• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

השב להודעה

מה הטעם למנהגינו לומר יהי שם אחר ערבית?

ועוד בשחרית ומנחה כשאין תחנון ובמוסף, מהרב פעלים (ח"ד או"ח ד) ומהזבחי צדק החדשות לגבי ר"ה כשחל בשבת, מוכח שאומרים יהי שם במנחה.

ובנתיבי עם כתב שמנהג ירושלים לומר בשחרית ומנחה רק פסוק ה' אדונינו וכו'. ובערבית נוהגים לומר כל הג' פסוקים. וכן ראיתי בספר מנהגי הראש"ל שכך היה נוהג מרן הרב עובדיה.

הכה"ח ס' נד ס"ק יד כתב שיש נוהגים לומר בשחרית ובמנחה ג' פסוקים יהי שם וכו'. ומהקשר הדברים שם נראה תמוה שהרי הקדיש חוזר על החזרה, ומה טעם להוסיף הפסוקים?


אמרו לי שלפי הש"ע בס' נה שאם התחילו חזרה בעשרה גומר החזרה אך קדיש לא. ולפי הרמ"א גם קדיש יכול לומר כיוון שהוא חוזר על התפילה. א"כ יוצא שלדעת מרן אינו חוזר על התפילה, ולכן אומרים פסוקים כדי לומר קדיש.


מלבד שזה תמוה שא"כ מדוע אומרים תתקבל וכו'. עוד בה, שהטעם בהיתר לסיים מה שהתחילו לא כ"כ מבואר בפוסקים. אך מלשונות הפוסקים ומפרשי הירושלמי (מגילה ד, ד) נראה שכיון שאותו קטע בתפילה התחילו בעשרה וקרינן ביה ונתקדשתי בתוך בני ישראל, א"כ גם כשיצאו עדיין יש שכינה. אך דבר חדש שאין בו עשרה אין היתר, כיון שלא התחילו בו בעשרה.


לכן נשאר לנו לחקור מה טעם למנהגינו


חזור
חלק עליון