• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: סוכה בקלי קלות...

אולי סוכה שהיתה עם תבן ולכן היתה נמוכה מעשרה טפחים, ואז ביטל את התבן. (עי' סוכה ד.)
האמת היא שזה יפה
וכידוע נחלקו שם רש''י והריטב''א האם צריך לבטל בפיו
שדעת ארש''י צריך לבטל בפיו אבל לפי הריטב''א אפשר אפילו במחשבה
וא''כ אפשר לפי הריטב''א אפילו במחשבה.
 
המקור הוא בזוה"ק פרשת אמור (קג ע"ב).וכן כתב השפתי כהן (פרשת אמור) וז"ל: השבעה צדיקים רמוזים שהם באים עם שאר הצדיקים ויושבים בסוכה, על כן צריך לשבת בה באימה ויראה בבושה וענוה, ולא ימשך אחר האכילה ושתיה שלא יבוא לידי דברי נבילה, ולא יכניס לתוכה עובדי גלולים שהסוכה היא צלא דמהימנותא ועובד גלולים לית ליה מהימנותא ואז בורחת הקדושה ושבעה הצדיקים מקללים קללות נמרצות, אם כשאינם נותנים להם חלקם שהוא חלק העניים מקללים אותם קללות שכתב הזוהר עיין שם, כל שכן אם בא כותי ובפרט שהוא עובד עבודת גלולים שהוא אל קנא, וכמה בני אדם חושבים שיושבים בצל סוכה והם חוץ ממנה. עכת"ד.
וכ"כ הכה"ח (סי' תרלט סק"ח). וכ"כ מרן הגר"ע יוסף בחזון עובדיה (סוכות עמ' קכב בהערה כב). וכ"כ בשו"ת רבבות אפרים ח"ז (סי' קעט). ובפסקי תשובות (סי' תרלט ס"ד) כתב לסגור את הגג שמעל הסוכה, כי אז אין הסוכה כשירה ואין חשש להכניס נכרי. ובהערה 22 כתב כן גם בשם הגרי"ש אלישיב. גם בספר מועדי הגר"ח ח"א (תשובה תקיד) כתב בשם הגר"ח קנייבסקי שאין ראוי להכניס גוי לסוכה.
הכה"ח מביא שהש"ך על התורה כתב שאין מן הראוי ליר"ש להכניס לסוכתו עכו"ם כי ע"י זה בורחת הקדושה, אך לא הוזכר שם איסור בדבר.
 
כוונתך שהיתה גבוהה מכ' והניח בה תבן שצריך לבטלו להוריד מן השיעור
ע''י הביטול התבן נחשב כקרקע ואז היא מתמעטת מעשרים ונהיית כשרה ודוק
כן, סליחה, התבלבלתי, עכ"פ הכוונה היתה מובנת. (וכפי שנכתב במפורש במקור שהבאתי...)
 
אין בזה תולמ''ה?
ואולי כיון שזה לא סכך פסול בחפצא אין בזה תולמה.
ואמנם מדברי הביאה"ל סי' י"א ס"ו ד"ה מצמר גזול מבואר שהגוזל חוטי ציצית ותלאם ואח"כ קנאם יתכן שצריך שבעת העשייה יהיה שלו, והצד להכשיר הוא רק מצד למפרע, מ"מ לא דומה ששם שאול פסול, וכאן רק גזול פסול (ומבואר בריטב"א סוכה דף ט' ע"א ד"ה הא דאמרינן ובתוס' ב"ק ס"ז ע"א ד"ה אמר עולא שהגדר הוא מצד מהב"ע וא"כ זה פסול צדדי, וכן יש הטוענים שלנגזל זה כשר).​
 
חזור
חלק עליון