פירש רש"י, אף זו מן התוכחה, ועוד עשיתם זאת כשמת אהרן בהר ההר לסוף ארבעים שנה ונסתלקו ענני כבוד, יראתם לכם ממלחמת מלך ערד, ונתתם ראש לחזור למצרים, וחזרתם לאחוריכם שמונה מסעות עד בני יעקן, ומשם למוסרה, שם נלחמו בכם בני לוי והרגו מכם ואתם מהם, עד שהחזירו אתכם בדרך חזרתכם וכו', וסמך משה תוכחה זו לשבירת הלוחות לומר שקשה מיתתן של צדיקים לפני הקב"ה כיום שנשתברו בו הלוחות, ולהודיעך שהוקשה לו מה שאמרו נתנה ראש לפרוש ממנו כיום שעשו בו את העגל, ע"כ.
ויש לעיין בכוונת רש"י "להודיעך מה שאמרו נתנה ראש לפרוש ממנו כיום שעשו בו את העגל", האם הכוונה למש"כ רש"י קודם "ונתתם ראש", שאחרי שמת אהרן רצו לחזור למצרים, או שהכוונה שרש"י כאן חוזר לעניין פ"ט פסוק כ"ג שלאחר העגל כתוב את מעשה המרגלים, ואז נאמר בפסוק בפר' שלח "נתנה ראש".
ובאמת הגור אריה מביא את מש"כ רש"י בפר' שלח ש"ראש" הכוונה ע"ז, ולכן זה היה קשה כעגל [מיהו לשון רש"י "נתנה ראש לפרוש ממנו" לא כ"כ משמע כמש"כ הגור אריה]. מיהו בלשון רש"י זה סתום לומר שחוזר לפסוק של המרגלים, ואולי מסתימת הגור אריה קצת משמע שכן פירש שזה הולך על מה שאמרו אחרי המרגלים, וצ"ע.
ויש לעיין בכוונת רש"י "להודיעך מה שאמרו נתנה ראש לפרוש ממנו כיום שעשו בו את העגל", האם הכוונה למש"כ רש"י קודם "ונתתם ראש", שאחרי שמת אהרן רצו לחזור למצרים, או שהכוונה שרש"י כאן חוזר לעניין פ"ט פסוק כ"ג שלאחר העגל כתוב את מעשה המרגלים, ואז נאמר בפסוק בפר' שלח "נתנה ראש".
ובאמת הגור אריה מביא את מש"כ רש"י בפר' שלח ש"ראש" הכוונה ע"ז, ולכן זה היה קשה כעגל [מיהו לשון רש"י "נתנה ראש לפרוש ממנו" לא כ"כ משמע כמש"כ הגור אריה]. מיהו בלשון רש"י זה סתום לומר שחוזר לפסוק של המרגלים, ואולי מסתימת הגור אריה קצת משמע שכן פירש שזה הולך על מה שאמרו אחרי המרגלים, וצ"ע.