• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

טפט על השיש

קורסיה

Well-known member
בשנים האחרונות המציאו נייר כסף טפט הנדבק לשיש. לכאורה אינו מספיק לחציצה בלי הגעלה, כי איתא בש"ע (סימן תסא סעיף א) לגבי הכשר תנור כתב ויש נוהגים להטיל בו קרקע חדש כדי שלא יצטרכו היסק ומנהג יפה הוא. עכ"ל. וכתב הלבוש שמועיל הפסק רק בעובי טפח שכתב - אבל הטחה מועטת בעלמא כדרך שהנשים עושות נ"ל שאינה מועלת, שאינה מפסקת מפני הפליטה ממה שבלוע בתנור, וצריך גם הסקה. ע"כ. והביאוהו להלכה כל האחרונים.

א"כ הטפט הזה אין עוביו טפח והוא נדבק חזק לשיש לא מועיל לחציצה
 
בשנים האחרונות המציאו נייר כסף טפט הנדבק לשיש. לכאורה אינו מספיק לחציצה בלי הגעלה, כי איתא בש"ע (סימן תסא סעיף א) לגבי הכשר תנור כתב ויש נוהגים להטיל בו קרקע חדש כדי שלא יצטרכו היסק ומנהג יפה הוא. עכ"ל. וכתב הלבוש שמועיל הפסק רק בעובי טפח שכתב - אבל הטחה מועטת בעלמא כדרך שהנשים עושות נ"ל שאינה מועלת, שאינה מפסקת מפני הפליטה ממה שבלוע בתנור, וצריך גם הסקה. ע"כ. והביאוהו להלכה כל האחרונים.

א"כ הטפט הזה אין עוביו טפח והוא נדבק חזק לשיש לא מועיל לחציצה
לא הבנתי. אתה שם אוכל רותח על השיש?
אתה שם על הטפט איזה ברזל או סיליקון ועל סיר רותח דאם לא כן השיש בסכנת התפוצצות.
 
אתה שם על הטפט איזה ברזל או סיליקון ועל סיר רותח דאם לא כן השיש בסכנת התפוצצות.
אז אל תגעיל בכלל
יכולים לשים סיר רותח בלי תחתית ואם יש רוטב מתחת הבליעות עוברות
ה"ה לכף וכד' רותח מתוך הסיר שיש עליו רוטב
ובמידה אם נפל אוכל רותח לשיש
ועוד דרוב שימוש השיש בקר. אז לכאורה מעיקר הדין היה מספיק שטיפה והדחה.
בכל זאת בחזו"ע פסק לעשות לו עירוי
כל בליעות השיש הם ע"י עירוי מכ"ר, וקיי""ל עירוי מבשל כדי קליפה, ודי בכיסוי כל דהוא על השיש, ולא דמי כלל לתנור שהבליעות הם בבישול של כ"ר.
מאי נפק"מ, אם בלע הוא גם יפלוט, וכיסוי דבוק לא מהני
 
לא הבנתי. אתה שם אוכל רותח על השיש?
אתה שם על הטפט איזה ברזל או סיליקון ועל סיר רותח דאם לא כן השיש בסכנת התפוצצות.
אולי הבעיה שיכולה להיות, זה אם שם סיר רותח על הסיליקון וכד' ומזג את האוכל ונפל איזה חתיכה מהכף על השיש, או איזה חתיכת עוף רותחת או איזה תפו"א רותח וכד', דאז החום של העוף עם הרטיבות שלו קיבל אולי חמץ במשהו שבלע מהשיש החמץ ואסור לאוכלו
 
אולי הבעיה שיכולה להיות, זה אם שם סיר רותח על הסיליקון וכד' ומזג את האוכל ונפל איזה חתיכה מהכף על השיש, או איזה חתיכת עוף רותחת או איזה תפו"א רותח וכד', דאז החום של העוף עם הרטיבות שלו קיבל אולי חמץ במשהו שבלע מהשיש החמץ ואסור לאוכלו
רבותיי. אתם מדברים כאן אחרי 24 שעות בודאי. מה יפלט?
 
שכל שהוא סגי בכיסוי דבוק, זה לא יסוד זה מציאות שהכיסוי הדבוק הוא כדי קליפה דמבואר בפוסקים שכדי קליפה הוא כל שהוא.
אבל מבואר בש"ע והאחרונים שהבאתי, שכיסוי מחובר מהני רק בעובי אבצע לא כל שהוא
 
אין כזה כלל שכיסוי מחובר צריך להיות טפח, רק בתנור שבולע בכ"ר צריך לפחות טפח שלא יבלע באוכל, משא"כ בעירוי כ"ר שמפליט רק כדי קליפה סגי בכיסוי כל שהוא.
 
בכל זאת בחזו"ע פסק לעשות לו עירוי
לעניות דעתי מרן דיבר פעם שהיו שמים סירים רותחים ישירות על שיש גרניט חזק.
היום השיש היפה קיסר מסוכן לשים סירים רותחים. ולכן אנשים מקפידים לא לשים ישירות ולכן במקרה הזה נראה לי שזה נחשב רובו בצונן. אז מספיק שמכסים לאחר ניקיון טוב. ובכל הפסח משתמשים כמו במשך השנה עם סיליקון או על ברזלים.
 
בשנים האחרונות המציאו נייר כסף טפט הנדבק לשיש. לכאורה אינו מספיק לחציצה בלי הגעלה, כי איתא בש"ע (סימן תסא סעיף א) לגבי הכשר תנור כתב ויש נוהגים להטיל בו קרקע חדש כדי שלא יצטרכו היסק ומנהג יפה הוא. עכ"ל. וכתב הלבוש שמועיל הפסק רק בעובי טפח שכתב - אבל הטחה מועטת בעלמא כדרך שהנשים עושות נ"ל שאינה מועלת, שאינה מפסקת מפני הפליטה ממה שבלוע בתנור, וצריך גם הסקה. ע"כ. והביאוהו להלכה כל האחרונים.

א"כ הטפט הזה אין עוביו טפח והוא נדבק חזק לשיש לא מועיל לחציצה
שום דבר לא צריך על השיש מיותר ובזבוז
 
חזור
חלק עליון