• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: הזכרת נח בתפילה

מה זה סותר:

מי תיקן? חכמים. למה תיקנו? וכו'
אם כבר תקשה מהגמ' בברכות יד:
בכוונה הדגשתי שחכמים תיקנו ג׳ פרשיות
ופרשה ג׳ באה עבור מצוות ציצית בבוקר וזכירת מצרים בלילה, ולכן נתקנה כולה
לפי המדרש הנ״ל, יוצא שאומרים פרשה שנייה רק בשביל הפסוק האחרון

ולהקשות מהגמ׳ בברכות לא מתחיל, כי פרקי דרבי אליעזר מיוחסים לתנא
לא מקשים מאמורא שכנראה לא ראה את המדרש
 
בכוונה הדגשתי שחכמים תיקנו ג׳ פרשיות
ופרשה ג׳ באה עבור מצוות ציצית בבוקר וזכירת מצרים בלילה, ולכן נתקנה כולה
לפי המדרש הנ״ל, יוצא שאומרים פרשה שנייה רק בשביל הפסוק האחרון

ולהקשות מהגמ׳ בברכות לא מתחיל, כי פרקי דרבי אליעזר מיוחסים לתנא
לא מקשים מאמורא שכנראה לא ראה את המדרש
נו, אז מה הבעיה?
פרשה ראשונה נתקנה מדאורייתא.
פרשה שנייה בשביל פסוק זה.
ופרשה שלישית בשביל ציצית ויציאת מצרים.
 
נו, אז מה הבעיה?
פרשה ראשונה נתקנה מדאורייתא.
פרשה שנייה בשביל פסוק זה.
ופרשה שלישית בשביל ציצית ויציאת מצרים.
לא כתבתי שיש בעיה, כתבתי שצריך לימוד
הרי כל ג׳ הפרשיות נתקנו על ידי חכמים, וכי היה ה״א להשמיט פסוק אחד מהפרשה השנייה?
צריך לימוד למדרש הזה.
מה שאנחנו אומרים זה כבר לימוד.
אך בכגון דא נאמר שהקושיא יותר חזקה מהתירוץ
 
השאלה מה גדרו של מדרש זה, האם מדרש הלכה או מדרש אגדה, ונפק"מ לדברי הרמב"ן במאמר ויכוח.
גידרו של מדרש זה הינו כמדרש. הוא אינו מחייב הלכתי (כמו שהביאו שאג״א ומשנ״ב). אך היא אכן דעת תנא במדרש.
כך שאין כמובן להכניס אותו בדיון הלכתי שיצא מהמשנה והגמרא. אך מאידך אי אפשר לחלוק עליו ישירות.
 
חזור
חלק עליון