מהי המחלוקת היחידה שיש בפרקי אבות? (מחלוקת ממש, לא כמו בפרק ב' משנה ט').
מה המחלוקת?הוו כעבדים המשמשים את הרב שלא ע''מ לקבל פרס
ועמידו תלמידים הרבה. האם זו הגישה שצריכה להיות? או רק מי שתוכו כברו. (עיין באורך במעשה במס' ברכות)מהי המחלוקת היחידה שיש בפרקי אבות? (מחלוקת ממש, לא כמו בפרק ב' משנה ט').
כוונתי למחלוקת בין התנאים במשנה.אבות ה, יז: כל מחלוקת שהיא לשם לשמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים זו מחלוקת קורח וכל עדתו.
אבל הרב @בנימין לוריא כתב מחלוקת יחידה. ואתה הבאת 2 מחלוקות... נכון שאחת לא לשם שמים, אבל שמה מחלוקתאבות ה, יז: כל מחלוקת שהיא לשם לשמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים זו מחלוקת קורח וכל עדתו.
(כל השאר כולל הנדון על אלו ג' עמודים העולם עומד, אינו נכלל במח' ממש. ואכמ"ל)
אטו ברשיעי עסקינן. ודאי כוונתו למחלוקת לשם שמים...אבל הרב @בנימין לוריא כתב מחלוקת יחידה. ואתה הבאת 2 מחלוקות... נכון שאחת לא לשם שמים, אבל שמה מחלוקת
אטו ברשיעי עסקינן. ודאי כוונתו למחלוקת לשם שמים...
כוונתי למחלוקת בין התנאים במשנה.
א. מה זה סותר?חביב אדם שנברא בצלם. חביבין ישראל שנקראו בנים למקום.
ב. אמת.א. מה זה סותר?
ב. זו לא מחלוקת, את שניהם אמר ר' עקיבא.
רע"ב כותב במפורש שזו לא מחלוקת, אלא זה לענין הבקיאות וזה לענין החריפות.אם הגדול מתלמידי ריב"ז הוא ר' אליעזר בן הורקנוס או ר' אלעזר בן ערך. (ב, יב)
התפארת ישראל והשושנים לדוד כתבו מפורש, שנחלקו האם סיני עדיף או עוקר הרים.רע"ב כותב במפורש שזו לא מחלוקת, אלא זה לענין הבקיאות וזה לענין החריפות.
מתוך שיחה בע"פ של הגרש"י זעפראני שליט"אהאם כבוד חברך כשלך או כמורא רבך (פרק ב' ופרק ד')
בענף עץ אבות כותב שהמשנה בהמשך חכמים הזהרו בדבריכם וכו' באה להזהיר מההבנה במשנה הזו שגרמה לצדוק ובייתוס לכפורמה המחלוקת?