• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: הזכרת נח בתפילה

למה? ספר הישר הוא לא יסודי?
מדרש מאוחר מאוד, בן כמה מאות שנים, לא בר סמכא.
ולשים אותו באותה שורה עם מדרש רבה, זה כמו לשים את הרב של המחוז הצפוני או הדרומי של המשטרה באותה שורה יחד עם המהרש"א למשל.
התכוונתי למדרשים המוכרים. לא "ילקוט מדרשי תימן" וכד'.
נראה לי שכתבי ידות של מדרשים אלו יותר קדמוניים.
 
אבל זה היה עם פיתקא משמיא.
זה לא סותר.
אתן אחדד כדי שיהיה ברור יותר.
יכול להיות גם שזה פסוק, רק שתיקנו לומר אותו כל יום בתפילה זכר לשבועת נח.
לא מחייב שזה נוסח שתיקנו אותו במיוחד בשביל זה.
 
א. קצת קשור הוא מאבותינו..
אבל אנחנו אומרים ׳אלקינו ואלקי אבותינו אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב וגו׳, ודהיינו שההמשך כדאזיל ומפרש ליה.
ועוד, גם אם נוח ייחשב כאבותינו, אין זה עונה על זכר השבועה שנשבע ה׳ לנוח.

רבי @בנימין לוריא , נשמח לרמז טיפה יותר מובהק שנדע לפחות היכן לחפש
 
זה לא סותר.
אתן אחדד כדי שיהיה ברור יותר.
יכול להיות גם שזה פסוק, רק שתיקנו לומר אותו כל יום בתפילה זכר לשבועת נח.
לא מחייב שזה נוסח שתיקנו אותו במיוחד בשביל זה.
ממה שיוצא לי באקראי מהסידור:
״ותשליך במצולות ים כל חטאותם״ - אולי יש כאן קשר למבול
״זכרו לעולם בריתו דבר צוה לאלף דור״ - מעט דוחק, אך אולי רישא מיירי בברית אברהם, ו׳דבר׳ מיירי בשבועת ה׳ לנוח
״ישמחו השמים ותגל הארץ״ - זה זריקה באוויר, אבל אולי זה קשור לשבועת שהקב״ה לא יעשה כהמבול בו השמיים והארץ נפתחו
״והוא רחום יכפר עוון ולא ישחית והרבה להשיב אפו ולא יעיר כל חמתו״ - בהודו. ״והרבה להשיב אפו״ קאי אמבול ״ולא יעיר כל חמתו״ שהבטיח שלא יעשה זאת יותר
״הנשא שפט הארץ השבל גמול על גאים״ - אולי יש כאן עניין שלמרות שה׳ נשבע שלא יביא את המבול, כן יביאנו רק על ה״גאים״ ו״הנשא שפט הארץ״ שהוא מגביה תמיד את המשפט שכשצריך להביא מבול לעולם אך בכ״ז לא מביא

מה שעלה לי עד עכשיו לפני ברוך שאמר
 
ממה שיוצא לי באקראי מהסידור:
״ותשליך במצולות ים כל חטאותם״ - אולי יש כאן קשר למבול
״זכרו לעולם בריתו דבר צוה לאלף דור״ - מעט דוחק, אך אולי רישא מיירי בברית אברהם, ו׳דבר׳ מיירי בשבועת ה׳ לנוח
״ישמחו השמים ותגל הארץ״ - זה זריקה באוויר, אבל אולי זה קשור לשבועת שהקב״ה לא יעשה כהמבול בו השמיים והארץ נפתחו
״והוא רחום יכפר עוון ולא ישחית והרבה להשיב אפו ולא יעיר כל חמתו״ - בהודו. ״והרבה להשיב אפו״ קאי אמבול ״ולא יעיר כל חמתו״ שהבטיח שלא יעשה זאת יותר
״הנשא שפט הארץ השבל גמול על גאים״ - אולי יש כאן עניין שלמרות שה׳ נשבע שלא יביא את המבול, כן יביאנו רק על ה״גאים״ ו״הנשא שפט הארץ״ שהוא מגביה תמיד את המשפט שכשצריך להביא מבול לעולם אך בכ״ז לא מביא

מה שעלה לי עד עכשיו לפני ברוך שאמר
ואוו , השקעת!
 
אולי בברכת אשר יצר מה שאומרים "רופא כל בשר"?
שבשבועת ה יתברך לנח אמר "וזכרתי את בריתי אשר ביני ובניכם ובין כל נפש חיה בכל בשר ולא יהיה עוד המים למבול לשחת כל בשר"
ובברכת אשר יצר אנו מזכירים שהקב"ה לא רק שאינו משחת כל בשר ע"י המבול עלא אפילו מרפא כל בשר ואפילו רשעים וחיות ובהמות וכו'
לא ראיתי כזה דבר כתוב אבל אולי...
 
והתקינו חכמים שיהו מזכירין שבועת נח בכל יום שנאמר למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה.
פרקי דרבי אליעזר.
תשובה נכונה!
פרקי דרבי אליעזר סוף פרק כ"ג:
1683475542401.png
 
והתקינו חכמים שיהו מזכירין שבועת נח בכל יום שנאמר למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה.
פרקי דרבי אליעזר.
סתם מסקרן. אפשר לדעת איך מצאת? חיפשת במדרשים על פרשת נח? חיפשת באוצר החכמה וכד'?
 
סתם מסקרן. אפשר לדעת איך מצאת? חיפשת במדרשים על פרשת נח? חיפשת באוצר החכמה וכד'?
הוצרכתי לספר לענין אחר, וכשהחזקתי בו עלה בדעתי שמא הפתרון טמון בו, חיפשתי ומצאתי.
 
חזור
חלק עליון