• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה קלה נושאת פרסים שווים : איפה רש"י מזכיר את תוספות בפירושו?

אגב, בשו"ת חוות יאיר [סי' ט' - ובמהר"ץ חיות כתוב בטעות סי' נ'] מוכיח שתלמיד טועה כתב זאת.
וכתב היעב"ץ בתענית (יח: ד"ה שמעיה) ולבי אומר לי שזה הלשון אינו מפירוש רש"י, אלא בגליון היה כתוב והכניסוהו המדפיסים בתוך פרש"י, וזה דבר מצוי לרוב במסכתא זו.​
 
אגב, בשו"ת חוות יאיר [סי' ט' - ובמהר"ץ חיות כתוב בטעות סי' נ'] מוכיח שתלמיד טועה כתב זאת.
וכתב היעב"ץ בתענית (יח: ד"ה שמעיה) ולבי אומר לי שזה הלשון אינו מפירוש רש"י, אלא בגליון היה כתוב והכניסוהו המדפיסים בתוך פרש"י, וזה דבר מצוי לרוב במסכתא זו.​
כמדומני שיש טוענים שפירוש רש"י לתענית אינו מרש"י.
וכעת ראיתי בספר ברית יעקב להגרי"ח סופר שליט"א דף רי"ב הערה ג' שהביא רבים שכתבו שהפירוש המיוחס לרש"י תענית אינו מרש"י. עיי"ש.
(וקצת פלא שלא הזכיר זאת בכללי רש"י שבספרו מנוחת שלום).
 
רבים שכתבו שהפירוש המיוחס לרש"י תענית אינו מרש"י.
אמנם בחשק שלמה (ג. ד"ה עשר נטיעות, באמצע הדיבור) כתב: ונראה שרש"י מב' דפין הראשונים הוא לקוח מפי' רבינו גרשום ז"ל, ועי' בשם הגדולים באות שי"ן בד"ה רש"י דמסיק דמתוך דברי ישעיה והריטב"א בחידושיהם נראה להדיא דפירש"י שלפנינו על תענית הוא פירש"י בודאי, אלא שמרוב העתקות נפלו כמה ט"ס, ע"ש.​
מישהו הוציא רש"י תענית חדש המיוחס לרש"י נראה לי שרק על הדפים הראשונים
הבנתי מהכתוב שם (נדפס בשנת תשס"ד נמצא באוצר החכמה) שרק הדפים הראשונים ב' ג' שיש בגמרות שלנו אינם מרש"י אבל משם והלאה הם מרש"י​
 
נערך לאחרונה:


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון