• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ילקוט טהרה החדש

האמת שזה אצלי בצ"ע זה מכבר, איך אפשר לדון בזה ולהסתפק בדעת מרן רבנו זצוק"ל, שהרי הדברים מפורשים ממש בדבריו בלא כל ספק, וזה לשונו אחר האריכות (טה"ב החדש ח"ב עמ' רפז) "ונראה לי שכן עיקר להלכה ולמעשה, שכל ששכחה לבדוק קודם שקיעה, ובדקה לאחר שקיעה תוך שלש עשרה דקות וחצי, והפסיקה בטהרה, יש להקל שתספור שבעה נקיים החל מיום המחרת, מפני שיש בזה כמה ספיקות וספקי ספיקות להקל" וכו' עכ"ל. והדברים ברורים, ודוק.
אמת לאמיתה.
 
נערך לאחרונה:
לא עברתי לבנתיים על הכל, אבל ממה שלמדנו בכולל בחבורה ראינו שאין דברים מפורשים נגד טה"ב, אלא דברים שאפשר לפרש בב' פנים, והרב דוד פירש כך. ולנו בחלק מהמקומות יצא כמעט מוכרח ביאור אחר או בפשט הדברים או בראיות, אבל עכ"פ לא ראיתי דברים מפורשים נגד.
לגבי הפס"ט זה נגד לכל הדעות. וכנראה שסמך על לשון השאלה שם (וודאי שאין להביא מזה ראיה די"ל דהכי הוה עובדא, ול"ד הוא). אבל מכל מהלך התשובה חזינן בבירור שאיו חילוק, וכן ממ"ש להדיא וכמו שציינו לעיל.
 
יש עוד מחלוקת גדולה ביניהם לעניין מתי יולדת נאסרת לבעלה בלידה רגילה.
יש על זה סעיף בילקוט טהרה החדש ואף הערה שכותרתה 'הערה על תורת הטהרה' ושם כותב 'ולא כמו שפסק אחי הרב דוד'.
בגדול- הרב יצחק פוסק שבצירים של פחות מ-5 דק' צריך לפרוש. מי שרוצה מכתב אשלח לו.
 
יש עוד מחלוקת גדולה ביניהם לעניין מתי יולדת נאסרת לבעלה בלידה רגילה.
יש על זה סעיף בילקוט טהרה החדש ואף הערה שכותרתה 'הערה על תורת הטהרה' ושם כותב 'ולא כמו שפסק אחי הרב דוד'.
בגדול- הרב יצחק פוסק שבצירים של פחות מ-5 דק' צריך לפרוש. מי שרוצה מכתב אשלח לו.
אמת, אולם לא הבאתי זאת כי זה פחות נ"מ לע"ע לרב בנימין לוריא שביקש לרגל נחיצות הענין שלו.

אני ממש צריך את זה לשבועות הקרובים...

עכ"פ מצורף חלק מהתשובה הנוגע לנד"ד

העלתי, ומחקתי מטעמים מסויימים, הרוצה יוכל לקבלה באישי.

כעת מצאתי עוד ב' מקומות שמרן שליט"א חולק עליו. ואכמ"ל
 
נערך לאחרונה:
ואולי כוונת הגר"ד שליט"א הייתה למיגדר מילתא [ובפרט שטעות נפוצה לפעמים שלא מחשבים לפי דקות זמניות, ונפק"מ לחומרא בחורף...]
כמדומה שהגר"ד נועץ עם אביו מרן זצ''ל בניסוח הלכה זו ואכמ''ל
ותשאל לרבנים העונים כמה שאלות מגיעות בנושא זה
 
65438_389_1077_1495.png
 
הענין הוא כזה, אם ההלכה במשמרת הטהרה היא לא משנה אחרונה א"כ מאיפה הרב דוד "המציא" את ההיתר של 4 דק', ואם היא נכונה, הנה כל מעיין ישר יחזו פנימו שמדברי המשמרת טהרה אין שום נ"מ בין הד' דק' ראשונות לבין כ"ז ביה"ש, ומלבד כי כתב זאת מרן להדיא וכמבואר לעיל. גם בה, שמביסוס דבריו בכל הערתו שם, וכל הצירופים שהביא להתיר, אין נ"מ בזה. ודוק כי פשוט הוא.
ויישר כח על העדות מס' אוצה"ט, אולם עדיין לא איפרק מחולשא אמאי במהד' ראשונה כתב ד' דקות, מאין זה יצא לו, ומה שכתב שם הרב הנ"ל שכן הוא לשון השאלה, חבל מאוד שלא ראה גם לשון התשובה שכ' להדיא להתיר כל היג וחצי דקות, ובע"כ דגופא דעובדא הכי הוה שנשאל על 4 דק'. ודו"ק.
 
הענין הוא כזה, אם ההלכה במשמרת הטהרה היא לא משנה אחרונה א"כ מאיפה הרב דוד "המציא" את ההיתר של 4 דק', ואם היא נכונה, הנה כל מעיין ישר יחזו פנימו שמדברי המשמרת טהרה אין שום נ"מ בין הד' דק' ראשונות לבין כ"ז ביה"ש, ומלבד כי כתב זאת מרן להדיא וכמבואר לעיל. גם בה, שמביסוס דבריו בכל הערתו שם, וכל הצירופים שהביא להתיר, אין נ"מ בזה. ודוק כי פשוט הוא.
ויישר כח על העדות מס' אוצה"ט, אולם עדיין לא איפרק מחולשא אמאי במהד' ראשונה כתב ד' דקות, מאין זה יצא לו, ומה שכתב שם הרב הנ"ל שכן הוא לשון השאלה, חבל מאוד שלא ראה גם לשון התשובה שכ' להדיא להתיר כל היג וחצי דקות, ובע"כ דגופא דעובדא הכי הוה שנשאל על 4 דק'. ודו"ק.
אין כאן לא משנה אחרונה ולא ראשונה
ההיתר הוא לכל 13.5 דקות וכך גם מסכים הגר''ד
הטיעון שלו הוא לא ברמה ההלכתית אלא ברמה הפרקטית
אינו דומה ספר הלכה ברמה ההלכתית עיונית לספר קיצור
וע''פ עדותו מרן עבר ע''ז והסכים לאבחנה הנ''ל
 
אין כאן לא משנה אחרונה ולא ראשונה
ההיתר הוא לכל 13.5 דקות וכך גם מסכים הגר''ד
הטיעון שלו הוא לא ברמה ההלכתית אלא ברמה הפרקטית
אינו דומה ספר הלכה ברמה ההלכתית עיונית לספר קיצור
וע''פ עדותו מרן עבר ע''ז והסכים לאבחנה הנ''ל
אתה הראת לדעת שהרב דוד, חזר בו מהמדו' הראשונה לשניה, ובאמת בשניה שכתב 10 דק' אפש"ל מה שכבודו אומר שכוונתו היא הנהגתית, אף שאז מרן ודאי לא הסכים עמו "לאבחנה הנ"ל" (כלשונך), כי כבר עלה השמימה.
ואולם במהד' הקדומת כתב 4 דק', ואמאי מבחינה "הנהגתית" ראה לחזור בו מ4 דק' ל10 דק', וכי הדור נהיה פתאום יותר צדיק, שעכשיו אפשר להקל להם 10 דק' בשונה מבעבר שהיה 4 דק'.
מלבד זאת, שיותר נראה שמה שכתב 4 דקות הוא לא הנהגתית, אלא הלכתי משום שכן הוא הלשון בשאלה בטה"ב וכמו שחזר על זה הרב אוצה"ט הנ"ל, אלא משום מה לא שתו לנאמר במשמרת הטהרה להדיא.
ולפ"ז הערתו של מרן שליט"א בילקוט טהרה, אמת היא.

נ.ב.
למותר לציין שאנו אפסונים קטנים, והגר"ד הוא גאון עצום בהלכה.
ואך באנו לבאר את הערת מרן שליט"א, שקיימת בשופי גדול.
 
נערך לאחרונה:
מבין שכת"ר מבין בעצמו למה מחק את ההודעה....

אכן, הרב נקי אומר, ומשמרת הטהרה אומר (שאגב הלשון שם להלכה ולמעשה).
ואנן נקטינן כדברי הרב נקי, ודברי המשמה"ט נדחו מפני עדותו של הנ"ל.
יפה.
חזק ואמץ!!!

העיקר שכבודו מבין מה שכותב, חשוב מאוד.

ויתירה מזו, גם לשיטת מר, אם אנו סומכים על עדותו של הרב נקי "באותם שנים" עדיין לא ברור למה כתב בתורה"ט 4 דק'. כי לדברי מר יש עדות 10 דק', עדות אחרת 4 דק', והכתב מפורש יג וחצי, ונקטינן למעשה או כהנ"ל או כהנ"ל אף שהם סותרים זא"ז, ומשום מה דברי מרם בעצמו נכתב רק להלכה ולא למעשה....
 
נערך לאחרונה:
חלילה וחס
אם נשמע ממנו זלזול ברב דוד, הריני מבטל את כל מה שכתבתי,
ואשמח שכת"ר יאירנו מה הזלזול שאדע לתקן ולמחוק זאת מיידית.
חשוב שנגדיר על מה הדיון
אין ספק שלהלכה ולמעשה דעת מרן זצ''ל היתה 13.5 דקות
בפועל נראה שסייג את זה ל - 10 דקות משיקולים וחששות ויש ע''ז ב' עדים נאמנים
השאלה כמו מה להורות או לכתוב בספר מנוקד לעם ישראל זו שאלת רוחב ואינה נוגעת דווקא לשאלה זו ולא ע''ז באתי
אני באתי להתייחס לטיעון כאילו הגר"ד כתב על דעת עצמו

בכל אופן זלזול הכוונה להתייחסות בביטול לשיטה האחרת.
 
חזור
חלק עליון