• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: מי עזר לנח בבניית התיבה

פִּתָרוֹן
רש"י בסוכה נ"ב ע"ב כותב: "וכהן צדק. הוא שם בן נח ונקרא חרש ויחזק חרש את צורף (ישעיה מא) ובבראשית רבה (פ' מ''ג) מפרש ליה במלכי צדק שבא לקראת אברהם וברכו וחיזקו וקראו חרש על שם בנין התיבה שבנה עם אביו".
והיינו ששם בנו של נח עזר לאביו לבנות את התיבה.
רש"י בסוכה נ"ב ע"ב כותב: "וכהן צדק. הוא שם בן נח ונקרא חרש ויחזק חרש את צורף (ישעיה מא) ובבראשית רבה (פ' מ''ג) מפרש ליה במלכי צדק שבא לקראת אברהם וברכו וחיזקו וקראו חרש על שם בנין התיבה שבנה עם אביו".
והיינו ששם בנו של נח עזר לאביו לבנות את התיבה.
 
פִּתָרוֹן
יש מקור (לא נמצא תחת ידי) שעוג מלך הבשן בעד עוגה וחצי שנתן לו נח הלך להביא לו קורות עץ גדולות לצורך התיבה והשטן עצר אותו וכו'. נמצא שגם עוג עזר לו
אמנם כך מובא בספר למען שמו באהבה (מתוך קלטת של הר' בנימין רבי זצ"ל מנהל רוחני במתיבתא שערי ציון-חמד): ובזמנו היה עוג, אמר נח לעוג הבא לי עצים, א"ל עוג אם אביא לך עצים מה תתן לי? אמר נח לעוג - עוגה (לכן קוראים לעוג - עוג), הלך והביא לו עצים, בדרך פגש בעוג אחר, שאלו מה זה? א"ל נח רוצה לעשות תיבה גדולה ובקשני עצים תמורת עוגה, לגלג לו אותו אחד וזרק לו העץ על האדמה, ראה זאת עוג שב לנח, אך כשנפל אותו עץ על האדמה ונשבר לרסיסים רסיס אחד נתפס לעוג בנעל בשרוכים, ומאותו רסיס עשה נח את התיבה, וכל זה מפני שעוג היה גבוה ורחב במבנה גופו.

וכך גם מובא בקיצור בפירוש מרי"ד פרשת חקת פסוק ל"ד: שהיו לעוג זכויות גדולות, אחד - זכות שהביא עצים לנח לעשות התיבה, כמו שכתוב במדרש.
וכן מובא בקיצור בספר מדרש אריאל פרשת חקת. לא מצאתי מקור קדום יותר למדרש הזה.

אבל יתכן בכלל שמקורו במסורת המוסלמית (ספונות חלק ט"ז עמוד 55) בספר קצץ אלאנביא (סיפורי הנביאים): וכאשר בא נח היה עוג עוזר לו בבניין התיבה בהובלת הקרשים והעצים, והמבול הגיע רק עד ברכיו של עוג.

מי שיודע עוד פרטים בענין נא לעדכן​
 
אמנם כך מובא בספר למען שמו באהבה (מתוך קלטת של הר' בנימין רבי זצ"ל מנהל רוחני במתיבתא שערי ציון-חמד): ובזמנו היה עוג, אמר נח לעוג הבא לי עצים, א"ל עוג אם אביא לך עצים מה תתן לי? אמר נח לעוג - עוגה (לכן קוראים לעוג - עוג), הלך והביא לו עצים, בדרך פגש בעוג אחר, שאלו מה זה? א"ל נח רוצה לעשות תיבה גדולה ובקשני עצים תמורת עוגה, לגלג לו אותו אחד וזרק לו העץ על האדמה, ראה זאת עוג שב לנח, אך כשנפל אותו עץ על האדמה ונשבר לרסיסים רסיס אחד נתפס לעוג בנעל בשרוכים, ומאותו רסיס עשה נח את התיבה, וכל זה מפני שעוג היה גבוה ורחב במבנה גופו.

וכך גם מובא בקיצור בפירוש מרי"ד פרשת חקת פסוק ל"ד: שהיו לעוג זכויות גדולות, אחד - זכות שהביא עצים לנח לעשות התיבה, כמו שכתוב במדרש.
וכן מובא בקיצור בספר מדרש אריאל פרשת חקת. לא מצאתי מקור קדום יותר למדרש הזה.

אבל יתכן בכלל שמקורו במסורת המוסלמית (ספונות חלק ט"ז עמוד 55) בספר קצץ אלאנביא (סיפורי הנביאים): וכאשר בא נח היה עוג עוזר לו בבניין התיבה בהובלת הקרשים והעצים, והמבול הגיע רק עד ברכיו של עוג.
אפשר את הדברים במילואם
ומה הכוונה בזה:
הלך והביא לו עצים, בדרך פגש בעוג אחר, שאלו מה זה?
?
ומה זה הספר:
קיצור בפירוש מרי"ד
והאם אפשר עותק מלא
מהספר
(ספונות חלק ט"ז עמוד 55)
 
נערך לאחרונה:
ומה הכוונה בזה:
בדרך פגש בעוג אחר​
לכאורה הכוונה ענק אחר מהענקים שהיו באותו דור
ומה זה הספר:
פירוש מרי"ד​
להרב מרדכי דוד אקרמן שליט"א - תשס"ח
והאם אפשר עותק מלא מהספר
(ספונות חלק ט"ז עמוד 55)​
מצו"ב רק קטעים מי שיכול להעלות עותק מלא תבוא עליו הברכה
 

קבצים מצורפים

  • ספונות.pdf
    107 KB · צפיות: 8
רש"י בסוכה נ"ב ע"ב כותב: "וכהן צדק. הוא שם בן נח וכו' וקראו חרש על שם בנין התיבה שבנה עם אביו".
ורש"י בישעיה (מא ז) וַיְחַזֵּק חָרָשׁ זה שם שהיה נפח לעשות מסמרות ובריחים לתיבה
 
חזור
חלק עליון