• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: העץ על מיץ

כששותה רק מיץ?
(אם אוכל תפוז ושותה מיץ תפוזים מברך העץ בלבד)
מיץ זיתים...
יש נידון גדול באח' על כל פירות ההדר שרגילים לסוחטן מה ברכתם. והגרב"צ ואזנר שליט"א בן הגר"ש זצ"ל כתב בזה תשובה שברכתם העץ, ושאביו הסכים עימו.
לא ולא. לכתחילה ולכולי עלמא מברך על מיץ העץ. מתי?
(אני בכלל לא בטוח שמברך על 'מיץ זיתים' ואם יש כזה דבר)
 
נערך לאחרונה:
כתב המשנה ברורה (סי' רב ס"ק נב): מיהו בפירות שרוב אכילתן הוא ע"י בישול או כבישה, מי שליקתן וכבישתן כמותן, ומברך עלייהו בורא פרי העץ לכולי עלמא. וכ"ז בפירות שמתחילת נטיעתם נטעי להו אדעתא לאוכלם מבושלים או כבושים. וכו'.
[אף שיל"ד בדבריו אם זה לכו"ע ונראה שהמנהג לברך שהכל, וכמ"ש בברכ"ה ח"ג פ"ז ס"ג. הל"ב סל"ח]

וגם שמן כשהוא מעורב אינו מזיק, וכשהוא עיקר בתערובת מברך העץ.
 
נערך לאחרונה:
כתב המשנה ברורה (סי' רב ס"ק נב): מיהו בפירות שרוב אכילתן הוא ע"י בישול או כבישה, מי שליקתן וכבישתן כמותן, ומברך עלייהו בורא פרי העץ לכולי עלמא. וכ"ז בפירות שמתחילת נטיעתם נטעי להו אדעתא לאוכלם מבושלים או כבושים. וכו'.
[אף שיל"ד בדבריו אם זה לכו"ע ונראה שהמנהג לברך שהכל, וכמ"ש בברכ"ה ח"ג פ"ז ס"ג. הל"ב סל"ח]

וגם שמן כשהוא מעורב אינו מזיק, וכשהוא עיקר בתערובת מברך העץ.
תשובות יפות. אני התכוונתי למקרה נוסף של מיץ שמברכים עליו העץ לכתחילה מי יודע?
(וזה גם כששותהו לבד ובמיצוי של המיץ עצמו ולא במי השליקה שלו)
 
בקובץ תורת ציון ח"ה שצורף פה בהודעה שכנה בנוגע לסתם ויש, הביאו משמו של חכם בן ציון נ"ע שהסוחט ענבים לתוך פיו, מברך העץ. עיי"ש.
נכון מאוד!
הסוחט ענבים לפיו מברך העץ אבל הסוחט שאר פירות מברך שהכל . נפלא ביותר!!
כך הורה מרן זיע"א בלווין וכן משמע ביבי"ע ח כה וכ"כ באול"צ חב עמוד קיח
 
לכתחילה ולכולי עלמא מברך על מיץ העץ.
נכון מאוד!
הסוחט ענבים לפיו מברך העץ אבל הסוחט שאר פירות מברך שהכל . נפלא ביותר!!
כך הורה מרן זיע"א בלווין וכן משמע ביבי"ע ח כה וכ"כ באול"צ חב עמוד קיח
שתהיה בריא
ביבי"א ח"ח חאו"ח סי' כה אות ד, ובירחון או"ת תשנ"ו עמ' תקפ, מרן זיע"א כתב רק שאין לברך "הגפן", ורק בזה הסכים עם האול"צ. ובס' מעין אומר ח"א פ"י סי' יח השיב מפורש לברך שהכל. וסב"ל.
וצ"ע ענק מה השורש והיסוד של המחדשים לברך העץ.
ולעיל הבאתי לך תשובה שכתב המ"ב שהיא "לכו"ע ולכתחילה" כרצונך. וגם שמן וכנ"ל.
 
חזור
חלק עליון