• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דעת הראשל''צ שליט''א בעניין ביצה בחמין אם נהיית בשרית???

סגור בנטפרי
שאלה-26155
לכבוד הרב
הרב נשאל בעבר על שקית קוקי שקית נילון ששמים בתוך סיר חמין
שדינה כדין תבשיל שבסיר שקולטת את טעם הבשר
אנו לומדים הלכות רוצים ללמוד בנושא ומעוניינים בעזרת הרב בהפניה
למקורות בפוסקים שניתן ללמוד סוגיה זו
תודה ומחילה על הטורח

תשובה
שקית ניילון אינה מופיעה במקורות, אלא שהמציאות מוכיחה שיש טעם בשר
הנקלט בתוך הביצה. או האורז שבשקית.

שאלה-20278
לכבוד הרב
"תורה היא וללמוד אני צריך" השבוע שאלתי את כבודו בענין שקית קוקי בסיר
בשרי והרב אמר שנותן טעם הבשר בתוך השקית. 2 תלמידים עשו ניסוי שמו
שקית עם אורז לבן בשיר עם מים ופפריקה והאורז התבשל ונשאר לבן וכן
בחמין הניחו תפו"א וביצה
ונשאר אותו צבע וכן הטעם(נתנו לצמחונית לאכול)
איך ניתן להסביר את העניין לעורכי הנסיון?
תודה לרב על הסובלנות

תשובה
הצבע לא קובע כלל.

שאלה-228931
לכב' הרב
מחילה על הטירחה אבל תורה היא וללמוד אני צריך

מה הטעם והמקור לכך שכשמניחים ביצים או אורז בתוך שקית קוקי קשורה הדק היטב היטב הדק בחמין בשרי אז גם מה שבתוכה יחשב לבשרי?

תשובה
כי ידוע וברור מעל כל ספק, שטעם הבשר עובר דרך הניילון האטות אל התכולה שבתוכו.
 
מציאות לא כך
וכל אחד יבדוק בביתו

ברשב"א מפורש לגבי ביצים שצבע קובע...
אז למה אתה שם את הביצה דוקא בסיר חמין. תשים בתוך מים רותחים. הוכחה שזה מקבל משהו (זה שאלת מו"ר הרב מוצפי שליט"א
 
נערך לאחרונה:
אז למה אתה שם את הביצה דוקא בסיר חמין. תשים בתוך מים רותחים. הוכחה שזה מקבל משהו
מנין לך ששם בשקית קוקיז? שמא שם כמות שהיא בכדי שתקבל טעם החמין, כפי שנהגו בביתי.
ואגב, בזמנו שמעתי אמירה שנונה ממו"ר ז"ל על ענין הביצה בחמין, ואכמ"ל.
 
שתפנו.
אל תמנע טוב.
אבל אם אינו מתאים שהמנהלים ימחקו מיידית.
אמר מו"ר הגר"ע זיע"א בדרשה, שהספרדים נהגו לשים בחמין ביצה זכר לחורבן, אבל האשכנזים לא נהגו בזה, יען החמין שלהם כולו חורבן...
 
נערך לאחרונה:
 
אברך אחד פרסם סרטון להתיר, ופלא על חמיו שנותן לפרסם דברים כאלה
רק אציין שהמקור שלו בשו"ת הרי יהודה, שגם הוא כותב שחביריו לא הסכימו איתו.

לא פלא, חמיו הגאון שליט"א מסכים עמו...
כך אמר בשיעור השבוע ביום א'
1:12:35
 
קיימא לאן אם היו רואים את הראשונים היו חוזרים בהם כמבואר במהרי"ק שורש קז', רמ"א חושן משפט כה סעיף ב בהגה, ש"ך בק"צ יו"ד. וכן פסקו מרן הגר"ע כן כמה פעמים. ולהיבדל לחיים מרן הראשל"צ, ולפיכך היה חוזר בו ופשוט.
 
שמעתי מת"ח בשם רב פעלים, (תלמיד של הראש"ל שליט"א שכך רוצה לומר להלכה, לא ראיתי הדברים במקורם, אלא רק לזכות את הרבים)
ביצה שמתבשלת בסיר פתוח זה לא כמו בסיר החמין שהוא סגור, ולכן בכה"ג אין מחכים שש שעות

ושוב - צריך לעיין ולדעת מה דעת רבנו הראש"ל שליט"א
אשמח אם יש מי שיודע על כך
 
שמעתי מת"ח בשם רב פעלים, (תלמיד של הראש"ל שליט"א שכך רוצה לומר להלכה, לא ראיתי הדברים במקורם, אלא רק לזכות את הרבים)
ביצה שמתבשלת בסיר פתוח זה לא כמו בסיר החמין שהוא סגור, ולכן בכה"ג אין מחכים שש שעות

ושוב - צריך לעיין ולדעת מה דעת רבנו הראש"ל שליט"א
אשמח אם יש מי שיודע על כך
לא שמענו ולא ראינו חילוק בזה
כל מה שמתבשל יחד בסיר, וזה לא משנה כמה כיסויים תשים ביניהם, הכל יהיה בשרי, כי הכל מתבשל ומבעבע יחד, ולא יעזור בזה אפילו אלף נ"ט
 
חזור
חלק עליון