• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: מחלוקת בפרקי אבות

פִּתָרוֹן
פרק ד' משנה כ' רבי יוסי אומר הלומד מן הקטנים למה הוא דומה לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגתו... והלומד מן הזקנים למה הוא דומה לאוכל ענבים בשולות ושותה יין ישן רבי אומר אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו יש קנקן חדש מלא ישן ויש ישן שאפילו חדש אין בו...
ופירש הברטנורא רבי פליג אדרבי יוסי ואמר כמו שיש חדש מלא ישן כך יש ילד שטעמו כטעם זקנים וכו' ואידך זיל גמור...
אבות ה, יז: כל מחלוקת שהיא לשם לשמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים זו מחלוקת קורח וכל עדתו.

(כל השאר כולל הנדון על אלו ג' עמודים העולם עומד, וכן האם לקבל כל אדם בסבר פנים יפות או בשמחה, מבארים שאי"ז נכלל במח' ממש. ואכמ"ל)
 
אבות ה, יז: כל מחלוקת שהיא לשם לשמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים זו מחלוקת קורח וכל עדתו.
כוונתי למחלוקת בין התנאים במשנה.
(אגב, [לפחות] אחד המפרשים כותב להדיא שזו מחלוקת).
 
אבות ה, יז: כל מחלוקת שהיא לשם לשמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים זו מחלוקת קורח וכל עדתו.

(כל השאר כולל הנדון על אלו ג' עמודים העולם עומד, אינו נכלל במח' ממש. ואכמ"ל)
אבל הרב @בנימין לוריא כתב מחלוקת יחידה. ואתה הבאת 2 מחלוקות... נכון שאחת לא לשם שמים, אבל שמה מחלוקת
 
אם הגדול מתלמידי ריב"ז הוא ר' אליעזר בן הורקנוס או ר' אלעזר בן ערך. (ב, יב)
רע"ב כותב במפורש שזו לא מחלוקת, אלא זה לענין הבקיאות וזה לענין החריפות.
 
אבות א' משנה י' שאבטליון אמר "אל תוודע לרשות"
ואילו בפרק ב' משנה ג' רבן גמליאל אומר "הוו זהירין ברשות".

ואם איני טועה האברבנאל בנחלת אבות אומר שרבן גמליאל חלק על אבטליון שאבטליון שלל מכל אופן להתוודע לרשות ורבן גמליאל אומר שיש פעמים שזה נצרך אך מזהיר שיש להיות זהירים כשמתוודעים אליהם.
 
האם כבוד חברך כשלך או כמורא רבך (פרק ב' ופרק ד')
מתוך שיחה בע"פ של הגרש"י זעפראני שליט"א
ועיין עוד בהקדמה לספרו עטרת שלמה או"ח שהאריך לבאר זאת:

איתא בפרקי אבות (ב, י), "רבי אליעזר אומר יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", הנה כאשר פוגעים באדם הוא מרגיש מתוסכל, אזי אם כבודו של הזולת יהיה חביב עליך כשלך, פתרנו את כל הבעיה החברתית ובטלה קנאה שנאה ותחרות, כך הם דבריו של רבי אליעזר רבו של רבי עקיבא.
ובהמשך פרקי אבות (ד, יב), מובאת שיטתו רבי אלעזר בן שמוע שהיה מחמשת תלמידיו המובחרים של ר"ע, "רבי אלעזר בן שמוע אומר יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך וכבוד חברך כמורא רבך ומורא רבך כמורא שמים", רבי אלעזר בן שמוע לא מסתפק בשיטתו של רבי אליעזר "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", אלא הוא מעלה את רמת הדרישה והחיוב, כבוד תלמידך כשלך, וכבוד חברך כמורא רבך, ומורא רבך כמורא שמים.

ולכאורה כלום פלוגתא יש כאן בין רבי אליעזר לבין רבי אלעזר.?

ומבאר המהר"ל (דרך חיים שם ב, י), שאין מחלוקת בין השיטות, וכל אחד דיבר על מערכת אחרת. רבי אליעזר קובע שבכדי לקיים מסגרת חברתית תקינה ובריאה, זו הקיימת מחוץ לכותלי בית המדרש יש לעמוד בעיקרון של "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", ואילו רבי אלעזר בן שמוע מדבר על מסגרת חברתית בתוך כותלי בית המדרש. במערכת החברתית מחוץ לבית המדרש מספיק שננהג בכבוד חברנו כמו שאנו מכבדים את עצמנו, אבל בתוך כותלי בית המדרש שהוא בית היוצר לתורה, הנהגה זו אינה מספיקה כאן צריך לנהוג בדרך של כבוד תלמידך כשלך, וכבוד חברך כמורא רבך, ומורא רבך כמורא שמים. בתוך כותלי בית המדרש ישנה מציאות אחרת וכפי שהעיד ר' חנינא על עצמו (תענית ז.), "הרבה למדתי מרבותיי, ומחברי יותר מרבותיי, ומתלמידי יותר מכולן", כדי שנוכל לבנות וליצור את התורה עלינו לסלול את המסילות המתבקשות, ואחת מהם היא דיבוק חברים
 
חזור
חלק עליון