ידועים דברי חז"ל בדבר שתית ד' כוסות בליל הסדר, ודברי הפוסקים שראוי לכל אדם לשתות דוקא יין ממש ולא יין תירוש.
ודברו בזה רבות גדולים וצדיקים שהרוצה לנהוג בחומרא זו יש לו להשכיל ולהתבונן בה שלא יבוא שכרו בהפסדו, שאם אינו רגיל ביין וישתכר, יבטל את מצוות הסדר חס ושלום, ועוד תקלות רבות ורעות. ובודאי אין לאדם לנהוג בחומרות המביאות לידי תקלה וביטול מצוות עשה.
אלא שמחמת דברי קדשם ודאגתם כי רבה למצוות עמו הקדוש נמצינו מרפים ידינו ממצוה זו שאף מי שיודע בעצמו שיכול לעמוד בזה, מושך ידו ביראתו הקדושה כי רבה.
וזה הפסד גדול ביותר, שמי שאכן יודע בעצמו שיכול לשתות יין יבש בכל מידה ומקום שהוא כל אחד לפי גופו והרגלו - חובה קדושה עליו לשמח עצמו ביין ולנהוג בעצמו מנהג קדושים לעורר לבו לאהבת ה' וליראתו בלילה קדוש זה, ולא נאמרו ד' לשונות של גאולה אלא על היין לפי שמעורר לב האדם הלא הוא מקום ההרגש והחיבור לקודשא בריך הוא ומקום קידוש החומר, הוא אשר יש בכוחו להעלותו מעל גבי החומר להסתופף במדרגתם של אצילים וקדושים בשעות המסוגלות של ליל האמונה, ומי אשר יניח מידו קירבה גדולה כזו לחוש בתחושת ההשגחה בידועה גמורה, לא רק מאמונה, לא רק מביטחון, אלא ידיעה אמיתית ממש.
לכן כל אשר ירא את ה' לא יותר בקלות וברפיון ידים על מעלה חשובה זו, רק שידע ליזהר במשנה זהירות בכל האזהרות שנאמרו בו, שיתכונן מבעוד יום לבל יהא יעף ועייף, ולבל ישתה יותר מהרגיל בו ויותר מהנצרך כפי מצותו. כי צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם.
יתן ה' ונזכה לשנה הבאה בירושלים הבנויה אמן.
ודברו בזה רבות גדולים וצדיקים שהרוצה לנהוג בחומרא זו יש לו להשכיל ולהתבונן בה שלא יבוא שכרו בהפסדו, שאם אינו רגיל ביין וישתכר, יבטל את מצוות הסדר חס ושלום, ועוד תקלות רבות ורעות. ובודאי אין לאדם לנהוג בחומרות המביאות לידי תקלה וביטול מצוות עשה.
אלא שמחמת דברי קדשם ודאגתם כי רבה למצוות עמו הקדוש נמצינו מרפים ידינו ממצוה זו שאף מי שיודע בעצמו שיכול לעמוד בזה, מושך ידו ביראתו הקדושה כי רבה.
וזה הפסד גדול ביותר, שמי שאכן יודע בעצמו שיכול לשתות יין יבש בכל מידה ומקום שהוא כל אחד לפי גופו והרגלו - חובה קדושה עליו לשמח עצמו ביין ולנהוג בעצמו מנהג קדושים לעורר לבו לאהבת ה' וליראתו בלילה קדוש זה, ולא נאמרו ד' לשונות של גאולה אלא על היין לפי שמעורר לב האדם הלא הוא מקום ההרגש והחיבור לקודשא בריך הוא ומקום קידוש החומר, הוא אשר יש בכוחו להעלותו מעל גבי החומר להסתופף במדרגתם של אצילים וקדושים בשעות המסוגלות של ליל האמונה, ומי אשר יניח מידו קירבה גדולה כזו לחוש בתחושת ההשגחה בידועה גמורה, לא רק מאמונה, לא רק מביטחון, אלא ידיעה אמיתית ממש.
לכן כל אשר ירא את ה' לא יותר בקלות וברפיון ידים על מעלה חשובה זו, רק שידע ליזהר במשנה זהירות בכל האזהרות שנאמרו בו, שיתכונן מבעוד יום לבל יהא יעף ועייף, ולבל ישתה יותר מהרגיל בו ויותר מהנצרך כפי מצותו. כי צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם.
יתן ה' ונזכה לשנה הבאה בירושלים הבנויה אמן.