כל עבודה לא יעשה רש''י כותב אפילו ע''י אחרים והרמב''ן תמיה מי אלו אחרים ומכריח לבאר שע''י גוי שאם ישראל הלא הוא מצווה ע''ז בעצמו וע''ז תמיה הלא אמירה לגוי שבות ולא מהתורה ומביא מהמכילתא שבאמת דורשים ולא יעשה אפילו ע''י גוי וכותב שלכאורה זה אסמכתא בעלמא.
רש''י בשבת כותב שהגוי הוא כמו שליח של ישראל והקשו שאין שליחות לגוי ויש שפירשו שרשש''י לשיטתו בב'מ צ. שיש שליחות לגוי לחומרא
אבל באמת בגליון הגרעק''א מבואר שנראה כשלוחו ולא שלוחו ממש .
ורש''י בע''ז מבאר שזה ודבר דבר ולכאורה א''כ מדוע רבנן היו צריכים לאסור את זה הלא זה נאסר מדין ודברדבר אלא הביאור שבאמת להגיד לוי לעשות מלאכה זה לא דיבור אסור שמותר לגוי לעשות מלאכה אלא רבנן אסרו את הדיבור הזה והם העמידו את זה כדיבורים אסורים.
והאחרונים מבארים[עיין אבני נזר] שיש נפק''מ בין שני הטעמים שאם אומר בחול לגוי לעשות בשבת זה אסור מטעם שליחות אבל ודבר לא שיך בחול ומאידך גיסא אם אומר בשבת לעשות מלאכה בחול מטעם ודבר דבר אסור ושליחות לא שייך כאן.
הרמב''ם בפ''ו ביאר שטעם שרבנן אסרו אמירה לגוי כדי שלא תהיה קלה בעיניו ושמעתי לבאר שבאמת זה טעם האיסור ורש''י בא לפרש ה חז''ל אסרו האם את הדיבור או את השליחות.
רש''י בשבת כותב שהגוי הוא כמו שליח של ישראל והקשו שאין שליחות לגוי ויש שפירשו שרשש''י לשיטתו בב'מ צ. שיש שליחות לגוי לחומרא
אבל באמת בגליון הגרעק''א מבואר שנראה כשלוחו ולא שלוחו ממש .
ורש''י בע''ז מבאר שזה ודבר דבר ולכאורה א''כ מדוע רבנן היו צריכים לאסור את זה הלא זה נאסר מדין ודברדבר אלא הביאור שבאמת להגיד לוי לעשות מלאכה זה לא דיבור אסור שמותר לגוי לעשות מלאכה אלא רבנן אסרו את הדיבור הזה והם העמידו את זה כדיבורים אסורים.
והאחרונים מבארים[עיין אבני נזר] שיש נפק''מ בין שני הטעמים שאם אומר בחול לגוי לעשות בשבת זה אסור מטעם שליחות אבל ודבר לא שיך בחול ומאידך גיסא אם אומר בשבת לעשות מלאכה בחול מטעם ודבר דבר אסור ושליחות לא שייך כאן.
הרמב''ם בפ''ו ביאר שטעם שרבנן אסרו אמירה לגוי כדי שלא תהיה קלה בעיניו ושמעתי לבאר שבאמת זה טעם האיסור ורש''י בא לפרש ה חז''ל אסרו האם את הדיבור או את השליחות.