• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חזר בתשובה כתינוק שנולד - מקור בדברי הרמב"ם?

שגור בפי רבים בשם הרמב"ם דבר זה. איה מקומו????
בפורום אחר ציינו שברמב"ם ה' תשובה ז, ו. כתוב בעניין זה שהשב בתשובה היה שנאוי לפני המקום והיום הוא אהוב ונחמד וידיד ע"ש ברמב"ם.
ולעניין מה שכתבת ציינו למדרש רבה:
אמרתי אחכמה

Re: העושה תשובה כאילו נולד מחדש

הודעהג' אוגוסט 20, 2013 12:16 am
בעבודתי בההדרת ספר אחד שמזכיר את הרעיון בעל תשובה כקטן שנולד,
ציינתי לדברי המדרש רבה (ויק"ר ל, ג), וז"ל המדרש:
"אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע אל תבזה את תפלתם, תכתב זאת לדור אחרון מכאן שהקב"ה מקבל השבים, ועם נברא יהלל י-ה שהקב"ה בורא אותן בריה חדשה."
 
בפורום אחר ציינו שברמב"ם ה' תשובה ז, ו. כתוב בעניין זה שהשב בתשובה היה שנאוי לפני המקום והיום הוא אהוב ונחמד וידיד ע"ש ברמב"ם.
ולעניין מה שכתבת ציינו למדרש רבה:
יש חילוק בין בריה חדשה לקטן שנולד
וגם בבוקר אנו כבריה חדשה ככתוב חדשים לבקרים
 
הכוונה לעוונות שעשה עליהם תשובה.
מי שעשה תשובה אותם עוונות שעשה עליהם תשובה לא נמחלים מיד.
שיש עוונות שנמחלות אך עדיייםן משאירות רושם יש כאלו שיסורים תולים ויש כאלו שיסורים ממרקים ויש כאלה שצריכים יום כיפור ויש כאלה שרק מיתה מכפרת
ואם זכה יהפכו לו לזכויות, אך בוודאי שלא נקרא כקטן שנולד וכגר!
 
מי שעשה תשובה אותם עווהות שעשה עליהם תשובה לא נמחלים מיד.
שיש עוונות שנמחלות אך עדיייםן משאירות רושם יש כאלו שיסורים תולים ויש כאלו שיסורים ממרקים ויש כאלה שצריכים יום כיפור ויש כאלה שרק מיתה מכפרת
ואם זכה יהפכו לו לזכויות, אך בוודאי שלא נקרא כקטן שנולד וכגר!
ומה תעשה עם הציטוט מהמדרש?
 
מי שעשה תשובה אותם עוונות שעשה עליהם תשובה לא נמחלים מיד.
שיש עוונות שנמחלות אך עדיייםן משאירות רושם יש כאלו שיסורים תולים ויש כאלו שיסורים ממרקים ויש כאלה שצריכים יום כיפור ויש כאלה שרק מיתה מכפרת
ואם זכה יהפכו לו לזכויות, אך בוודאי שלא נקרא כקטן שנולד וכגר!
ידידי תעיין בדברי רבותנו שוודאי אדם יכול להגיע לתשובה שלמה שגם חילול ה', וגם דברים שכפרתם ע"י יסורים או מיתה יכול האדם לכפר עליהם לגמרי, חילול ה' בקידוש ה' או ע"י לימוד תורה בעיון ולהפוך אותם לזכויות, ומה הבעיה למיקרי תינוק שנולד.
והגם שהאחרונים שרצו לומר שנהייה כבריה חדשה הזכירו גם תינוק שנולד.
 
עמך עמי ואלקיך אלקי

הנה מנהג ותיקין לקרוא מגילת רות בחג השבועות יום קבלת התורה, והטעם פשוט, כי ביום הזה נהיית לעם לה' אלקיך. ביום נשגב זה נכנסו אבותינו לברית וחסו תחת כנפי השכינה כשכפה עליהם הר כגיגית. וכך בכל שנה ושנה חייב אדם לראות את עצמו כאילו ביום הזה נכנסת היא לברית עם ה' אלקיך.

והנה הלום ראיתי ב"צו וזירוז" להצה"ק בפעסצנא רבי קלונימוס קלמן שפירא הי"ד שהשיח את לבו בינו לבין קונו, וכה הם דבריו הקדושים הרושפים רשפי אש שלהבתיה. רבש"ע רוצה אני בכל לבי לתת לך משהו, משתוקק אני להתקרב אליך ולעשות לך נחת רוח. מה אתן לך ומה אוסיף לך? האלמד תורה, הלא זה עידן ועידנים שלומד אני בכל כחי. האוסיף להתפלל, הלא מאז ומקדם משתדל אני בכל כחי בעבודת התפילה… הלוואי ויכלתי להתגייר, אך מה אעשה ונולדתי יהודי!

וכאשר קראתי לראשונה את המיית לבו הטהור זלגו עיני דמעות. נפשו הסוערת והרוגשת באש קודש של אהבת ה' לא תדע שובע כי אם בגירות. משתוקק הוא להתגייר, לנתק לחלוטין את עבותות העבר וליכנס לברית כקטן שנולד. אך מה אוכל לעשות ונולדתי יהודי.

ולעצמי חשבתי, ושמא גם יהודי יכול להתגייר. למול אינו יכול דהלא כבר נימול ואביו קיים בו "וימל אברהם את יצחק בנו בן שמונת ימים כאשר צוה אותו אלקים". לטבול אינו יכול, דאין זו טבילת גירות אלא טבילת טהרה בעלמא. אך שמא בידו לפחות לקבל עול המצוות כולן, שמא עליו לעמוד לפני השופט כל הארץ מלך המשפט כדרך שהגר מתייצב לפני בי"ד ולקבל עול התורה והמצוה. וכשם שהגר המקבל כל התורה חוץ מדבר אחד אין מקבלין אותו (בכורות ל' ע"ב), כך על כל אחד ואחד לעמוד ביום הזה לפני הקב"ה, להקדים נעשה לנשמע ולקבל על עצמו כל התורה כולה ללא שיור וללא סייג.

הלא בחיי היום יום, רגילים אנו לדקדק עד קצה במצוות מסויימות ולהתעלם לחלוטין ממצוות אחרות, זה בכה וזה בכה, יש מי שמקפיד עד מאד במצוות שבין אדם למקום ויזלזל במצוות שבין אדם לחבירו, ויש מי שינהג להיפך, כאילו ניתנה לנו הבחירה לומר שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה. לא כך הגר הבא ליכנס לברית, אין בידו לבחור בין מצוה למצוה ואף אם ירצה להוציא מצוה אחת מן הכלל, מצוה אחת מתוך התרי"ג אין מקבלין אותו.

הבה נצייר בדמיוננו ובעיני רוחנו גוי שבא להתגייר וכאשר אב בית הדין פונה אליו ושואל האם מקבל אתה על עצמך את כל התורה כולה, עונה הוא בשפה רפה "כמוך, כמו האב"ד". וכאשר גוער בו האב"ד "באר דבריך ופרש כוונתך" אומר הגר בבושת פנים ותוך כדי בקשת מחילה וסליחה "כמדומה אני שאתמול שמעתי בבית המדרש שמורנו האב"ד דיבר לשה"ר או רכילות ובאופן הזה יכול גם אני ליכנס לברית ולהתגייר". אב בית הדין ייאלץ לכבוש את פניו בקרקע ברוב בושה וכלימה ולומר אמנם ראוי אתה להיות אב"ד אבל אין אתה ראוי להיות יהודי! כדי להצטרף לכלל ישראל ולחסות תחת כנפי השכינה צריך אתה לקבל כל התורה כולה.

ונראה אפוא דגם יהודי יכול להתגייר, וצריך להתגייר. לעמוד לפני מלך המשפט השופט כל הארץ ולקבל על עצמו עול המצוות כולן, ללא שיור וללא גרעון.

וביום הקדוש והנשגב הזה שבו נכנסו אבותינו לברית, הקדימו נעשה לנשמע וקבלו עול מלכות שמים באהבה, כך על כל אחד ואחד לראות את עצמו כאילו זה עתה עומד הוא להיכנס לברית ולקבל עול מלכות שמים באהבה.

מתוך שיעורו של הגאון רבי אשר וייס בנושא גר שנתגייר כקטן שנולד
מאתר מנחת אשר
 
ידידי תעיין בדברי רבותנו שוודאי אדם יכול להגיע לתשובה שלמה שגם חילול ה', וגם דברים שכפרתם ע"י יסורים או מיתה יכול האדם לכפר עליהם לגמרי, חילול ה' בקידוש ה' או ע"י לימוד תורה בעיון ולהפוך אותם לזכויות, ומה הבעיה למיקרי תינוק שנולד.
והגם שהאחרונים שרצו לומר שנהייה כבריה חדשה הזכירו גם תינוק שנולד.
רמב"ם הלכות תשובה(א' ד'):
התשובה מכפרת על כל העבירות. אפילו רשע כל ימיו, ועשה תשובה באחרונה, אין מזכירין לו שום דבר מרשעו, שנאמר: "ורשעת הרשע לא יכשל בה ביום שובו מרשעו" (יחזקאל לג, יב)

ועצמו של יום הכפורים מכפר לשבים, שנאמר: "כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז, ל).

ואע"פ שהתשובה מכפרת על הכל, ועצמו של יוה"כ מכפר, יש עבירות שהן מתכפרים לשעתן, ויש עבירות שאין מתכפרים אלא לאחר זמן. כיצד?

עבר אדם על מצות עשה שאין בה כרת ועשה תשובה, אינו זז משם עד שמוחלין לו. ובאלו נאמר: "שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם" (ירמיהו ג, כב).
עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין ועשה תשובה, תשובה תולה ויום הכפורים מכפר. ובאלו נאמר: "כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז, ל).
עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה, תשובה ויוה"כ תולין, ויסורין הבאין עליו גומרין לו הכפרה. ולעולם אין מתכפר לו כפרה גמורה עד שיבואו עליו יסורין. ובאלו נאמר: "ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם" (תהלים פט, לג).
במה דברים אמורים? בשלא חילל את השם בשעה שעבר. אבל המחלל את השם, אע"פ שעשה תשובה, והגיע יום הכפורים והוא עומד בתשובתו ובאו עליו יסורין, אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות. אלא תשובה, יוה"כ ויסורין - שלשתן תולין, ומיתה מכפרת, שנאמר: "ונגלה באזני ה' צבאות אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון" (ישעיהו כב, יד).
 
חזור
חלק עליון