• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חיישני תאורה

שלום. מהו דעת מרן לגבי הליכה בחדר מדרגות כשנדלק התאורה מחיישנים.
האם זה נחשב כפ"ר בדרבנן שהגרע"י מתיר.
האם יש התייחסות לשאלה זו בתשובותיו או בילקוט יוסף?
תודה.
 
שלום וברכה

מרן הראש"ל שליט"א (שו"ת הראשון לציון ח"ב סימן נב) התיר ללכת ברחובות העיר העתיקה כאשר הציבו מצלמות והם פועלים באופן אוטומטי משום דהוי פסיק רישיה דלא ניחא ולא איכפת ליה בדרבנן, ובגוף התשובה ציין לדברי שו"ת חשב האפוד (ח"ג סימן פג) שהתיר בכיו"ב לגבי מקומות שהשלטונות התקינו שבכל בית שברחובות העיר כאשר מתקרב אליו משהו בלילה, נדלק אור חזק וכשהוא ממשיך בדרכו האור נכבה. והתיר לעבור בליל שבת על ידי הבתים ההם דהוי פס"ר דלא ניחא ליה, ובלא"ה יש תאורה מספיק ברחובות העיר, וצירף דעת הרשב"א (שבת קז.) על פי הירושלמי שמותר לנעול בית לשמורו אע"פ שהצבי ניצוד בתוכו, ואינו מתכיון לשמור את הצבי בלבד, שאם באותו מעשה שיש בו פסיק רישיה, עושה עמו גם מעשה אחר של היתר, ומתכיון לדבר ההיתר, אפילו בפס"ר מותר. וההליכה ברחוב אין לה שום קשר עם ההדלקה או הכיבוי. וכ"פ בשבט הלוי (ח"ט סימן סט) שאין בזה שום חשש איסור לפי שאין ההליכה נחשבת מלאכת מחשבת לגבי ההדלקה ע"ש, ובשו"ת רבבות אפרים (ח"ג סימן רמז) כתב דהוי כלאחר יד והוסיף עוד צירוף להיתר שאין המלאכה מתקיימת שהתאורה נכבת לאחר זמן קצר. וראה מש"כ עוד בילקוט יוסף (שבת ח"ג סימן שיח סעיפים כה - לא עמודים נד- סב) ושבת (ח"ה עמוד רטז סיף סז).

בברכה רבה
 
שלום וברכה

ע"פ האמור לעיל אף שמעיקר הדין יש להתיר לעלות בחדר מדרגות בתוך בנין שנדלקים תאורות לד בעת עלייתו בחדר מדרגות מהטעמים המבוארים לעיל, מ"מ נכון מאוד כל שאפשר שלא להזקק להיתר זה, כגון ע"י שישתמש בתאורה הפועלת ע"י שעון שבת (ואינו דומה למצלמות אבטחה שמוכרח מפני הגנבים וכיו"ב), כדי שלא להקהות בעיניו את קדושת שבת כיון שניכר הדבר שמיד הנורות נדלקות בעלייתו, ועוד בחדר מדרגות בבניין נעשה הדבר בדרך קבע מידי שבת, וגם שלא ילמדו ממנו אחרים שאינם בקיאים בהלכה להקל יותר.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון