ע' עוד כאן:
מקום הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת
כבוד תלמידי אהובי ויקיר לבבי
תלמיד המחכים את רבו
מרביץ תורה ומורה הוראה
הרב הגאון ר' עקיבא דרשביץ שליט"א
רב קהילת נחלת יעקב
וראש בית מדרש להוראה רמת אשכול ירושלים
הנני במענה קצר לאשר שאל היות ובסייעתא דשמיא זכיתם לחנוך את בית הכנסת החדש והמפואר ונסתפק מע"כ במנהג הדלקת המנורה בביהכ"נ. וכמו תמיד שאלת מע"כ לא חצי תשובה היא אלא תשובה שלימה.
הנה ד' שיטות ומנהגים מצינו לגבי מקום הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת:
א – ב: המקור הראשון למנהג זה כמדומני הוא בספר העיטור (עשרת הדיברות הלכות חנוכה דף קי"ד טור ד') שכתב:
"ונהגו להדליק נ"ח בביה"כ ויש מקומות שנהגו על הפתח ויש שמניחין בבה"כ באמצע".
הרי שהביא בזה שתי מנהגים, יש שמדליקים על פתח בית הכנסת כשם שתיקנו חכמים לכל יחיד ויחיד להדליק על פתח הבית מבחוץ, ויש שמדליקים באמצע בית הכנסת ומסתבר שטעמם כדי לעשות פרסומי ניסא גדול לבאי בית הכנסת.
ג. בשו"ע (סימן תרע"א סעיף ז') איתא:
"ובבה"כ מניחו בכותל דרום (או בדרום המנורה, ומסדרן ממזרח למערב (תה"ד סי' ק"ד))".
ואין פשר למש"כ הרמ"א "או בדרום המנורה", ובבאר הגולה תיקן וכתב "נראה לי שצריך להיות או בנרות המנורה, וכן הוא בתרומת הדשן, ודו"ק".
וערבך ערבא צריך, ועדיין אין פשר לדברים, וכבר תמה עליו בכף החיים ותיקן בכתב ע"ג כתב, שצ"ל כנרות המנורה ולמחוק תיבת או, וכך כתב המשנה ברורה (ס"ק מ"א) ובשער הציון (ס"ק מ"ד), עי"ש.
ואף שיש מקום לדחוק שכונת הרמ"א למנהג ברי"ן שלעולם מדליקים נר חנוכה בצד שמאל כמנורת המקדש שעמדה משמאל, וכמו שהביא בדרכי משה, אין נראה כלל שזה כוונתו, דכל כהאי גוונא הוי ליה לפרש ולא לסתום, אף שיטה ראשונה שמניחו בדרום דומיא דמנורה, ומשו"כ נראה ברור כפירוש המשנה ברורה והכף החיים.
והנה מקור מנהג זה בתרומת הדשן (סימן ק"ד) שהביא כן מהסמ"ק (מצוה ר"פ בהגהות רבינו פרץ).
ד. אך בהגהות רבינו פרץ בסמ"ק שם כתוב:
"אך בבית הכנסת מדליקין בימין דליכא מזוזה, ועוד דומיא דמנורה דמקדש שהיתה בימין".
ולכאורה נראה שכונתו בתחילת דבריו שמדליק על פתח בית הכנסת וכמבואר בספר העיטור, אלא שבעוד המדליק על פתח ביתו מבחוץ מדליק בשמאל הפתח כדי שיהיה מזוזה בימין ונר חנוכה בשמאל, כיון דבבית הכנסת אין מזוזה מניח את נר חנוכה בימין הפתח.
אך לכאורה דבריו אין להם פשר, דהנה שתי טעמים רמז בזה: א. משום מעלת הימין בכל מקום. ב. משום שמנורת המקדש היתה בימין בצד דרום למי שפניו למזבח. ואם אכן לשיטתו מדליק נר חנוכה בפתח בית הכנסת לימינו מה זה שהוסיף דומיא דמנורה ומה ענין מנורה שהיתה בימין, וכי המנורה היתה לימין הפתח, ועוד הלא באמת המנורה היתה לשמאל ההיכל, דהלא קה"ק היה בצד מערב והמנורה עמדה בצד דרום ונמצא שהמנורה היתה לשמאל ההיכל, אלא דכל בתי הכנסיות שבאירופה פנו לארץ הקודש שהיתה במזרח והפונה למזרח דרום לימינו, ואם המנורה לדרום נמצא שהוא לימין ארון הקודש.
ולכאורה נראה מזה שאין כונתו שידליקו ליד פתח ביהכ"נ אלא דכיון שאין מזוזה בפתח אין ענין להדליק שם את המנורה, דבהדלקת בית הכנסת אין כל ענין של פרסומי ניסא לבני רשות הרבים והדלקה זו נועדה רק לבאי בית הכנסת, אלא שאם היה מזוזה בפתח היה מקום להדליק בשמאל כדי שיהיה מזוזה בימין ונר חנוכה בשמאל ובעה"ב בטלית מצוייצת באמצע, אבל כאן שאין מזוזה בפתח, אין כל ענין להדליק בפתח, וראוי להדליק לצד ימין של ארון הקודש או משום מעלת הימין ואם משום דומיא דמנורה שהיתה בצד דרום, ודו"ק כי זה נכון ופשוט.
ה. הדרכי משה (תרע"א ס"ק ו') הביא מנהג ברי"ן (ברונא) להדליק משמאל לארון הקודש דומיא דמנורה שהיתה לשמאל ההיכל ומצד שמאל של קה"ק כנ"ל. מנהג זה מובא אף בספר המנהגים למהר"א טירנא ובשו"ת מהר"י מברונא (סימן ל"ט). אך הרמ"א כתב שאין זה מנהגנו, ובמפה הסכים לדברי השו"ע להניח את המנורה בכותל דרום כמבואר לעיל.
הרי לן חמשה מנהגים שונים בהדלקה זו: א. בפתח בית הכנסת. ב. באמצעו. ג. בכותל דרום. ד. לימין ארון הקודש. ה. משמאלו.
ולכאורה מנהגים אלה תלויים בכל עיקר טעם מנהג זה. וכבר הארכתי במנחת אשר (מועדים ח"ב סימן י"ד) והבאתי חמשה טעמים במנהג זה. י"א זכר למנורת המקדש, ולפי"ז נהגו להניחו בכותל דרום או לשמאל ארה"ק דומיא דמנורת המקדש. י"א לעשות פרסומי ניסא לציבור, ולפי"ז יש להניחו בפתח ביהכ"נ או באמצעו, כך נראה לכאורה.
ויש להסתפק לפי זה בבתי כנסיות שאינם פונים למזרח היכן ידליקו נר חנוכה, ואבאר את תמצית דעתי.
א. בבתי כנסיות הפונים למזרח יש להניח נר חנוכה בכותל דרום שהוא לימין הארון כמפורש בשו"ע וברמ"א, ולית דין צריך בשש.
ב. בבתי כנסיות הפונים למערב יש להניח את נר חנוכה לשמאל ארון הקודש לצד כותל דרום, ואבאר טעם הדברים.
הנה בשו"ת מהר"י מברונא הנ"ל הביא את שתי המנהגים, מנהג ריגושפורק שמניחין בצד דרום ומנהג ברונא להניח לשמאל ארה"ק שהוא בצד צפון. וכבר ביארתי לעיל ששניהם נקטו דהדלקת בית הכנסת הוי זכר למנורה וצריך דומיא דמנורה, אלא שלדעת תרומת הדשן, השו"ע והרמ"א כיון שמנורה לדרום צריך להניח נר חנוכה בדרום, ולמנהג ברונא כיון שמנורת המקדש לצד שמאל של ההיכל כך יש להניח את המנורה, אבל בבתי כנסיות הפונים למערב צד שמאל הוא בדרום והוי מילתא דשויא לתרוייהו, ולפיכך יניחו את נר חנוכה לצד שמאל של ארון הקודש.
אך בבתי כנסיות הפונים לצפון מסופקני, דלכאורה לפי השו"ע עליהם להדליק בצד דרום דהיינו מאחורי גבם של המתפללים בירכתי בית הכנסת, והוי מילתא דתמיה לרבים, ועוד דודאי ממעט בזה בפרסומי ניסא שהעינים צופות לפנים ולא לאחור. ועוד דאין זה לכבוד נר חנוכה שיעמוד מאחורי העם.
ומשום כן נראה דיש להם להדליק לצד צפון של ארון הקודש והרי זה דומיא דמנורה למנהג ברי"ן, ואף שמנהגנו כמנהג ריגושפורק להדליק בדרום ולא בשמאל, אין זה אלא בדאפשר, אבל בנידון דידן יש לנהוג כמנהג ברי"ן להדליק בשמאל, דמעלת דומיא דמנורה עדיפה ממעלת ימין כמבואר.
ג. בבתי כנסיות הפונים לדרום, כגון רוב בתי הכנסיות שבשכונות צפון ירושלים, לכאורה יש להניח את נר חנוכה לימין ארון הקודש, ויש בזה תרתי לטיבותא, מעלת ימין, וכותל דרום. אך לכאורה עדיף להניח את נר חנוכה לשמאל ארון הקודש, ותרתי לטיבותא, דומיא דמנורה שהיתה בשמאל, והרי מניחו בכותל הדרומי, ועדיף להדר בדומיא דמנורה מלהדר במעלת ימין.
בברכה מעומק הלב שתזכה להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה ולנהל עדתך בתפארת.
באהבת עולם
אשר וייס