• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • לקראת יום השנה ה12 של מרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א "המרכז למורשת מרן" יוצא במספר קמפיינים להגדיל את הפעילות השוטפת בע"ה, ולהרחיב את מעגל הלומדים בתורתו. לצורך כך נשמח שתכתבו לנו את צורת הראיה שלכם לפעילות, כיצד היא משפיעה עליכם, ובמה זה בא לידי ביטוי... בזכותכם עוד המונים יכולים להצטרף! >> לחצו כאן וענו על השאלון 👈 זכרו את דברי מרן: אין למעלה ממזכי הרבים!

ושננתם לבניך

גרינפלד

Well-known member
פירש רש"י אלו התלמידים. והוא מהספרי. ואולי קצת משמע כן בגמ' בקדושין (ל, א) שיהו דברי תורה מחודדים בפיך שאם ישאל לך אדם דבר אל תגמגם ותאמר לו אלא אמור לו מיד, ומשמע שישאלנו סתם אדם שירצה ללמוד ממנו. ועי' רש"י שם (בע"ב ד"ה כן בני הנעורים).

מאידך ראיתי מובא בשם הזוהר שזה קאי על הבנים כפשוטו.

ולפי הספרי המקור ללמד את בניו הוא מהפסוק "והודעתם לבניך ולבני בניך" או מהפסוק "ולמדתם אותם את בניכם".

אגב יש להעיר שבשו"ע (יו"ד רמה, ג-ד) מבואר שכל החילוק בין בנו לאחר – הוא שבנו קודם, וכן שלבנו חייב לשכור מלמד. מיהו כמובן זה מצד ההלכה, אבל מצד ההנהגה הראויה והתועלת – פשוט שאדם צריך להשקיע יותר בבניו.

וכמדומה שבחוט שני כתב שהלומד עם בנו ונזדמנה לפניו מצווה – יש לו פטור של עוסק במצווה, כיון שאין זה סתם תלמוד תורה. וכ"כ הדרך שיחה (עמ' תקא).​
 
אגב באילת השחר (שבת קד, א) ביאר שמה שאמרו בגמ' "דרכו של גומל חסדים לרוץ אחר דלים" – זה רק בחסד גשמי, אבל בללמד תורה – אין הרב צריך לחזר אחר תלמידים, אלא אם באים לפניו ללמוד – צריך ללמדם.​
 
חזור
חלק עליון