רש"י:
ויירא שמא יהרג, ויצר לו אם יהרג הוא את אחרים (בראשית רבה ותנחומא):
דעת זקנים:
מיצר היה על שהיה ירא מעשו לאחר שהבטיחו הקב"ה [מהרב אליאב הכהן ז"ל].
ד"א ויירא כדפרישית ויצר לו לפי ששמע שהיה בא לקראתו להרגו ומתחלה אמר יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה וגו' אמר א"כ יצחק אבי ודאי מת ולהא ניחא הא דקאמר אלהי אבי יצחק אע"פ שאין מיחדין שם הקב"ה על אדם כל זמן שהוא חי:
מלא העומר [מתוך מעינה של תורה]:
מתיירא היה יעקב אבינו מפני קיטרוג, על שום שלא קיים כראוי מצוות כיבוד אב ואם (זה מרומז ב,,ויירא", כפי שנאמר: ,,איש אמו ואביו תיראו" - ויקרא יט-ג), ועל שום שנשא שתי אחיות לנשים (זה מרומז ב,,ויצר", כפי שנאמר: ,,ואשה אל אחותה לא תקח לצרור - ויקרא יח-יח).
פרט זה שפחד כי נשא שתי אחיות מבואר בזוהר קס"ח א', ושם מבואר גם משום שלא עסק בתורה; ויתכן שאין זה טעם בפני עצמו, אלא לכן נתבע על כיבוד אב ואם, כמבואר במגילה י"ז א' שעל השנים שהיה בבית עבר - לא נתבע על כיבוד אב ואם [מיהו זה דוחק בלשון הזוהר].
נערך לאחרונה:
