• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ילד שוטה אפשר לתת לו בשבת לצייר

האם אפשר לתת לילד שוטה, לצייר בשבת?

בגמרא יבמות
(דף קיד) לומדת שם הגמרא, מיתורי פסוקים, שאסור לגדול להאכיל איסור קטן בידיים, ואיסור זה אפילו במשהו, ואילו באיסורי כהונה, וכן הרמב"ם (מהלכות מאכלות אסורות פרק יז' הלכה כז') קטן שאכל אחד ממאכלות אסורות, או שעשה מלאכה בשבת, אין בית דין מצווין להפרישו, לפי שאין בו דעת, במה דברים אמורים שעשה מעצמו, אבל האכילו בידיים אסור, ואפילו דברים שאסורים מדברי סופרים. וכן הרמב"ם מהלכות שבת (פרק יב' הלכה ז') קטן שבא לכבות אין שומעין לו, והוא שיהיה עושה על דעת אביו.

בגמרא יבמות (דף קיג עמ' ב') רב יצחק בר בוסנא, שאבדו מפתחות בית המדרש ברשות הרבים בשבת, שלח ר' יצחק על פי הוראתו של ר' פדת, ילדים קטנים שישחקו באזור שנפל, ואז ימצאו ויביאו אליו, הרי שלא רק שלא מנעו מהקטנים מדין הוצאה בשבת, אלא בכוונה גרמו להם לעשות זאת, ואילו בגמרא מסכת שבת (דף קכא') קטן שבא לכבות אין שומעין לו, מפני ששביתתו עליהן, באמת ר' יוחנן מתרץ, כאשר ברור לילד שעושה הדבר על דעת אביו, ואביו מרוצה ממעשהו, אז אסור, אבל במקרה בגמרא יבמות, שם שלחו את הילדים לשחק שם, והם לא ידעו שאבדו מפתחות בית המדרש.

לכן יהיה הדבר מותר, כאשר מניחים את המשחקים האסורים קודם השבת, והוא מעצמו לוקח, אין בעייה, כי זה לא נחשב שהגדול הביא לשוטה.
 
חזור
חלק עליון