורותיהם, ובכן אי אפשר באמת ללמוד היטב הענין. וכן היא בדרשו. ובדרשו יותר גרוע, שאין מביאים רק פוסקים ליטאים (ואפילו מן החסידים הם כמעט לא מביאים ומן הספרדים מביאים רק לפעמים הבן איש חי או האור לציון). משא"כ בילקוט יוסף מבאר כל הענין בעיון מרישא ועד גמירא כולל כל הפוסקים (ספרדים ליטאים וחסידים) וזה נפלא ביותר.
לא צריכים להיות קיצוני ולישב לידו כל היום, יש מציאות של התקרבות שאפשר לילך ולשאול הרב שאלות בלימוד ולדעת המעשה אשר יעשון. כמדומני אצל האבא ואצל גדולי דור העבר לא היה כל כך קשה להגיע אליהם! זה כנראה ירידת הדורות שכל מי שכבר נעשה גדול, כבר אי אפשר להגיע אליו.לא כ"כ הבנתי מה כבודו רוצה? להיות צמוד לראשון לציון שליט"א? זה לא יקרה. כמו שאמרו החברים, ללמוד בספריו, להגיע פיזית לשיעוריו ביזדים או לראות דרך הלווין. ושימוש ת"ח? מי אמר שצריך את הגדול ביותר? לשמש במראות? בארבעת המינים? סתם בהלכות שבת? תיצמד למורי הוראה או בתי הוראה אם יאפשרו זה מספיק. הרי אתה לא מעלה על דעתך לשבת בלשכת הראשון לציון ולראות את כל המכתבים ומה ענה נכון?
מה שידוע לי עכ"פ, כל אחד יכול להגיע לביהכנ"ס אור חביב. אני הייתי שם בשבת ולפני ואחרי כל תפילה הלכנו עם הרב לביתו ובדרך היה אפשר לשאול שאלות. (אנחנו ספציפית גם באנו אח"כ לביתו ושאלנו אותו את כמה וכמה שאלות, אבל בדרך כל אחד יכול לשאול....)לא צריכין להיות קיצוני ולישב לידו כל היום, יש מציאות של התקרבות שאפשר לילך ולשאול הרב שאלות בלימוד ולדעת המעשה אשר יעשון. כמדומני אצל האבא ואצל גדולי דור העבר לא היה כל כך קשה להגיע אליהם! זה כנראה ירידת הדורות שכל מי שכבר נעשה גדול, כבר אי אפשר להיע אליו.
זה מעלה שיש אצל החסידים, שלא כל כך קשה להגיע להרבי.