• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

זמן תפילת מנחה גדולה+ בציעה על הפת

amit26

Well-known member
1. לפי מרן זצל , החצי שעה בין חצות לתחילת זמן מנחה הן זמניות או 30 דק' קבועות?
2. עד היום ידעתי שלדעת מרן בוצעים על התחתונה,היום קראתי בשיעורי הראש"ל שדעת רבינו לבצוע על העליונה,האם הוא חזר בו? מה העיקר להלכה ולמעשה?
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2025-11-15 at 19.15.19.jpeg
    WhatsApp Image 2025-11-15 at 19.15.19.jpeg
    133.5 KB · צפיות: 6
. עד היום ידעתי שלדעת מרן בוצעים על התחתונה,היום קראתי בשיעורי הראש"ל שדעת רבינו לבצוע על העליונה,האם הוא חזר בו? מה העיקר להלכה ולמעשה?
בהליכו"ע כתב שיש לבצוע מן התחתונה עפ"ד מרן בסי' רעד, אולם בחזו"ע הראה פנים לנוהגים לבצוע מן העליונה

וכתב, "יש נוהגים לבצוע מן העליונה ויש נוהגין לבצוע מן התחתונה, ונהרא נהרא ופשטיה".

ונראה לענ"ד דעל אף שהראה פנים לנוהגים לבצוע מן העליונה, מ"מ עדיין ס"ל יותר שיש לבצוע מן התחתונה, מב' סיבות:

א. כיון שזו דעת מרן, ב. דרכו של מרן זיע"א בספריו כשמביא ב' דעות, להביאם על דרך ה"יש ויש" (כהשו"ע), כך שמה שפוסק מובא כה"יש בתרא". וכנידו"ד.
 
נערך לאחרונה:
בהליכו"ע כתב שיש לבצוע מן התחתונה עפ"ד מרן בסי' רעד, אולם בחזו"ע הראה פנים לנוהגים לבצוע מן העליונה

וכתב, "יש נוהגים לבצוע מן העליונה ויש נוהגין לבצוע מן התחתונה, ונהרא נהרא ופשטיה".

ונראה לענ"ד דעל אף שהראה פנים לנוהגים לבצוע מן העליונה, מ"מ עדיין ס"ל יותר שיש לבצוע מן התחתונה, מב' סיבות:

א. כיון שזו דעת מרן, ב. דרכו של מרן זיע"א בספריו כשמביא ב' דעות, להביאם על דרך ה"יש ויש" (כהשו"ע), כך שמה שפוסק מובא כה"יש בתרא". וכנידו"ד.
וע"ע מה שכתב בזה הרה"ג בנימין חותה כמדומני בשם מרן הגרע"י זצוק"ל.
 
וע"ע מה שכתב בזה הרה"ג בנימין חותה כמדומני בשם מרן הגרע"י זצוק"ל.
זכור לי משהו כזה שכתב הרב חותה ב"כי בו שבת" בשם הרב משה יוסף שליט"א אודות מנהג מרן זצוק"ל בביתו

ואשמח שיובא כאן.
 
2. עד היום ידעתי שלדעת מרן בוצעים על התחתונה,היום קראתי בשיעורי הראש"ל שדעת רבינו לבצוע על העליונה,האם הוא חזר בו? מה העיקר להלכה ולמעשה?
ציין בדבריו ליבי"א.
אולם לא מוזכר שם כלל מה היה מנהגו של מרן זצוק"ל.
 
לגבי זמן מנחה גדולה, מעיקר הדין יתכן שאפשר לסמוך על הזמן המוקדם, מ"מ המנהג להחמיר קצת עוד כמה דקות, וכדומה שבלוח אור החיים כתבו את הזמן כמו בעיתים לבינה (הזמן המאוחר) כיון שיש בזה ספק ומח' הפוסקים ואין הפסד בזה להמתין עוד 3-5 דקות
 
חזור
חלק עליון