אושרי רביב
Well-known member
שגור בפי רבים בשם הרמב"ם דבר זה. איה מקומו????
מעולם לא שמעתי דבר זה (ואינה ראיה)שגור בפי רבים בשם הרמב"ם דבר זה.
בפורום אחר ציינו שברמב"ם ה' תשובה ז, ו. כתוב בעניין זה שהשב בתשובה היה שנאוי לפני המקום והיום הוא אהוב ונחמד וידיד ע"ש ברמב"ם.שגור בפי רבים בשם הרמב"ם דבר זה. איה מקומו????
אמרתי אחכמה
Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש
הודעהג' אוגוסט 20, 2013 12:16 am
בעבודתי בההדרת ספר אחד שמזכיר את הרעיון בעל תשובה כקטן שנולד,
ציינתי לדברי המדרש רבה (ויק"ר ל, ג), וז"ל המדרש:
"אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע אל תבזה את תפלתם, תכתב זאת לדור אחרון מכאן שהקב"ה מקבל השבים, ועם נברא יהלל י-ה שהקב"ה בורא אותן בריה חדשה."
יש חילוק בין בריה חדשה לקטן שנולדבפורום אחר ציינו שברמב"ם ה' תשובה ז, ו. כתוב בעניין זה שהשב בתשובה היה שנאוי לפני המקום והיום הוא אהוב ונחמד וידיד ע"ש ברמב"ם.
ולעניין מה שכתבת ציינו למדרש רבה:
בריה חדשה לענין עוונות זה כתינוק שנולד.בריה חדשה
מי ששב בתשובה לא נמחלים כל עוונותיובריה חדשה לענין עוונות זה כתינוק שנולד.
אם תמצא כזה לשון אז הפירוש יהיה כךבריה חדשה לענין עוונות זה כתינוק שנולד.
הכוונה לעוונות שעשה עליהם תשובה.מי ששב בתשובה לא נמחלים כל עוונותיו
מה הבעיה.אם תמצא כזה לשון אז הפירוש יהיה כך
כתינוק שנולדמה הבעיה.
איזה לשון.
מי שעשה תשובה אותם עוונות שעשה עליהם תשובה לא נמחלים מיד.הכוונה לעוונות שעשה עליהם תשובה.
ומה תעשה עם הציטוט מהמדרש?מי שעשה תשובה אותם עווהות שעשה עליהם תשובה לא נמחלים מיד.
שיש עוונות שנמחלות אך עדיייםן משאירות רושם יש כאלו שיסורים תולים ויש כאלו שיסורים ממרקים ויש כאלה שצריכים יום כיפור ויש כאלה שרק מיתה מכפרת
ואם זכה יהפכו לו לזכויות, אך בוודאי שלא נקרא כקטן שנולד וכגר!
ומה תעשה עם הציטוט מהמדרש?
יש חילוק בין בריה חדשה לקטן שנולד
וגם בבוקר אנו כבריה חדשה ככתוב חדשים לבקרים
ידידי תעיין בדברי רבותנו שוודאי אדם יכול להגיע לתשובה שלמה שגם חילול ה', וגם דברים שכפרתם ע"י יסורים או מיתה יכול האדם לכפר עליהם לגמרי, חילול ה' בקידוש ה' או ע"י לימוד תורה בעיון ולהפוך אותם לזכויות, ומה הבעיה למיקרי תינוק שנולד.מי שעשה תשובה אותם עוונות שעשה עליהם תשובה לא נמחלים מיד.
שיש עוונות שנמחלות אך עדיייםן משאירות רושם יש כאלו שיסורים תולים ויש כאלו שיסורים ממרקים ויש כאלה שצריכים יום כיפור ויש כאלה שרק מיתה מכפרת
ואם זכה יהפכו לו לזכויות, אך בוודאי שלא נקרא כקטן שנולד וכגר!
איפה אתה רוצה לחפש, בסברא זה מובן לומר כך שאם נמחלו לו כל עוונותיו זה כתינוק שנולד לענין עוונות.כתינוק שנולד
יראני מר איה מקורו הטהורוגם שבלשונות האחרונים הזכירו כן ביחד לענין תשובה.
רמב"ם הלכות תשובה(א' ד'):ידידי תעיין בדברי רבותנו שוודאי אדם יכול להגיע לתשובה שלמה שגם חילול ה', וגם דברים שכפרתם ע"י יסורים או מיתה יכול האדם לכפר עליהם לגמרי, חילול ה' בקידוש ה' או ע"י לימוד תורה בעיון ולהפוך אותם לזכויות, ומה הבעיה למיקרי תינוק שנולד.
והגם שהאחרונים שרצו לומר שנהייה כבריה חדשה הזכירו גם תינוק שנולד.