• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

כִּרְאֹ֛ת פְּנֵ֥י אֱלֹהִ֖ים וַתִּרְצֵֽנִי

גרינפלד

Well-known member
רש"י מפרש ש"האלוקים" זה המלאך.
וכ"כ בתרגום יונתן.
ועי' ברא"ה סוכה ה' ב' שזה מלאכים.

ובחזקוני ובכלי יקר כתבו שהכוונה שכשם שהרואה פני אלוקים בעלייה לרגל צריך להביא קרבן - גם אני רוצה להביא לך מנחה.
וכ"ה בבראשית רבה ע"ח י"ב, ועיי"ש עוד.
וכ"נ בבראשית רבה ע"ה י', וז"ל: ואף יעקב היה מזכיר לעשו שמו של הקב"ה ליראו ולבהלו שנא' כי על כן ראיתי פניך כראות פני אלהים. ועיי"ש


ובאונקלוס פירש "רברביא", ונראה שהכוונה שמחשיב את ראיית פניו כאילו ראה שרים בשר ודם.



ולכאורה הנפק"מ אם צריך לקדש את המילה "אלוקים", שהרה"ג ר' יהושע גריינימן הביא מהרעק"א יו"ד רע"ו ס"ט בשם מסכת סופרים שהוא חול.
ולכאורה זה א"ש עם אונקלוס וכן לרש"י ודעימיה, כי לא צריך לקדש שם מלאך; אך למדרש רבה והחזקוני והכלי יקר לכאורה הוא קודש [בין לענין שאסור למוחקו בין לענין שצריך הסופר לקדש].​
 
חזור
חלק עליון