• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידושים ופרפראות לפרשת מצורע - איזו פרפרת תזכה לבחירת חברי הפורום?

וְשִׁלַּח אֶת הַצִּפֹּר הַחַיָּה עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה

וְיִפְטוֹר יַת צִיפּוֹרָא חַיְיתָא עַל אַנְפֵּי חַקְלָא, וִיהֵי אִין אִיטִימוֹס הַהוּא גַבְרָא לְמִילְקֵי תוּב בְצוֹרָעָא תַיְיבָא צִיפּוֹרָא חַיְיתָא לְבֵיתֵיהּ בְּיוֹמָא הַהוּא (תרגום המיוחס ליונתן)

וְאֵת הַצִּפֹּר הַחַיָּה בְּדַם וגו' (ויקרא יד, ו), כדי שתהא צבועה והולכת על פני השדה, ובאים בני מינה המכירים אותה ורואין שנשתנית ומתקבצים עליה והורגין אותה, כדי שלא ימצאנה מצורע אחר ויקריבנה, ורחמנא אמר וכפר עליו ולא על אחר, וכן אמרו רבותינו חזרה הצפור, חזרה הצרעת, וראיה לדבר העיט צבוע נחלתי לי (ירמיה יב, ט), והיכן דברה תורה בעיט צבוע אם לא בענין זה. (חזקוני)
 
וְשָׁחַט אֶת הַצִּפּוֹר הָאֶחָת

ואמר ושחט, כאן רמז להריגת משיח בן אפרים וכו', וממוצא דבר אתה יודע שאם יהיה בהם תורה לא ימות הצדיק, ותמצא שכתב האר''י ז''ל (פע''ח שער העמידה פרק יט, שער הכוונות דרושי העמידה דרוש ו') שצריך לכוין בתפלה הקבוע[1] להתפלל על זה הצדיק שלא ימות, פי' כי באמצעות התפלה יתרבה זכותו ויעמוד חי ותבוטל גזירת מות ממנו. (אוה"ח מצורע)


[1] האוה"ח זצוק"ל חוזר על החידוש המדהים הזה גם בפרשת בלק, וזה לשונו: עוד רמז במאמר דרך כוכב מיעקב על משיח בן דוד הרמוז בכוכב כנזכר, ואומרו וקם שבט מישראל ירמוז על משיח בן אפרים, והכוונה בזה כי אם ישראל יהיו בגדר שיהיו נקראים יעקב, לא יאיר להם אלא משיח בן דוד, אבל משיח בן אפרים ימות במלחמה ראשונה שיהרגנו רומילוס כאומרם ז''ל, אבל אם ישראל יהיו כולן צדיקים שבשם ישראל יתכנו, אז אפילו אותו שבט שהוא משיח הבא מאפרים, וקם, פירוש תהיה לו תקומה לפני אויביו ולא יהרגנו רומילוס, ותמצא שציוו גדולי ישראל לכוין בתפלתנו כשאנו אומרים לישועתך קוינו וגו', לבקש רחמים על משיח בן אפרים שלא יהיה נהרג במלחמה. עכ"ל.

אמנם במקורות הנ"ל מובא לכוין בתיבות "וכסא דוד", וצ"ע.
 
וְאֶת הָ֨אֵזֹ֜ב, טעמים "קדמא ואזלא" על תיבת האזוב מרמז לאמרם (סוכה יג.) אזוב, ולא אזוב שיש לו שם לווי, אמר אביי כל שנשתנה שמו קודם מתן תורה ובאתה תורה והקפידה עליה, בידוע שיש לו שם לווי. וזהו האזוב - קדמא ואזלא, אם נשתנה שמו קודם מתן תורה ובאתה תורה והקפידה עליה. (@מתגעגע)​
 
וְאֶת הָ֨אֵזֹ֜ב, טעמים "קדמא ואזלא" על תיבת האזוב מרמז לאמרם (סוכה יג.) אזוב, ולא אזוב שיש לו שם לווי, אמר אביי כל שנשתנה שמו קודם מתן תורה ובאתה תורה והקפידה עליה, בידוע שיש לו שם לווי. וזהו האזוב - קדמא ואזלא, אם נשתנה שמו קודם מתן תורה ובאתה תורה והקפידה עליה. (@מתגעגע)​
ומה איתנו שאנו קוראים לזה "אזלא גריש"?
 
וְשִׁלַּח אֶת הַצִּפֹּר הַחַיָּה עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה

וְיִפְטוֹר יַת צִיפּוֹרָא חַיְיתָא עַל אַנְפֵּי חַקְלָא, וִיהֵי אִין אִיטִימוֹס הַהוּא גַבְרָא לְמִילְקֵי תוּב בְצוֹרָעָא תַיְיבָא צִיפּוֹרָא חַיְיתָא לְבֵיתֵיהּ בְּיוֹמָא הַהוּא (תרגום המיוחס ליונתן)

וְאֵת הַצִּפֹּר הַחַיָּה בְּדַם וגו' (ויקרא יד, ו), כדי שתהא צבועה והולכת על פני השדה, ובאים בני מינה המכירים אותה ורואין שנשתנית ומתקבצים עליה והורגין אותה, כדי שלא ימצאנה מצורע אחר ויקריבנה, ורחמנא אמר וכפר עליו ולא על אחר, וכן אמרו רבותינו חזרה הצפור, חזרה הצרעת, וראיה לדבר העיט צבוע נחלתי לי (ירמיה יב, ט), והיכן דברה תורה בעיט צבוע אם לא בענין זה. (חזקוני)
הרב מתגעגע. זכית. זה החידוש הנבחר. ישר כוחך.
 
חזור
חלק עליון