• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

אם אפשר לספר בשיעור סיפור מחזק, כשלא זכורים כל הפרטים

אליאב צוף

Active member
דיברתי עם ת"ח גדול ומפורסם בעניין שיצא לי לשמוע המון סיפורים מחזקים ואיני זוכר את הפרטים טוב.. האם יכול להעביר הלאה בשיעורים לציבור, וענה לי שאין אם זה בעיה כיון שהדבר בשביל לחזק את ליבותיהם של ישראל..
וכי כל הסיפורי צדיקים בספרים מאומתים??? אין לדבר סוף..
אני מספר בשיעורים סיפורים שקראתי בספרים, ותוך כדי השיעור מתקנים אותי בעוד 3 גרסאות לאותו סיפור .
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
כמדומני שמספרים בשם ר' שלום שבדרון זצ''ל שסיפר ששאל לחזו''א אם הוא יכול להמציא סיפורים כדי לחזק את הציבור, והשיב לו שכן, וזה הסיפור הראשון שהוא המציא..
אני שמעתי גירסא בסיפור שהחזו"א השיב לו שאפשר להמציא עד 50%, ואמר ר' שלום, שהוא כבר הוסיף ...
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ובדרך אגב דיברתי עם ת"ח גדול ומפורסם בעניין זה, שיצא לי לשמוע המון סיפורים מחזקים ואיני זוכר את הפרטים טוב.. האם יכול להעביר הלאה בשיעורים לציבור, וענה לי שאין אם זה בעיה כיון שהדבר בשביל לחזק את ליבותיהם של ישראל..
וכי כל הסיפורי צדיקים בספרים מאומתים??? אין לדבר סוף..
אני מספר בשיעורים סיפורים שקראתי בספרים, ותוך כדי השיעור מתקנים אותי בעוד 3 גרסאות לאותו סיפור .
אבל בסיפורים שכל אחד יכול לברר על אמיתתם, אולי זה שונה .....
 
אבל בסיפורים שכל אחד יכול לברר על אמיתתם, אולי זה שונה .....
נכון ודוקא בגלל זה לא שייך לחשוב שזה לא אמת..
יכול להיות שבעל המעשה יספר זאת בצורה שונה, אבל באמת מסתבר גם מתשובת החזון איש שכך הדבר שאפשר עד חמישים אחוז לשנות.. כי אי אפשר לספר את אותו הסיפור כל אחד והשפה שלו, הרגש שלו וחוש ההומור שמוסיף באמצע המעשה..
 
נכון ודוקא בגלל זה לא שייך לחשוב שזה לא אמת..
יכול להיות שבעל המעשה יספר זאת בצורה שונה, אבל באמת מסתבר גם מתשובת החזון איש שכך הדבר שאפשר עד חמישים אחוז לשנות.. כי אי אפשר לספר את אותו הסיפור כל אחד והשפה שלו, הרגש שלו וחוש ההומור שמוסיף באמצע המעשה..
נכון,
וצריך להקפיד שהפאצ' של הסיפור לא ישתנה ...
[אני לא מדבר על עובדא דידן, אני לא הייתי שם, אני לא האלוף משנה ולא הרב חיים זאיד ולא המכחישים לגמרי]
 
דיברתי עם ת"ח גדול ומפורסם בעניין שיצא לי לשמוע המון סיפורים מחזקים ואיני זוכר את הפרטים טוב.. האם יכול להעביר הלאה בשיעורים לציבור, וענה לי שאין אם זה בעיה כיון שהדבר בשביל לחזק את ליבותיהם של ישראל..
וכי כל הסיפורי צדיקים בספרים מאומתים??? אין לדבר סוף..
אני מספר בשיעורים סיפורים שקראתי בספרים, ותוך כדי השיעור מתקנים אותי בעוד 3 גרסאות לאותו סיפור .
מה בעיה להקדים ולומר "שמעתי/קראתי כו"כ מעשה, ואיני זוכר הפרטים במדויק, אבל מה שאני זוכר הוא כו"כ"?
 
מה בעיה להקדים ולומר "שמעתי/קראתי כו"כ מעשה, ואיני זוכר הפרטים במדויק, אבל מה שאני זוכר הוא כו"כ"?
אתה קורא מעשה בספר מסויים ומתחיל לספר סיפור ורוצה להעביר מסר מסויים.
אי אפשר על כל סיפור להתחיל לומר לא זוכר, כך שמעתי, כך קראתי
 
אתה קורא מעשה בספר מסויים
לא כ"כ הבנתי, אם אתה מקריא מספר, אז תאמר כ"כ בספר פלוני.
ומתחיל לספר סיפור ורוצה להעביר מסר מסויים.
אי אפשר על כל סיפור להתחיל לומר לא זוכר, כך שמעתי, כך קראתי
ואם לא מה כ"כ קשה לומר איני יודע אם אני מדייק בפרטים?
 
אז מוסרים מודעא בתחילת כל שיחה.
וזו בדיוק הנפק״מ בדיון זה, שלדעתי אין שום בעיה להעביר את הסיפורים בדיוק כמו ששמעתי או קראתי וגם אם נוספו או חסרו פרטים מסויימים זה לא משנה, העיקר שתוכן הסיפור והמסר שבו הוא אמת.
ולכן אין צורך כל פעם להתנצל אם קראתי או הבנתי לא נכון או תקנו אותי אם אני טועה וכו׳ וכו׳ אנשים באים לשמוע שיעור ברור.. אני אישית מעדיף לשמוע סיפור או כל חיזוק בצורה ברורה ובטוחה ואפילו אם ישתנו בו כמה פרטים..
 
ישנם אנשים שבטוב ליבם מלמדים סנגוריא על הממציאנים שהרי הם "מחזקים".
ומגודל אהבתם למחזקים, מכסים פשעם
וסנגוריא זו הן לעניות דעתי והן אליבא דאמת מופרכת מכל וכל.
וכדלהלן.

א. התינח שאתה ממציא סיפור, אבל מי הכריח אותך להמציא על עצמך שאתה "רבאי"
ו"מאן דאמר" ו"משפיע".
והרי חז"ל מפורש: לא עם הארץ חסיד.

ב. על זה נאמר 'פונקט פארקערט', או 'היא הנותנת'.
בגלל שזה מחזק זה מסוכן!
וכמה שזה יותר מחזק - זה יותר מסוכן!
שקרא לא קאי.
ואם אדם מעמיד את הביטחון שלו על דברי כזב,
ואת האמונה שלו על פינטוזים.
כשיפול היסוד הרעוע יפול הבנין.

ג. ומי שהיסודות שלו בנוים והוא רק צריך סיפורים כדי להתחמם...
יש מספיק דרכים להתחמם.
לא צריך להמציא סיפורים.
 
ישנם אנשים שבטוב ליבם מלמדים סנגוריא על הממציאנים שהרי הם "מחזקים".
ומגודל אהבתם למחזקים, מכסים פשעם
וסנגוריא זו הן לעניות דעתי והן אליבא דאמת מופרכת מכל וכל.
וכדלהלן.

א. התינח שאתה ממציא סיפור, אבל מי הכריח אותך להמציא על עצמך שאתה "רבאי"
ו"מאן דאמר" ו"משפיע".
והרי חז"ל מפורש: לא עם הארץ חסיד.

ב. על זה נאמר 'פונקט פארקערט', או 'היא הנותנת'.
בגלל שזה מחזק זה מסוכן!
וכמה שזה יותר מחזק - זה יותר מסוכן!
שקרא לא קאי.
ואם אדם מעמיד את הביטחון שלו על דברי כזב,
ואת האמונה שלו על פינטוזים.
כשיפול היסוד הרעוע יפול הבנין.

ג. ומי שהיסודות שלו בנוים והוא רק צריך סיפורים כדי להתחמם...
יש מספיק דרכים להתחמם.
לא צריך להמציא סיפורים.
אלא מה,
סתם מעניין,
נחמד ..
וואוו כזה כאילו כזה ...
את זה תשמור לסיפורי אלף לילה ולילה,
אל תכניס את הקב"ה לדמיונות שלך ..
יש המון סיפורים אמתיים, מחזקים ומלהיבים את הלב לעבודת ה',
להיות בלעדי להיות מקום ראשון ..
זה לא מתיר שום דבר
וכבר הובא כאן המעשה בגמ' שדקדקו היכן הוא היה לצד העמוד או לצד הדקל ..
 
נקוט האי כללא בידך: מי שרוצה לרנן ולהעביר ביקורת הוא יעשה את זה בכל אפשרות שלא תהיה..
וככה ראינו אצל מרן זצוק״ל ואצל כל הצדיקים האמיתיים שהתנגדו להם, מי שיתנגד תמיד יתנגד, אבל הם בשלהם והצליחו יותר מכולם.
לכן כל אחד יעשה את דעתו ודעת רבותיו ויעבוד את
ה׳ בשמחה ובטוב לבב.
ולדעתי הכל מתחיל בעין של האדם עצמו, דעה בנושא או בשרשור זה פועל יוצא, שורש הדברים זה העין של האדם מה הוא רואה האם הוא רואה את ה300 אנשים שהתחזקו בשיעור מסיפור אחד שיש צד של ספק האם הוא נכון או לא והעבירו הלאה לעוד אלפים שאי אפשר לדעת מה יצא מזה, או שהוא רואה את הסיפור שאולי הוא בכלל לא נכון וקבע עובדה שלא נכון והוציא לעז על ת״ח ו.. ו..
ורואים את זה באופן גורף אצל האדם עצמו רק שזה לא נגמר פה בפורום.. זה החיים של האדם עם האשה וילדיו וחבריו וכו וכו עד שמגיע גם לרבנים ב״מ..
 
ולדעתי הכל מתחיל בעין של האדם עצמו, דעה בנושא או בשרשור זה פועל יוצא, שורש הדברים זה העין של האדם מה הוא רואה האם הוא רואה את ה300 אנשים שהתחזקו בשיעור מסיפור אחד שיש צד של ספק האם הוא נכון או לא והעבירו הלאה לעוד אלפים שאי אפשר לדעת מה יצא מזה, או שהוא רואה את הסיפור שאולי הוא בכלל לא נכון וקבע עובדה שלא נכון והוציא לעז על ת״ח ו.. ו..
אני לא חושב על שום דבר,
סיפור שהוא לא אמיתי בבירור,
המטרה לא מקדשת את האמצעים !!
הוא בספק, שמע את הסיפור ממקום אחר, קרא אותו איפשהו ?
שיגיד, "קראתי", "שמעתי", "גם בתוך משל זה יפה", או כל ניסוח אחר ..
אבל לא יצהיר לאמת מה שלא ..
ושוב ושוב, אני לא נדבר על מקרה מסויים כי אני לא יודע אם היה או לא היה, לא הייתי שם,
אני לא ממציא סיפור -
שפעם אחת היה מישהו מספר סיפור לא אמיתי ...
כי אני לא יודע ...
אני יכול לומר שמעתי שזה לא היה, ואם באמת לא היה, אז הסיפור שסופר לא נכון.
אבל לא יותר מזה ......
 
עתה ראיתי שהביאו מהגרי''ש אלישיב בקובץ תשובות ח''ג, כח שאין לספר סיפורים שלא קרו במציאות, ולא עיינתי שם, שכמדומה הוסיף להתיר היכא שמסתמא היה עושה כן.
 
מסופר על חכם שהביא מעשה בשיעור, ובאותו השיעור היה נוכח גם הרב יצחק זילברשטיין שליט"א ואז הרב זילברשטיין אומר לו, למא כבודו מוסיף על הסיפור הרי סיפור זה מובא בטובך יביעו והתוספת לא מוזכרת? אמר לו אותו חכם כבוד הרב אמר לי פה אל פה שמותר להוסיף על כל סיפור 17 אחוז...
ענה לו הרב זילברשטיין בספר כבר הוספתי את ה - 17 אחוז......
 
חזור
חלק עליון