• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: מצות פריקה וטעינה שלא בבהמה

תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף פ עמוד ב
אמר מר: קב לכתף. אם איתא דלא מצי ביה - בר דעת הוא, לשדיה! - אמר אביי: בשחבטו לאלתר. רבא אמר: אפילו תימא בשלא חבטו לאלתר, לא צריכא אלא לאגרא יתירא. רב אשי אמר: הוא סבור חולשא הוא דנקיט ליה.
 
רמב''ם מפורש בתחילת מנין המצות שבמשנה תורה
למרות שהחזו''ע האריך הרבה והביא ראשנים ואחרונים ומשום מה הרמב''ם הזה נעלם להרבה פוסקים שדנו בזה - בזמנו מצאתי ושמחתי אח''כ אמרו לי שהעירו על זה בהגהות מנחת חינוך
 
בהקדמה או בשרשי המצוות?

כתבתי בתחילת מנין המצות שבמשנה תורה - דהיינו בהקדמה של משנה תורה. שורשי המצות שייך לספר המצות

מצות עשה רב' וז''ל לעזוב מעל חבירו או מעל בהמתו שנא' עזוב תעזוב עמו
 
מצות עשה רב' וז''ל לעזוב מעל חבירו או מעל בהמתו שנא' עזוב תעזוב עמו
מעניין שבמנין המצוות שבספר המצוות אינו מזכיר אדם בטעינה אלא בפריקה
מצוה רב היא שצונו להוריד המשא מעל הבהמה שנתיגעת במשאה בדרך וכו'
מצוה רג היא שצונו להקים המשא על הבהמה או על האדם וכו'
 
ענין פריקה וטעינה הוא בכל דבר שקשה על חבירו וצריך לסייעו גם כשמנגן אדם צריכים לעזור לו ומקיימים בזה שני מצוות פריקה וטעינה דהיינו שבעת שהמנגן נחלש וחבירו מסייעו ומנגן מקיים בזה מצות פריקה שפורק מעליו המשא, וגם לפעמים כששוכח הניגון ועל ידי חבירו נזכר מקיים בזה מצות טעינה דהיינו שנטען מחדש שיהא יכול לנגן אחר זה, ולכן כל מי שיודע לנגן צריך להזהר בזה. (נחמד מזהב תצא)
 
גמ' מפורשת בבא מציעא ל' ב'
תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף ל עמוד ב
רבי ישמעאל ברבי יוסי הוה קאזיל באורחא, פגע ביה ההוא גברא, הוה דרי פתכא דאופי, אותבינהו וקא מיתפח. אמר ליה: דלי לי. אמר ליה: כמה שוין? - אמר ליה: פלגא דזוזא. יהיב ליה פלגא דזוזא, ואפקרה וכו' עיי"ש. ופירש"י "דלי לי - הטיענני", ומבואר שיש מצות טעינה באדם.
 
חזור
חלק עליון