• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

יֶשׁ לְאֵ֣ל יָדִ֔י לַעֲשׂ֥וֹת עִמָּכֶ֖ם רָ֑ע... הִשָּׁ֧מֶר לְךָ֛ מִדַּבֵּ֥ר עִֽם יַעֲקֹ֖ב מִטּ֥וֹב עַד רָֽע

יֶשׁ לְאֵ֣ל יָדִ֔י לַעֲשׂ֥וֹת עִמָּכֶ֖ם רָ֑ע... הִשָּׁ֧מֶר לְךָ֛ מִדַּבֵּ֥ר עִֽם יַעֲקֹ֖ב מִטּ֥וֹב עַד רָֽע
לכאורה פסוק זה נראה כסותר תחילתו לסופו: בתחילה אומר לבן ליעקב שביכולתו לעשות כרצונו, אך מיד לאחר מכן סותר דבריו ומודה כי הקב"ה אסר עליו לעשות כן.
יש לאל ידי, הרשעים מתהללים במעשיהם הרעים, וכן לבן הרשע היה מתהלל בכאן במעשה רע. ומה שאמר יש לאל ידי דבוק עם ואלהי אביכם, אמר יש לאל ידי כל העשרים שנה שהיית בביתי לעשות עמכם רע, שלא היה לי מונע, שהרי אלהי אביכם לא נראה לי מעולם עד אמש, וזה לאות כי אין כוונתי רעה עמכם, (רבינו בחיי)

יש לאל ידי וכו', וגם אלקיכם יודע כן, ומתפחד פן אקח נקמתי מכם (עפרא רתיחא לפומיה), ולכך בא אלי אמש להזהיר אותי עליכם. (חזקוני, ריב"ש)

יש לאל ידי וגו', הנה לבן הביא ראיה שהאמת איתו שיעקב גנב, שהרי אלקי אביכם א"ל השמר וגו', אלמא שע"פ דין מגיע לכם רע (ועי חזקוני), וע"ז השיב לו יעקב מה פשעי וגו' מה מצאת וגו', ומה שאתה מביא ראיה לולא אלקי אבי וגו', זה אדרבה ראיה שאין אתה צודק, ולכך היה בעזרי שלא תעשה לי רע שלא כדין, ולבן חזר והשיב כל אשר אתה רואה שלי הוא וגו', ומה שייך מה מצאתי, הכל שלי, ויעקב שתק לו, מאחר שכבר נתפייס כנזכר בפסוק, לא רצה שוב להתווכח אתו, ופשוט. (טעמא דקרא)​
 
חזור
חלק עליון