• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חליבת חלב לצורך תינוק בשבת

אושרי רביב

Well-known member
כתב מרן בחזו"ע שבת ח"ג (עמ' תא), והוא ע"פ תשובתו בשו"ת יביע אומר חלק ט (סימן לב), תינוק שאינו יכול לינק מאימו, והחלב הוא מזון העיקרי שלו, מותר לחלוב לתוך כלי על מנת שיאכל. ואפילו אם התינוק עדיין לא רגיל לחלב אימו, מותר לחלוב בשבילו.
וכתב מרן בהליכות עולם חלק ד (עמ' קעז) שלכתחילה יש לעשות מלאכה זו, על ידי עוד אישה שתסייע לה. והביא דברי הרב טל אורות וכו'.
הרב אהרון בוטבול אמר בשידור ששאלו אותו, שעדיף להשתמש במשאבה חשמלית לכון אותה על שעון שבת וזמן קצר לפני שהיא נדלקת להתחבר וכך היא שואבת מעצמה ונפסקת לבד.
האם יש לכך התייחסות ממרן זיע"א או ממרן שליט"א? אני חייב מענה דחוף למי שיכול לבדוק העניין, כי צריך זאת לסגירת ספר לדפוס...
תודה רבה מקרב לב לכבוד הרבנים הגאונים!
 
כתב מרן בחזו"ע שבת ח"ג (עמ' תא), והוא ע"פ תשובתו בשו"ת יביע אומר חלק ט (סימן לב), תינוק שאינו יכול לינק מאימו, והחלב הוא מזון העיקרי שלו, מותר לחלוב לתוך כלי על מנת שיאכל. ואפילו אם התינוק עדיין לא רגיל לחלב אימו, מותר לחלוב בשבילו.
וכתב מרן בהליכות עולם חלק ד (עמ' קעז) שלכתחילה יש לעשות מלאכה זו, על ידי עוד אישה שתסייע לה. והביא דברי הרב טל אורות וכו'.
הרב אהרון בוטבול אמר בשידור ששאלו אותו, שעדיף להשתמש במשאבה חשמלית לכון אותה על שעון שבת וזמן קצר לפני שהיא נדלקת להתחבר וכך היא שואבת מעצמה ונפסקת לבד.
האם יש לכך התייחסות ממרן זיע"א או ממרן שליט"א? אני חייב מענה דחוף למי שיכול לבדוק העניין, כי צריך זאת לסגירת ספר לדפוס...
תודה רבה מקרב לב לכבוד הרבנים הגאונים!
ספר שהולך לצאת ותלוי בפורום בשביל לסגור אותו?...
 
ספר שהולך לצאת ותלוי בפורום בשביל לסגור אותו?...
אני צריך תשובה ממרן שליט"א או התייחסות ממרן זיע"א בספריו או כתביו לזה, האם זה כן מוסכם עם דברי הרב בוטבול, או לא מוסכם. זה הכל, שתי מילים, שאחת מהן אני מחכה לה...
 
אשריך!
אולי תעלה לנו את התשובה הזו שכתבת, ואז יהיה קל יותר לדעת מה כוונתך.
במחילה, לא כתבתי תשובה, אלא שרק העתקתי את הסעיפים שמרן כתב בהלכה זו, ואחר כך אמרו לי כך בשם הרב בוטבול, לא יצא לי לבדוק את הנושא לעומק, ואין לי זמן האמת לכך, כי שמעתתא בעיא צילותא, והדפוס דוחק... הספר היה אמור להיכנס לדפוס כבר בחשוון...
 
השאלה היא האם יש עדיפות למשאבה חשמלית לחבר אותה לפני שבת, או שאין עדיפות בכך ממשאבה רגילה על ידי שתי נשים...
 
בהלכה ובאגדה שבת כתב לגבי משאבה חשמלי או ידנית:


  • אשה שמותר לה לשאוב חלב בשבת, נכון שתשתמש במשאבה חשמלית המופעלת על ידי שעון שבת. כי במשאבה ידנית, בכל לחיצה במפוח עוברת על מלאכת מפרק, לא כן במשאבה חשמלית, מניחה את המשאבה עליה ונעשית השאיבה בדרך אחידה. ואף שפעמים מתעייפת מלהחזיק ומוציאה ומחזירה, בכל זאת אין זה כמפוח שבכל פעם שלוחצת עוברת איסור (עיין שלחן שלמה אוירבך ערכי רפואה ג קלא) . גם יש לצדד שזה רק גרמא (ע' שבט הלוי ח''י סו). ואם אין לה שעון שבת, תשאיר את המשאבה דלוקה כל השבת או שתאמר לגוי להדליק. ואם אין גוי, תדליק בשינוי.
 
חזור
חלק עליון