הרמב"ן על התורה (פר' תולדות כ"ו ה') הקשה כיצד נשא יעקב שתי אחיות, והלא האבות קיימו כל התורה; ותירץ, שזה רק בארץ ישראל; וכן כתב בקצרה בפר' אחרי, והוסיף שלכן רחל נפטרה בכניסה לארץ.
וביבמות צ"ח א' כתב הרמב"ן להוכיח שאפי' למ"ד שכל הקרובות שישראל חייבים עליהם - גם בן נח מוזהר עליהם, הני מילי בקרובותיו מצד עצמו, אך הקרובות ע"י אישות [- אחות אשתו, כלתו, וכדו', מלבד אלו שהתרבו במפורש] לא נאסרו בני נח, שאל"כ כיצד נשא יעקב ב' אחיות [וע"ז כמובן א"א לתרץ שהיה בחו"ל, כי זה חייב בן נח מעיקר הדין]; וכ"ת שלא היו אחיות מאם [וקורבת אב אין לבן נח, מלבד מה שנתרבה] - היו צריכים חכמים לפרש זאת, ולא פירשו בשום מקום.
והמהרש"א ביומא כ"ח ב' תירץ ע"פ מהלך זה שלא היו אחיות מאם. ולכאורה קשה שבסדר עולם פ"ב [הובא ב'למכסה עתיק'] איתא שהיו תאומות [ובספר הישר כתוב ששם אימם היה עדינה, ושהיו תאומות; מיהו הרמב"ן בפר' וישלח מפקפק האם לסמוך על ספר זה].
וי"ל, שזו מחלוקת, ורק למי שסובר שכל ערווה שישראל חייבים עליה, גם בן נח חייבים - הוא סובר שלא היו אחיות מאם, ולכן גם הרמב"ן לא הוכיח מסדר עולם אלא מזה שלא פירשו.
אמנם החזקוני ג"כ מקשה שהרי קיימו את כל התורה; ובתירוץ ראשון כתב שגר שנתגייר כקטן שנולד דמי, ובתירוץ שני כתב שלא היו אחיות מהם, ואין קורבת אב בגוי. ולדבריו לכאורה לא מצינו מחלוקת, וקשה עליו מהסדר עולם. מיהו גם המהרש"א הנ"ל כתב כב' תירוצי החזקוני יחד, ועפי"ז יישב בזה קושיית הרמב"ן על התורה, עיי"ש.
וביבמות צ"ח א' כתב הרמב"ן להוכיח שאפי' למ"ד שכל הקרובות שישראל חייבים עליהם - גם בן נח מוזהר עליהם, הני מילי בקרובותיו מצד עצמו, אך הקרובות ע"י אישות [- אחות אשתו, כלתו, וכדו', מלבד אלו שהתרבו במפורש] לא נאסרו בני נח, שאל"כ כיצד נשא יעקב ב' אחיות [וע"ז כמובן א"א לתרץ שהיה בחו"ל, כי זה חייב בן נח מעיקר הדין]; וכ"ת שלא היו אחיות מאם [וקורבת אב אין לבן נח, מלבד מה שנתרבה] - היו צריכים חכמים לפרש זאת, ולא פירשו בשום מקום.
והמהרש"א ביומא כ"ח ב' תירץ ע"פ מהלך זה שלא היו אחיות מאם. ולכאורה קשה שבסדר עולם פ"ב [הובא ב'למכסה עתיק'] איתא שהיו תאומות [ובספר הישר כתוב ששם אימם היה עדינה, ושהיו תאומות; מיהו הרמב"ן בפר' וישלח מפקפק האם לסמוך על ספר זה].
וי"ל, שזו מחלוקת, ורק למי שסובר שכל ערווה שישראל חייבים עליה, גם בן נח חייבים - הוא סובר שלא היו אחיות מאם, ולכן גם הרמב"ן לא הוכיח מסדר עולם אלא מזה שלא פירשו.
אמנם החזקוני ג"כ מקשה שהרי קיימו את כל התורה; ובתירוץ ראשון כתב שגר שנתגייר כקטן שנולד דמי, ובתירוץ שני כתב שלא היו אחיות מהם, ואין קורבת אב בגוי. ולדבריו לכאורה לא מצינו מחלוקת, וקשה עליו מהסדר עולם. מיהו גם המהרש"א הנ"ל כתב כב' תירוצי החזקוני יחד, ועפי"ז יישב בזה קושיית הרמב"ן על התורה, עיי"ש.
נערך לאחרונה: