• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חימום ביצים על הפלאטה

יי"ש

Well-known member
האם מותר להניח ביום שבת על פלאטה דולקת כלי עם מים וביצים שנתבשלו כך מער"ש?
צד להקל כיון שלא ניחא לי בחימום המים כלל, רק בחימום הביצים. (דומה לחימום הדג עם הרוטב?)
יש הבדל אם יהיה בכלי מעט מים?
מצד שני הוי פסיק רישיה שהמים התבשלו ואולי אף ניחא ליה בזה דאל"ה שיחמם את הביצים זולת המים?!
שמעתי שמרן הראש"ל התיר את זה.
אשמח לכל מידע בענין, ושכמ"ה.
 
שמעתי בשם הרב אברהם יוסף שהתיר.
הרב חותה אסר זאת מכל וכל.
עכשיו אני נזכר שגם שמעתי מהרב אברהם שהתיר ואמר שזה לא דומה לבישול מים שהוא מחמיר
את הרב חותה לא שמעתי אולי יש בספרו?
אני לא זוכר שמרן שליט"א כתב בזה
 
(דומה לחימום הדג עם הרוטב?)
סימן השאלה היא האם להשוות בישול זה לבישול דג עם רוטב שאסור (גם לדעת מרן זצ"ל שמיקל במעט רוטב, כיון דרוצה בבישול הרוטב, מה איכפת לן שהוא מיעוט, וכן מה שמרן היקל הוא בגוונא דחשיב מצור"ל, ע"פ הפמ"ג בדעת המנחת כהן), לא כן?
לכאורה ניחא ליה בבישול המים כיון דניחא ליה בבישול הביצים ואי אפשר בלאו הכי, כמבואר בבית יוסף סימן שג
ויש לדחות דבריהם דכיון שהוא רוצה להשוות שערו שיהא חלק ויפה וא"א להשוותו אלא א"כ ישיר קצת שערות הוי פסיק רישיה דניחא ליה
 
האם מותר להניח ביום שבת על פלאטה דולקת כלי עם מים וביצים שנתבשלו כך מער"ש?
צד להקל כיון שלא ניחא לי בחימום המים כלל, רק בחימום הביצים. (דומה לחימום הדג עם הרוטב?)
יש הבדל אם יהיה בכלי מעט מים?
מצד שני הוי פסיק רישיה שהמים התבשלו ואולי אף ניחא ליה בזה דאל"ה שיחמם את הביצים זולת המים?!
שמעתי שמרן הראש"ל התיר את זה.
אשמח לכל מידע בענין, ושכמ"ה.
דעת הרב יצחק יוסף שמותר לחמם מים שהתבשלו מערב שבת כי מים יש להם דין של מצטמק ורע להם [וכ"ש כאן שיש לצרף שאינו רוצה את המים]
 
דעת הרב יצחק יוסף שמותר לחמם מים שהתבשלו מערב שבת כי מים יש להם דין של מצטמק ורע להם [וכ"ש כאן שיש לצרף שאינו רוצה את המים]
ומה זה קשור לחמין שיש בו רוטב?
הרי בחמין אוסר לתת מים שהתבשלו ושאני מים שלדעתו הם תמיד מצור"ל וכדאיתא בגמרא (והיינו דס"ל דמ"ה מותר לחממם, ע"פ האגלי טל)
בכל מקרה פשטות דברי הרב עובדיה שהבאתי שבתבשיל לח צריך תנאי חזרה, ע"פ המג"א (ומסתמא הראש"ל מתייחס לזה בכתביו)
 
ומה זה קשור לחמין שיש בו רוטב?
הרי בחמין אוסר לתת מים שהתבשלו ושאני מים שלדעתו הם תמיד מצור"ל וכדאיתא בגמרא (והיינו דס"ל דמ"ה מותר לחממם, ע"פ האגלי טל)
בכל מקרה פשטות דברי הרב עובדיה שהבאתי שבתבשיל לח צריך תנאי חזרה, ע"פ המג"א (ומסתמא הראש"ל מתייחס לזה בכתביו)
עיין בספר מעשה בשבת שמשיב למה בחמין זה יהיה אסור להוסיף מים ולחמם מים זה מותר
 
עיין בספר מעשה בשבת שמשיב למה בחמין זה יהיה אסור להוסיף מים ולחמם מים זה מותר
וכן תעיין בשאלה ששאלו מהקהל את הרב יצחק אחרי שאמר שמותר לחמם מים שהוחמו מערב שבת
 

קבצים מצורפים

  • 61 - בדין בישול אחר בישול במים בשבת.pdf
    3.3 MB · צפיות: 8
סימן השאלה היא האם להשוות בישול זה לבישול דג עם רוטב שאסור (גם לדעת מרן זצ"ל שמיקל במעט רוטב, כיון דרוצה בבישול הרוטב, מה איכפת לן שהוא מיעוט, וכן מה שמרן היקל הוא בגוונא דחשיב מצור"ל, ע"פ הפמ"ג בדעת המנחת כהן), לא כן?
לכאורה ניחא ליה בבישול המים כיון דניחא ליה בבישול הביצים ואי אפשר בלאו הכי, כמבואר בבית יוסף סימן שג
כמדומה שמרן זצ''ל התיר אפילו ברוב רוטב
 
לכאו' כאן זה דומה למוסיף מים לחמין שלא רוצה שיקדיחו הביצים
יש הבדל בין שני המקרים כאן למים יש דין מצטמק ורע להם שהרי אני לא רוצה שיגמרו המים ואילו שאני מוסיף לחמין המים נהפכים להיות חלק מהרוטב ואינם יותר מים אלא רוטב ומצטמק וטוב להם
 
עיין בספר מעשה בשבת שמשיב למה בחמין זה יהיה אסור להוסיף מים ולחמם מים זה מותר
ועיין עוד בתגובה שלי שציינתי לדברי האגלי טל (עם כל הכבוד לספר מעשה בשבת שלא זכיתי להכירו), שהוא מקור דברי הראש"ל שליט"א.
ומה זה קשור לחמין שיש בו רוטב?
הרי בחמין אוסר לתת מים שהתבשלו ושאני מים שלדעתו הם תמיד מצור"ל וכדאיתא בגמרא (והיינו דס"ל דמ"ה מותר לחממם, ע"פ האגלי טל)
בכל מקרה פשטות דברי הרב עובדיה שהבאתי שבתבשיל לח צריך תנאי חזרה, ע"פ המג"א (ומסתמא הראש"ל מתייחס לזה בכתביו)
 
לדעתי אם מותר לחמם מים שנצטננו יהיה מותר ואם לא יהיה אסור משום דהכא המים לא נידונים כרוטב של תבשיל שבטל לתבשיל ונידון כיבש
 
חזור
חלק עליון