• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

ילדים בנרות חנוכה

תשובה מהרב מוצפי:

שאלה - 152071
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
יש לי ילד בן 9 והוא מאוד רוצה שתהיה לו חנוכיה ושהוא גם ידליק עם חנוכיה משלו האם מותר? אנחנו ספרדים
ה' יברך אותך כבוד הרב, תודה רבה לה' שיש לנו אותך
תשובה
בברכה אסור, ידליק בלי ברכה ויאמר הנרות הללו וישיר.

שאלה - 14374
לכבוד הרב
ילדי בגן בנו חנוכיה וקיבלו איתם נירות. האים מותר להם גם להדליק נירות חנוכה ואולי גם לברך בכדי לחבב עלהים את המצוות? או שאסור להם ולהדליק רק חנוכיה אחת? (אנו ספרדים) תודה
תשובה
ידליקו בהחלט, אבל בלי ברכה.
 
כמובן שלדעת הגרב"צ אבא-שאול זצ"ל,
הדבר מותר שידליקו בברכה,
כיון שדעתו בכל מקום שיש ב' שיטות,
לילדים אפשר לפסוק גם כהשיטה השניה.
לחכם בן ציון אפשר לפסוק כהדעה השניה לילדים היינו לקולא אם יש מח' פוסקים.
אבל כאן איזה חינוך זה שיברך על ההדלקה והרי שיגדל להיות בן 13 יהיה אסור לו לברך.
ובודאי שעדיף שלא יברך.
 
לחכם בן ציון אפשר לפסוק כהדעה השניה לילדים היינו לקולא אם יש מח' פוסקים.
אבל כאן איזה חינוך זה שיברך על ההדלקה והרי שיגדל להיות בן 13 יהיה אסור לו לברך.
ובודאי שעדיף שלא יברך.
גם לדוגמ' במשחקים, אם יכול להשתמש בכדור אע"פ שהוא מוקצה וכשיגדל יהיה אסור לו,
ה"ה לברך על הדלקת נ"ח.
 
יש לכך התייחסות בילקו"י חנוכה מהד' תשעג וכן מהד' תש"פ. אני מצרף את המקורות

ספרדי הרוצה שגם בניו ידליקו חנוכיה שלהם

א. ספרדי הרוצה שבניו הקטנים ידליקו חנוכיות כמנהג האשכנזים רשאי לעשות כן, אם כל אחד מדליק בלא ברכה בחנוכיה נפרדת
שאז ניכר כמה נרות הדליקו, ועוד שבזמנינו שמעיקר הדין מדליקים בבית אין חשש של הרואים (דרכי משה תרעא,א.בה"ל תרעא,ב. תורת המועדים (פ"א,ה"ד. פ"ב,ה"ו). ילקו"י תעד ו-תשפט. אול"צ ד,רלז). והרוצים לעשות כן טוב שבעל הבית ידליק בשמן זית והקטנים ידליקו בנרות שעוה (בית נאמן 92,לג. כדי להראות שאין כן מנהג הספרדים).

ב. והאב יאמר לילדיו שלא יברכו. ורק קטנים שאינם יודעים לברך המביאים חנוכיה מהגן יש בזה מצות חינוך בעצם הברכה, שיתרגלו לברך, מה שאין כן בקטן שכבר יודע לברך (ילקו"י מהד' תש"פ תשפט. ובאול"צ הנ"ל כתב שרשאי ליתן לו לברך אם הילד רוצה מאוד בכך. אלא שלאחר בר מצוה כתב שאפילו לא ידליק בפני עצמו).
 
חזור
חלק עליון