כתב הקרבן נתנאל (פ"ד דביצה סי' א' אות א'):
אך הר"ן כתב בפ' שמנה שרצים דיין ג"כ מלבן ומביא ראיה מהא דב"ק דף ק"ב לאכלה ולא לכבוסה. ותמהני עליו דהוי ליה להביא ראיה ממקרא מלא דכתיב כבס ביין לבושו. והאמת הוא כמ"ש הט"ז סימן ש"כ סס"ק י"ב דיין לבן מלבן כמו מים אבל יין אדום אינו מכבס אדרבה מאדים הבגד. והכי איתא במדרש כבס ביין לבושו זהו החלב. ובדם ענבים סותה זהו האדום. ופי' מ"כ זה החלב הוא יין לבן. שבלשון ערבי קורין ליין לבן חלבא.
ושמעתי להקשות שהרי כתוב "ובדם ענבים" - וכתב המדרש שהוא אדום.
ושמעתי לתרץ שסותה כתב רש"י שזה בגד צבעוני; וממילא אין את טענת הט"ז שמאדים הבגד, כי הבגד יש לו צבע אדום כבר או דומה לאדום.
ולפי"ז יוצא נפק"מ שבגד אדום יודה הט"ז שגם יין אדום מכבסו.
וקצת יל"ע שאם היין ישאר בבגד - לאחר שיתייבש יהיה לו צבע אחר מאדום.
ושמעתי לתרץ שסותה כתב רש"י שזה בגד צבעוני; וממילא אין את טענת הט"ז שמאדים הבגד, כי הבגד יש לו צבע אדום כבר או דומה לאדום.
ולפי"ז יוצא נפק"מ שבגד אדום יודה הט"ז שגם יין אדום מכבסו.
וקצת יל"ע שאם היין ישאר בבגד - לאחר שיתייבש יהיה לו צבע אחר מאדום.
נערך לאחרונה: