חידה לפרשת וירא

פִּתָרוֹן
מרשעותי בחיי מת נחשבתי,​
וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן לפיכך קראו הכתוב מת, שהרשעים אף בחייהם קרויים מתים (רש"י)
ומפֶרץ ראיה שתשובה עשיתי.​
ר' אבא בר כהנא אמר כל מי שנכפל שמו הוא בשני עולמות, נח נח, אברהם אברהם, יעקב יעקב, משה משה, שמואל שמואל, פרץ פרץ, אמרו לו והרי כתיב אלה תולדות תרח תרח אמר להם אף הוא יש לו חלק בשני עולמות שלא נאסף אברהם אברהם עד שנתבשר שעשה תרח השובה שנאמר ואתה תבוא אל אבותיך בשלום וכו' (תנחומא שמות טז)​
שנים המתנתי ללידת ניני,
שמצד אחר הם גם נכדי.​
וְגַם אָמְנָה אֲחֹתִי בַת אָבִי הִוא, בני בנים הרי הן כבנים והרי היא בתו של תרח (רש"י)

במנין המהולים נמניתי,​
אחד מי"ג שנולדו מהולים (כנ"ל ממדרש תהלים מזמור ט')
ובני כשם אבי בחייו קראתי.​
...
לכאורה תרח אבי אברהם. המוזכר ברש"י פרק כ' פסוק י"ב.

מרשעותי בחיי מת נחשבתי,
וימת תרח בחרן עיין רש"י פרק י"א פסוק ל"ב.
ומפֶרץ ראיה שתשובה עשיתי
לא יודע מה כוונתך, אבל בפרק ט"ז פסוק ט"ו על הפסוק ואתה תבוא אל אבותיך, פירש רש"י ללמדך שעשה תרח תשובה.
שנים המתנתי ללידת ניני,
שמצד אחר הם גם נכדי
הוא יצחק, שמצד אברהם הוא נכד, ומצד שרה הוא נין, שכן תרח הוליד את הרן שהוליד את יסכה היא שרה.
במנין המהולים נמניתי,
איני יודע
ובני כשם אבי בחייו קראתי.
נחור, הוא שם אביו ושם בנו, ונולד בחיי סבו נחור, כמבואר בפסוקים בסוף פרשת נח.
 
מרשעותי בחיי מת נחשבתי,​
וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן לפיכך קראו הכתוב מת, שהרשעים אף בחייהם קרויים מתים (רש"י)
ומפֶרץ ראיה שתשובה עשיתי.​
ר' אבא בר כהנא אמר כל מי שנכפל שמו הוא בשני עולמות, נח נח, אברהם אברהם, יעקב יעקב, משה משה, שמואל שמואל, פרץ פרץ, אמרו לו והרי כתיב אלה תולדות תרח תרח אמר להם אף הוא יש לו חלק בשני עולמות שלא נאסף אברהם אברהם עד שנתבשר שעשה תרח השובה שנאמר ואתה תבוא אל אבותיך בשלום וכו' (תנחומא שמות טז)​
שנים המתנתי ללידת ניני,
שמצד אחר הם גם נכדי.​
וְגַם אָמְנָה אֲחֹתִי בַת אָבִי הִוא, בני בנים הרי הן כבנים והרי היא בתו של תרח (רש"י)

במנין המהולים נמניתי,​
אחד מי"ג שנולדו מהולים (כנ"ל ממדרש תהלים מזמור ט')
ובני כשם אבי בחייו קראתי.​
נָחוֹר
תרח
(קשור לפרשה)​
יצחק
 
פִּתָרוֹן
לכאורה תרח אבי אברהם. המוזכר ברש"י פרק כ' פסוק י"ב.


וימת תרח בחרן עיין רש"י פרק י"א פסוק ל"ב.

לא יודע מה כוונתך, אבל בפרק ט"ז פסוק ט"ו על הפסוק ואתה תבוא אל אבותיך, פירש רש"י ללמדך שעשה תרח תשובה.

הוא יצחק, שמצד אברהם הוא נכד, ומצד שרה הוא נין, שכן תרח הוליד את הרן שהוליד את יסכה היא שרה.

איני יודע

נחור, הוא שם אביו ושם בנו, ונולד בחיי סבו נחור, כמבואר בפסוקים בסוף פרשת נח.
הפתרון המלא נמצא כאן.
 
שמצד אחר הם גם נכדי​
הוא יצחק, שמצד אברהם הוא נכד, ומצד שרה הוא נין, שכן תרח הוליד את הרן שהוליד את יסכה היא שרה
לא חשבתי על הפיתרון הנ"ל, אלא התכוונתי לפיתרון שונה
וְגַם אָמְנָה אֲחֹתִי בַת אָבִי הִוא, בני בנים הרי הן כבנים והרי היא בתו של תרח (רש"י)
כיון ששרה היא בתו של תרח ממילא יצחק הוא נכדו
 
חזור
חלק עליון