• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: באיזה אופן 'המקמץ והמצרף נחושת והבורסי' חייבים בראייה?

מתגעגע

Well-known member
שיטת אחרים במסכת חגיגה (ד. ז:) המקמץ והמצרף נחושת והבורסי פטורים מן הראייה
מצא אופן [למקצת הפוסקים] שבו הם יהיו חייבים בראייה?
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
אם אף אחד לא ענה עד עכשיו, מסתבר שלא 'אוחזים' שם, ולכאו' לכה"פ שידעו מה התשובה.
ברמב"ם (פ"ב מהלכות חגיגה ה"ב): המקמץ - והוא שמלאכתו לקבץ צואת כלבים וכיוצא בהן לעבד העורות או לרפואה, וכן המצרף נחשת במחצב שלו, והעבדנין, אע"פ שהן מאוסין מפני מלאכתן, הרי אלו מטהרין גופן ומלבושן ועולין בכלל ישראל ליראות.
ובכסף משנה: והר"י קורקוס ז"ל כתב דאחרים לא ממעטי להו אלא בעודם במאיסותם, מפני שאינם יכולים לעלות עם כל זכורך, אבל כשיטהרו מלבושיהם הרי הם כשאר כל אדם. (עיין שם)
שיטת אחרים במסכת חגיגה (ד. ז:) המקמץ והמצרף נחושת והבורסי פטורים מן הראייה
מצא אופן [למקצת הפוסקים] שבו הם יהיו חייבים בראייה?
החידה היא לסוברים שנפסק להלכה כאחרים
אמנם יש שסוברים שנפסק להלכה כמו רבנן החולקים על 'אחרים'
 
אם אף אחד לא ענה עד עכשיו, מסתבר שלא 'אוחזים' שם, ולכאו' לכה"פ שידעו מה התשובה.
ברמב"ם (פ"ב מהלכות חגיגה ה"ב): המקמץ - והוא שמלאכתו לקבץ צואת כלבים וכיוצא בהן לעבד העורות או לרפואה, וכן המצרף נחשת במחצב שלו, והעבדנין, אע"פ שהן מאוסין מפני מלאכתן, הרי אלו מטהרין גופן ומלבושן ועולין בכלל ישראל ליראות.
ובכסף משנה: והר"י קורקוס ז"ל כתב דאחרים לא ממעטי להו אלא בעודם במאיסותם, מפני שאינם יכולים לעלות עם כל זכורך, אבל כשיטהרו מלבושיהם הרי הם כשאר כל אדם. (עיין שם)
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון