• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

טבילת אצבע בחטאת של שמיני למילואים

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויקריבו בני אהרן את הדם אליו ויטבול אצבעו בדם ויתן על קרנות המזבח (ט ט)

יש להעיר
דיש כאן חידוש במה שנזכרה בחטאת זו "טבילת אצבע", דהנה בכל שאר החטאות הנעשות על מזבח החיצון לא מצינו שנאמר בקרא "טבילת אצבע" בדם, ורק בחטאות הפנימיות נאמר וטבל והזה. ובגמ' זבחים יג: ויד. אמרו מכח זה נפקא מינה לדינא, דבחטאות החיצונות שלא נזכרה טבילת אצבע, אין מחשבת פיגול פוסלת אם חשב אותה בשעת טבילת האצבע, דאי"ז חשוב עבודה גמורה, אבל בחטאות הפנימיות שנאמר בהם בפירוש טבילת אצבע, מחשבת פיגול פוסלת בשעת טבילת האצבע.

והנה חטאת זו של שמיני למילואים היתה חטאת חיצונה, כמ"ש רש"י לקמן פסוק י"א, וא"כ למה נאמר בה טבילת אצבע. וצ"ל דהוראת שעה היתה דטבילת אצבע חשובה עבודה לגביה אע"פ שהיא חטאת חיצונה, [וכמו שמצינו שהיה בה הוראת שעה שנשרפה כמ"ש רש"י שם, דהוראת שעה היתה בחטאת זו ובחטאות של שבעת ימי המילואים, ולגבי טבילת אצבע לא מצינו הוראת שעה זו אף בחטאות של שבעת ימי המילואים, שלא נזכרה בהם טבילת אצבע, אלא רק בחטאת זו של שמיני למילואים בלבד].

ולפי"ז בחטאת זו של שמיני למילואים היה הדין שטבילת אצבע מפגלת. ועוד נפק"מ לדם שקרש, דאמרינן במנחות כא. שבחטאות החיצונות כשר ובחטאות הפנימיות פסול כיון שלאו בר טבילה הוא, והכא נמי שנאמר דין "טבילה" דם שקרש היה פסול.​
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון