• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

יהי שם

קורסיה

Well-known member
מה הטעם למנהגינו לומר יהי שם אחר ערבית?
ועוד בשחרית ומנחה כשאין תחנון ובמוסף, מהרב פעלים (ח"ד או"ח ד) ומהזבחי צדק החדשות לגבי ר"ה כשחל בשבת, מוכח שאומרים יהי שם במנחה.
ובנתיבי עם כתב שמנהג ירושלים לומר בשחרית ומנחה רק פסוק ה' אדונינו וכו'. ובערבית נוהגים לומר כל הג' פסוקים. וכן ראיתי בספר מנהגי הראש"ל שכך היה נוהג מרן הרב עובדיה.
הכה"ח ס' נד ס"ק יד כתב שיש נוהגים לומר בשחרית ובמנחה ג' פסוקים יהי שם וכו'. ומהקשר הדברים שם נראה תמוה שהרי הקדיש חוזר על החזרה, ומה טעם להוסיף הפסוקים?

אמרו לי שלפי הש"ע בס' נה שאם התחילו חזרה בעשרה גומר החזרה אך קדיש לא. ולפי הרמ"א גם קדיש יכול לומר כיוון שהוא חוזר על התפילה. א"כ יוצא שלדעת מרן אינו חוזר על התפילה, ולכן אומרים פסוקים כדי לומר קדיש.

מלבד שזה תמוה שא"כ מדוע אומרים תתקבל וכו'. עוד בה, שהטעם בהיתר לסיים מה שהתחילו לא כ"כ מבואר בפוסקים. אך מלשונות הפוסקים ומפרשי הירושלמי (מגילה ד, ד) נראה שכיון שאותו קטע בתפילה התחילו בעשרה וקרינן ביה ונתקדשתי בתוך בני ישראל, א"כ גם כשיצאו עדיין יש שכינה. אך דבר חדש שאין בו עשרה אין היתר, כיון שלא התחילו בו בעשרה.

לכן נשאר לנו לחקור מה טעם למנהגינו
 
טעם אמירת יהי שם הוא בשביל שלא יראה שאומרים את הקדיש ללא משהו לפני כן, ולכן בשחרית ומנחה מקצרים את זה, כי יש חזרה לפני כן. ובערבית שאין, אומרים את כל היהי שם.
 
הכה"ח ס' נד ס"ק יד כתב שיש נוהגים לומר בשחרית ובמנחה ג' פסוקים יהי שם וכו'. ומהקשר הדברים שם נראה תמוה שהרי הקדיש חוזר על החזרה, ומה טעם להוסיף הפסוקים?
יש מחלוקת יסודית בין הרמב"ם לבין שאר הראשונים בגדר קדיש לפני ואחרי התפלה. לדעת הרמב"ם לפני ואחרי כל תפלה יש קדיש ללא קשר לפסוקים, ולדבריו אכן א"צ לומר יהי שם.
אולם אם תעיין בב"י וברמ"א בסי' נ"ד ובנושאי כלים תראה דאנן לא קי"ל כן, אלא הקדיש לפני התפלה נאמר על הפסוקים שלפניה, ולכן כתבו הפוסקים שאם אמרו אשרי כשלא היה מנין - צריך לומר ג' פסוקים לפני שאומרים קדיש לאחר שיגיע העשירי, כיון שהקדיש חוזר על הפסוקים, ולדעת הרמב"ם א"צ לזה שהרי הקדיש חוזר על התפלה.
ובזה אתי שפיר שהספרדים נוהגים לחלוץ את התפלין בר"ח לאחר הקדיש, כיון שהקדיש חוזר על הפסוקים, ולדעת הרמב"ם צריך לחלוץ לפני הקדיש כיון שהקדיש חוזר על התפלה [וידועה דעתו של מרן זיע"א לחלוץ קודם הקדיש, ואכמ"ל].
ולפ"ז דברי הכה"ח שציינת מדויקים, שלפני כן הביא את הפמ"ג שכתב 'חידוש' שלאחר התפלה אפשר לומר קדיש גם ללא פסוקים, והרי זה מתאים לרמב"ם ולא לשאר הראשונים, ועל זה ציין הכה"ח שיש נוהגים לומר לאחר התפלה ג' פסוקים דומיא דלפני התפלה, ודוק היטב.
 
 
אם כבר ''יהי שם'' עסקינן מפני מה יש שנהגו לומר את ''ה' אדוננו מאדיר שמך בכל הארץ'' בלבד וזה באמת מה המקור לכך ???
אולי מה שאמר הרב נחום חנן משום ביזיון זה מובן ?
כמדומני שבקישור שהבאתי לעיל דיבר בזה.
 
חזור
חלק עליון