• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

וַתְּלַקֵּ֣ט בַּשָּׂדֶ֔ה... וְגַ֛ם שֹׁל־תָּשֹׁ֥לּוּ לָ֖הּ מִן־הַצְּבָתִ֑ים

גרינפלד

Well-known member
ברות (ב) מסופר על תחילת הקשר בין בועז לרות, שהיה זה על ידי שלקטה משדהו מתנות עניים,
ועי' שבת קי"ג ב' כמה דברים טובים שבועז ראה ברות,
וכן כתוב בפסוק ט"ז שבועז ציווה את נעריו "וְגַ֛ם שֹׁל־תָּשֹׁ֥לּוּ לָ֖הּ מִן־הַצְּבָתִ֑ים", ופירש רש"י עשו עצמכם כאילו אתם שוכחים.

והרש"ש (פאה פ"ה מ"א) והמלבי"ם פירשו שאכן זה היה הפקר,
אלא שיש מקשים שלר"ן פסחים אי אפשר להפקיר על ידי שליח,
וצ"ל שלפי הר"ן בועז הפקר בזמן שהם יעזבו.

ויש אומרים, וכן שמעתי ממו"ר הגרי"ג אדלשטיין זללה"ה שבתבואה בזמן האיסוף אפשר לעשות שכחה מדעת בכוונה, כעין שכחה של התורה,
ובאמת זה יהיה רק הפקר לעניים ומ"מ פטור ממעשרות.

ואולי אפשר לרמוז שמצוות מתנות עניים כתובה בתורה בלשון "תעזוב", ואותיות השורש כאותיות בועז.
 
חזור
חלק עליון